بازار نابسامان یونولیت در مازندران
کارد به استخوان ساختمان رسید؛

بازار نابسامان یونولیت در مازندران

گرانی نزذیک به 400 درصدی و نیز کم شدن یونولیت در بازار مازندران، کارد به استخوان صنعت ساختمان سازی رسانده است و برخی مشاغل وابسته به این صنعت را قفل کرده است.

به گزارش مازنداصناف، گرانی و کم شدن یونولیت کارد به استخوان صنعت ساختمان سازی رساند و برخی مشاغل وابسته به این صنعت را قفل کرده است. این وضعیت درحالی است که گرانی ۳۵۰ تا ۴۰۰ درصدی یونلویت مشاغل وابسته به صنعت ساختمان را تحت شعاع قرار دارد و فعالان ساختمان را با مشکل روبرو کرده است.

در مازندران ۲۳ واحد تولید ایرانیت فعالیت دارد و علاوه بر این واحدهای زیادی متاثر از صنعت ساختمان فعال هستند و طی ماه های اخیر گرانی یونولیت های چالش های فراروی را بیشتر کرده است.

یک فروشنده یونولیت سقفی در مازندران با اشاره به کمبود ماد اولیه اظهار داشت: قیمت یونولیت های سقفی طی سه ماه گذشته افزایش چشممگیری یافته است.

 

قیمت ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار تومانی یونولیت

محمدی با بیان این که چندماه در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه بودیم و قیمت یونولیت های سقفی ۲۵ در ۵۰ سانتی متر و طول دومتری به ۳۷۰ هزار تومان هم رسیده بود، افزود: در ۱۰ روز گذشته تاحدودی مشکل تامنین مواد اولیه رفع شده است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر قیمت هر عدد یونولویت ۲۵ در ۵۰ به طول دو متری درب کارخانه ۲۳۷ هزار تومان است، افزود: یونیت یونولیت ۲۰ در ۵۰ نیز ۱۹۰ هزار تومان است.

بازار نابسامان یونولیت در مازندران؛ کارد به استخوان ساختمان رسید

افزایش قیمت یونولیت های سقلی و مصالح نرخ و بهای تمام شده ساختمان را افزایش چشمگیری داده است. یک انبوه ساز ساختمان با بیان این که قیمت تمام شده هزینه ساختمان در حال حاضر به ازای هر مترمربع به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است، افزود: کمبود و گرانی یونولیت این هزینه ها را افزایش داده است.

 

رکود بازار ساخت وساز

علی اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار رشد شتابان قیمت ارز و دلار را در رشد بی رویه قیمت مصالح موثر دانست و گفت: گرانی مصالح ساختمان سبب افت و رکود بازار ساخت وساز شده و بسیاری از کارگران و فعالان ساختمانی بیکار هستند.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار واحد ساختمانی توسط بخش های دولتی و خصوصی در مازندران ساخته می شود و گرانی مصالح سبب شده تا فعالان صنعت ساختمان با مشکلات عدیده ای روبور شوند.

یونولیت‌ها یکی از کاربردی‌ترین مواد و مصالح در صنعت ساختمان‌سازی هستند که در سال‌های اخیر به شدن مورد توجه قرار گرفته‌اند و محبوبیت بالایی نیز دارند. این مواد به سبب داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی همچون وزن پایین، مقاومت در برابر خوردگی، عایق رطوبت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت و … بهترین جایگزین برای مصالح سنتی مانند بلوک‌های سفالی و سیمانی هستند.

سید مسیب موسوی معاون سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که افزایش قیمت ارز از یک سو و وجود مشکل در تامین مواد اولیه یونولیت، سبب بروز مسائلی در صنعت ساختمان شده است، گفت: چندماه قبل یکی از واحدهای تامین مواد پتروشیمی که ماده اولیه یونولیت هم به شمار می رود در کشور دچار مشکل شد و خط تولید آن به صفر رسید.

وی افزود: صفرشدن خط تولید سبب شد تا تولیدات دیگر واحد پتروشیمی پاسخگوی نیازهای مردم نباشد و از این رو شاهد افزایشش ۳۰۰ تا ۳۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در کشور و استان هستیم.

بازار نابسامان یونولیت در مازندران؛ کارد به استخوان ساختمان رسید

صفرشدن خط تولید سبب شد تا تولیدات دیگر واحد پتروشیمی پاسخگوی نیازهای مردم نباشد و از این رو شاهد افزایشش ۳۰۰ تا ۳۵۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی در کشور و استان هستیم

وی با بیان این که ۲۳ واحد تولید ایرانیت در استان فعایت می کند، گفت: برنامه ریزی شده تا مواد اولیه مورد نیاز این واحدها تامین شود تا دچار خلاء و کمبود نشویم.

موسوی ادامه داد: طی روزهای اخیر مسئله تامین مواد اولیه حل شده و قیمت ها ثبات گرفته است.

 

بی تدبیری در بازار سبب نارضایتی مردم است

کمبود مواد اولیه از یک سو و ضعف نظارت ها سبب جولان دلالان و افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی در مازندران شده است، استاندار مازندران با اظهار این که باید نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز اقدام شود تا دچار خلاء و کمبود نشویم، افزود: عدم تدبیر و مدیریت در بازار سبب گلایه و نارضایتی مردم شده است.

سید محمود حسینی پور تصریح کرد: برخی مسائل را با نظارت و مدیریت درست می توان تدبیر کرد و نبایدبه بهانه صفرشدن تولید مواد اولیه، در بازار دچار کمبود و گرانی باشیم.

برخی از تولیدکنندگان صدور مجوز دولت به پتروشیمی برای صادرات بدون عوارض را سب بکمبود مواد اولیه در داخل واتهاب بازار عنوان کردند.

بااین حال متولیان صنت اعتقاد دارند ریشه این موضوع به ماده‌ای به نام استایرن باز می‌گردد؛ مهرماه شرکتی به نام پتروشیمی پارس در تولید این ماده دچار خلل شد و اکنون تولید آن به دلیل مباحث فنی متوقف است بنابراین از آنجاکه استایرن ماده اولیه پلی استایرن، زرین و فوم است، کمبود تولید اتفاق افتاد که برای رفع این مشکل با وزارت نفت هماهنگی‌های لازم به منظور واردات و جبران در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه