نظارت مستمر که نباشد، خریداران سرکیسه می‌شوند
با وجود فضای حمایتی از تولید داخل؛

نظارت مستمر که نباشد، خریداران سرکیسه می‌شوند

تجربه بیش از چهل سال اخیر نشان می‌دهد که هرگاه دستگاه‌های نظارتی و ماموران بازرسی در کف میدان بازار به نظارت و سرکشی می‌پردازند، مردم روی آرامش را در عرصه قیمت‌ها تجربه می‌کنند و بسیار نیز خرسندند، آنچه که امروز آن فضا را از دولت مردمی تمنا دارند.

به گزارش مازنداصناف، بازار و بی‌ثباتی قیمت‌ها، نکته بسیار حساس در اقتصاد و معیشت خانواده‌هاست که بعلت عدم نظارت مستمر از سوی نهادهای حاکمیتی، قیمت‌ها زندگی مردم را با تغییرات خلق‌الساعه خود، به بازی گرفته و هر روز بر نگرانی مردم می‌افزایند. در فقدان نظارت مستمر و موثر، یکی از این اجناس که دستخوش افزایش غیرقانونی شده، لوازم خانگی است.

مشاهدات بازار نشان داد که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند اما هنوز مجوزی مبنی بر افزایش قیمت‌ها صادر نشده است.

 کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا بازار لوازم خانگی نیز مانند سایر کالاهای مصرفی مردم با  رکود  معاملات روبه‌رو باشد. در شرایط فعلی فروشندگان لوازم خانگی از رکود بازار گله‌مند بوده و از تمایل مردم به خرید کالا آن هم به صورت قسطی صحبت می‌کنند. در کنار این موضوع روند افزایشی نرخ دلار هم معامله کالاهای قاچاق را تحت تأثیر قرار داده که این موضوع خود فضای مناسبی را برای حضور پررنگ کالاهای داخلی در بازار فراهم می‌کند.
 
در این شرایط روند افزایش نرخ دلار نیز عاملی شده تا تعدادی از تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه درخواست‌هایی مبنی بر افزایش قیمت‌ها را به وزارت صمت اعلام کنند. حتی تعدادی از تولیدکنندگان عرضه کالا را به بازار محدود کرده‌اند که همین موضوع عاملی شده تا قیمت آن کالاها در بازار افزایش پیدا کند.

مشاهدات بازار نشان داد که در طول چند روز اخیر تعدادی از تولیدکنندگان به صورت خودسرانه لیست جدید قیمت محصولات خود را که با متوسط رشد10 درصدی روبه‌رو است راهی بازار کرده‌اند. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که این افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است اما از طرف دیگر تولیدکنندگان معتقدند در شرایطی که قیمت مواد اولیه مدام در حال افزایش است بدون افزایش قیمت قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.
وزارت صمت باید به این موضوع ورود پیدا کرده و ضمن رعایت حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سیاست روشنی را نسبت به صنعت لوازم خانگی داشته باشند تا  بازار با نابسامانی قیمتی روبه‌رو نشود.

گلایه رهبری از افزایش قیمت لوازم خانگی با وجود حمایت‌های داخلی
گفتنی است سال گذشته رهبر معظم انقلاب با ابراز گلایه از برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی گفتند «با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد اما گفته می‌شود برخی محصولات آنها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد.»
 
ایشان همچنین با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی تاکید کردند که «حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.
 
اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.» البته پس از بیانات رهبری، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت اعلام کرد که طی مذاکراتی که با تولیدکنندگان لوازم خانگی داشته، مقرر شده کالاهایی که با افزایش قیمت مواجه شده بودند، مجدد به قیمت‌های سابق بازگردند.
انتهای پیام/

ارسال دیدگاه