مروری بر زندگینامه حاج سراله آهنگری لندی قناد معروف نکایی/خیری که فراموش نشد

مروری بر زندگینامه حاج سراله آهنگری لندی قناد معروف نکایی/خیری که فراموش نشد

برگزاری مراسم یادمان قنادان نکا در پلاژ ارتش توسط رییس انجمن قنادان شهرستان نکا فرصتی برای مرور زندگینامه حاج سراله قناد این خیر معروف نکایی بود.

به گزارش مازنداصناف،  مراسم یادمان قنادان نکا در پلاژ ارتش توسط رییس انجمن قنادان شهرستان نکا برگزار و از حاج سراله آهنگری، پدر شهید اشجهی و حاج علی قناد ازگلی از قنادان قدیمی نکا یاد شد که هر سه به رحمت خدا رفتند، یاد شد.

حمیدرضا یزدانی گلوردی داماد حاج سراله آهنگری در حاشیه این مراسم زندگینامه مردی نکونام و خیر از دیار مازندران را روایت کرد که در ادامه می‌خوانیم.

وی اظهار کرد: حاج سراله آهنگری لندی از روستای لند توابع هزار جریب بهشهر از یک خانواده متدین، مذهبی و سنتی دیده به جهان گشود، او به‌خاطر نبود امکانات و اشتغال برای پدر مدتی را به شهرستان بهشهر استان مازندران مهاجرت و پس از آن به شهر نکا عزیمت کرد.

یزدانی خاطرنشان کرد: پدر سراله آهنگری (معروف به آهنگر) در کارخانه پنبه مشغول به کار شد و بعد از مدتی پدر زحمتکش وی در سانحه تصادف از دنیا رفت، حاج سراله آهنگری در ابتدای نوجوانی عهده دار مسئولیت مادرش و سه برادر و خواهرش شد که بعدها هرکدام از برادران و خودش برگ زرینی در تاریخ جمهوری اسلامی رقم زدند به‌طوری که چراغ راه هدایت گشتند.

وی همچنین ادامه داد: یکی از برادران حاج سراله آهنگری به‌نام شهید قدرت الله آهنگری مداح، معلم و دانشجوی صنعتی دانشگاه اصفهان و فرد بسیار باهوشی بود که زمانی که کسی هنوز نام امام را در نکا نشنیده بود پا به پای علما و از طریق فعالیت‌های دانشجویان انقلابی اعلامیه‌ها را در سطح نکا پخش میکرد و در مغازه حاج سرالله آهنگر که قناد معروف و کاسب حلال بود به همراه برادر کار می‌کرد.

یزدانی تصریح کرد: مدتی حاج سراله آهنگری به همراه مادرش در روستای اسماعیل آقامحله در مجاورت شهرستان نکا سکونت کرد و بعدها در منطقه مهرآباد نکا که میتوان فعالیت‌های اولیه و جنبش‌های اولیه انقلاب را از این منطقه در نکا به رهبری قدرت اله آهنگری برادر حاج سرالله جست‌وجو کرد سکنی گزید.

داماد قناد معروف نکایی خاطرنشان کرد: اولین قناد نکا زنده یاد حاج علی قناد ازگلی بود که مرحوم سراله آهنگری در شاگری از او در مغازه قنادی نکا مشغول به‌کار شد و سپس برای خودش مغازه قنادی را در چهار راه ایجاد کرد وی مرد کوشا، پاک و حلالی بود.

وی اضافه کرد: این مغازه از قبل از انقلاب کمک مردم بود، وی در مراسم مذهبی و انقلابی شرکت میکرد، حاج سراله مبارز انقلابی و برادر شهید، بسیجی، معتمد بازار، خیر گمنام، رزمنده دفاع مقدس، خادم الحسین و حتی دایی شهید هم بود، وی خصوصیات خیلی خوبی داشت، برای مساجد و هیئات مذهبی اقدام به توزیع شیرینی و کیک رایگان و کمک به نیازمندان می‌کرد؛ تحت هیچ شرایطی از کودکان پول دریافت نمیکرد و به آن‌ها بستنی میداد، مهربان و دلسوز بود.

یزدانی اذعان داشت: حاج سراله آهنگری که در روز پنجم خرداد ۱۳۲۹ دیده به جهان گشوده بود، پس از ازدواج با خانم فاطمه ابو، صاحب فرزند چهار دختر و سه پسر شد که هر کدام اهل علم و تقوا هستند، دکتر حسن آهنگری افتخار ایران فوق تخصص قلب و داخلی است که در زنجان فعالیت دارد فرزند او و همچون پدر اهل کار خیر است.

*از اهتمام به نماز جماعت تا تلاش شبانه روزی؛ رمزی که حاج سراله را ابدی کرد

داماد این خیر مرحوم نکایی عنوان کرد: حاج سراله عاشق نوه هایش و عاشق کودکان بود و همیشه به آنها لبخند میزد، وی در ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹ از دنیا رفت و کنار برادر و مادر شهیدش در گلزار شهدای شهرستان نکا آرام گرفت، حاجی در خیابان انقلاب کوچه شهید فرزین زندگی میکرد و هم اکنون هم همسر ایشان در این منطقه زندگی میکند، او همسرو پدری مهربان و همسایه خوبی بود، صلح طلب بود، صندوق‌های خانوادگی تشکیل می‌داد، از خیرین بزرگ شهرستان نکا بود، عشقش ساخت مدرسه همچون کمک در احداث مدارس شهدای هفتم تیر، آیت الله نصیری و مدرسه شاهد کنونی نکا و هیات نکا مسجد توفیق نکا، امام رضا و چهارده معصوم نکا بود، اتفاقی نبود که در کشور کمک نکند، در کمک به ایتام، زلزله‌زدگان، آزادی زندانیان بی‌گناه، هزینه سفر به عتبات و عالیات، شناسایی افراد آبرومند فعال بود، وی که هیات امنای مسجد بود در احداث مساجد سطح شهر نکا، چاله پل، لند، تجهیز امامزاده تجرخیل نکا، مسجد امام رضا (ع)، مصلی فعلی نکا، مسجد زینبیه کمک کرد.

یزدانی افزود: سراله آهنگری در اثر سکته قلبی در زادگاهش روستای لند و فاصله با مرکز پزشکی فوت کرد، بعد از فوت فرزندان او مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ثلث او را به بیمارستان امام حسین (ع) نکا اعطا می‌کنند و یک مرکز بهداشت به نام ایشان در خیابان علمیه نکا افتتاح شد، برای مراسم ختم، چهلم و سالگرد وی سبد کالاهایی بین نیازمندان توزیع شد؛ دخترش نیز مبلغ ۱۰میلیون تومان در کربلا برای بازسازی عتبات عالیات کمک کرد و سعی دارند راه این خیر را ادامه دهند.

داماد قناد قدیمی نکایی گفت: علت موفقیت حاج سراله این بود که تلاش شبانه روزی داشت و توکلش به خدا و توسلش به ائمه بود، حلال بود و اینکه سرمایه‌اش را در راه رضای خداوند خرج کرد، همچنین اینکه به اقامه نماز اول وقت، حضور در نماز جماعت و مسجد اهتمام ویژه‌ای داشت.

منبع: طاهر آنلاین

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه