داستان ادامه دار کمیاب شدن یونولیت تا گرانی 300 درصدی/ سکوت و بی محلی وزارت صمت!
کارگاه های تولیدی تعطیل شده است؛

داستان ادامه دار کمیاب شدن یونولیت تا گرانی 300 درصدی/ سکوت و بی محلی وزارت صمت!

ماجرای این روزهای کمیاب شدن یونولیت ظاهرا تمامی ندارد و هر چقدر که سازنده ها در خصوص این موضوع گلایه می کنند و رشد بیش از ۳۰۰ درصدی این محصول ساختمانی را فریاد می کنند ظاهرا این داستان ادامه دارد.

به گزارش مازنداصناف، اگر چه امروز سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بلافاصله افزایش قیمت سیمان را تکذیب و اعلام کرد که رسیدن قیمت سیمان به پاکتی ۸۰ هزار تومان صحت ندارد اما ظاهرا هنوز از ماجرای کمیاب شدن یونولیت آن که اتفاقا سهم بیشتری به نسبت سیمان در ساخت و ساز دارد و ۳۰۰ درصد رشد قیمت پیدا کرده نه تنها واکنشی نشان نمی دهد بلکه از آن اظهار بی اطلاعی می کند.

داستان ادامه دار کمیاب شدن یونولیت و تعطیلی کارگاه های تولیدی| سکوت و بی محلی وزارت صمت!

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه استفاده از یونولیت در ساختمان‌سازی امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و این ماده توانسته جایگزین بسیاری از مصالح سنتی شود می گوید: وزارت صمت و سازمان بازرسی باید به این حوزه و دلایل رشد قیمت یونولیت ورود پیدا کنند چرا که رشد قیمت این محصول حیاتی برای صنعت ساختمان ناگوار و موجب رشد قیمت تمام شده ساخت می شود.

دولت هر روز وعده می دهد که می خواهیم مسکن ملی تولید کنیم و قیمت ها را کنترل می کنیم و بر بازار نظارت می کنیم. بنابراین باید پذیرفت که در یک ماه گذشته حدود ۲۵۰ هزار تومان از محل افزایش قیمت پلاستوفوم هزینه جهش تولید مسکن افزایش پیدا کرده است

او با تاکید بر اینکه هر متر مربع این یونولیت ها و پلاستوفوم ها تقریبا حدود ۳۵۰ هزار تومان بر روی هر متر مربع ساخت است. و به عبارتی می توان گفت که اگر سابقا یک متر مربع پلاستوفوم هزینه ۸۰ هزار تومانی را برای ساخت ایجاد می کرد امروز این هزینه ۳ برابر شده است خاطر نشان می کند: دولت هر روز وعده می دهد که می خواهیم مسکن ملی تولید کنیم و قیمت ها را کنترل می کنیم و بر بازار نظارت می کنیم. بنابراین باید پذیرفت که در یک ماه گذشته حدود ۲۵۰ هزار تومان از محل افزایش قیمت پلاستوفوم هزینه جهش تولید مسکن افزایش پیدا کرده است.

پورحاجت ادامه داد: چند ماهی است که مواد اولیه تولید یونولیت سقفی به تولیدکنندگان تحویل نمی‌شود بنابراین به دلیل کمیاب شدن پلاستوفوم، اکثر کارگاه‌های ساختمانی در حال تعطیل شدن هستند.

 

اما از سوی دیگر کارخانه‌های تولید پلاستوفوم می‌گویند که عدم عرضه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید از سوی پتروشیمی‌ها، باعث افزایش قیمت شده است.

آیا دولت خبر دارد که داستان یونولیت به کجا رسیده است؟ راحت انبوه سازان داشتند کار خود را انجام می دادند و یونولیت تا ۸۵ هزار تومان قیمت داشت اما یکباره الان از مرز ۴۰۰ هزار تومان عبور کرده است

از سوی دیگر برخی سازندگان و انبوه سازان مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار اعلام می کنند که دولت باید برای رشد قیمت یونولیت کاری کنید. سوال ما این است که آیا دولت خبر دارد که داستان یونولیت به کجا رسیده است؟ راحت انبوه سازان داشتند کار خود را انجام می دادند و یونولیت تا ۸۵ هزار تومان قیمت داشت اما یکباره الان از مرز ۴۰۰ هزار تومان عبور کرده است.

آنطور که دبیر کانون انبوه سازان مسکن اعلام می کند روند رو به رشد قیمت پلاستوفوم ادامه دارد و هر بلوک آن به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

یونولیت‌ها در اصل به سبب داشتن ویژگی‌هایی همچون وزن کم، عایق صدا، رطوبت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت، قیمت مناسب و ... می‌توانند استفاده‌های متعددی در صنعت ساختمان‌سازی و سایر صنایع داشته باشند. اما رشد ۳۵۰ درصدی قیمت یونولیت در قیمت تمام شده ساخت مسکن تاثیر بسیار زیادی دارد. به طوریکه بیدار بخت یکی از انبوه سازان مسکن در خوزستان مدعی است این رشد قیمت باعث افزایش ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع خواهد شد.

کارشناسان صنعت ساختمان بر این باور هستند که صنعت ساختمان‌سازی با کشف و تولید یونولیت‌ها دچار انقلاب بزرگی شد چرا که یونولیت‌ها قیمت مناسبی دارند و استفاده از آنها مقرون‌به‌صرفه تر از مصالح سنتی است و باعث افزایش سرعت ساخت‌ و ساز می‌شوند و به نیروی انسانی کمتری نیاز دارند.

می‌توان گفت هیچ ماده و مصالحی تاکنون نتوانسته به اندازه یونولیت‌ها در صنعت ساختمان‌سازی تأثیرگذار باشد. این ماده و مشتقات آن در حقیقت جایگزین بسیاری از مصالح ساختمانی شده‌اند و می‌توانند مزایا و قابلیت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

یونولیت‌ها یکی از کاربردی‌ترین مواد و مصالح در صنعت ساختمان‌سازی هستند که در سال‌های اخیر به شدن مورد توجه قرار گرفته‌اند و محبوبیت بالایی نیز دارند. این مواد به سبب داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی همچون وزن پایین، مقاومت در برابر خوردگی، عایق رطوبت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت و ... بهترین جایگزین برای مصالح سنتی مانند بلوک‌های سفالی و سیمانی هستند.

این داستان ادامه دار کمیاب شدن یونولیت و رشد قیمت آن تنها به ضرر مصرف کننده نهایی و متقاضیان خرید مسکن تمام خواهد شد چرا که وقتی قیمت تمام شده ساخت افزایش می یابد قیمت نهایی نیز روند صعودی خود را ادامه داده و هر روز قدرت خرید متقاضیان کاهش بیشتری پیدا می کند

به نظر می رسد این داستان ادامه دار کمیاب شدن یونولیت و رشد قیمت آن تنها به ضرر مصرف کننده نهایی و متقاضیان خرید مسکن تمام خواهد شد چرا که وقتی قیمت تمام شده ساخت افزایش می یابد قیمت نهایی نیز روند صعودی خود را ادامه داده و هر روز قدرت خرید متقاضیان کاهش بیشتری پیدا می کند.

از اواسط آبان ماه امسال به یکباره شاهد نایاب شدن بلوک سقفی (یونولیت) در بازار شدیم بطوریکه قیمت هر متر مربع یونولیت از ۱۱۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز اعلام می کنند که یونولیت باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله می‌شود و در نهایت به افزایش طول عمر ساختمان که این روزها عُمر آن در نهایت ۳۰ سال است کمک می‌کند.

به نظر می رسد باید همانطور که وزارت صمت نسبت به گران شدن قیمت سیمان واکنش نشان داده و آنرا تکذیب کرد در مورد رشد قیمت یونولیت نیز واکنش نشان داده و آنرا بررسی و حل و فصل کند.

منبع: بازار

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه