واردات، مُسکن موقتی بازار دارو/صنعت با نسخه واردات دارو از دست می‌رود

واردات، مُسکن موقتی بازار دارو/صنعت با نسخه واردات دارو از دست می‌رود

مسئولان به جای رفع ریشه ای مشکلات صنعت دارو، نسخه واردات می پیچند که فقط تولید داخلی از دست می رود و اعتماد مردم به داروسازان کشور خدشه دار می شود.

به گزارش مازنداصناف، هنوز وضعیت تامین دارو در بازار دارویی کشور به ثبات نرسیده است. هنوز خبرهایی از کمبود برخی از داروها شنیده می شود و همچنان مردم برای تامین تمام نسخه تجویز شده شان باید چند داروخانه را جستجو کنند تا داروها را بیابند؛ البته جای شکرش باقی است که بعد از چند داروخانه بالاخره داروها پیدا می شود که این هم به لطف واردات پی در پی دارو است.

علاوه بر واردات ۵۰ تنی دارو که بخشی آن به آنتی بیوتیک و شربت های استامینوفن اختصاص داشت، حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو ابتدای هفته جاری وعده کرد که محموله وارداتی داروی دیگری در راه کشور است و به زودی می آید و در این باره گفت: «در بخشی از تولید که مشکل داشته باشیم و احساس کنیم رفع آن زمان بر است تا زمانی که به تولید پایدار و ذخیره قابل اعتماد برسیم واردات را در دستور کار قرار خواهیم داد.»

وی اضافه کرد: «تاکنون نیز چند محموله آنتی‌ بیوتیک و سرم وارد کشور شده و طی هفته جاری نیز محموله‌ های بزرگ دیگری وارد کشور خواهد شد. بنابراین تا پایان آذر ماه مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی ماه مشکل چندانی در تامین دارو نخواهند داشت.» 

مسکن واردات به جای حل زیربنایی مشکلات

شریفیان، داروساز در رابطه با تامین نیاز بازار دارویی کشور از طریق واردات به بازار گفت: «نباید کمبودهای دارویی پیش می آمد و مسئولان باید به هشدارها در زمان خود گوش می دادند اما نشنیدند و نخواستند و حالا مشکلات ایجاد شده است.»

وی با اشاره به واردات محموله های دارویی از سوی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: «هنوز هم مسئولان به جای شنیدن چالش های تولیدکنندگان دارو و رفع زیرساختی مشکلات نسخه واردات می پیچند و نه تنها نمی گذارند تولیدکنندگان مسیر خود را در تولید ادامه دهند بلکه به مرور هم باعث می شوند مردم اعتماد خود را نسبت به داروهای داخلی از دست بدهند.»

شریفیان تاکید کرد: «برخی از داروهای خارجی دوز متفاوتی دارند و ممکن است بیمار در مدت کوتاه تری بهبود یابد و چطور بعد از یک دوره مصرف داروی خارجی می خواهند دوباره به بیمار بگویند فقط داروی داخلی است و باید از آن استفاده کند؟ این موضوع ربطی به کیفیت داروی ایرانی و خارجی ندارد بلکه مقدار ماده موثره داروها و زمان مصرف آن ها متفاوت است.»

از ابتدای سال جاری صنعت دارو دستوری و خارج از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنترل شد تا مبادا قیمت ها تغییری کند

نکته قابل توجه در مورد صنعت دارو و کمبودهای پیش آمده این است که از ابتدای سال جاری صنعت دارو دستوری و خارج از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنترل شد تا مبادا قیمت ها تغییری کند. از طرفی در کنار این مدیریت دستوری، هیچ توجهی به تولیدکنندگان دارو نشد تا بتوانند تولیدات شان را ادامه دهند.

بنابراین برخلاف صنایع دیگر که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی آن ها حذف و در مقابل مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های گمرکی شان کاهش یافت، مجلس بیش از هشت ماه برای کاهش مالیات و هزینه های گمرکی این صنعت تعلل کرد و همین شد که برخی از خطوط تولید متوقف و چراغ برخی از کارخانه ها خاموش شد.

اتفاقی که داخل سازمان غذا و دارو بلکه خارج از آن رخ داد. از طرفی نیز در چنین شرایط نامناسبی سازمان غذا و دارو طرح دارویار را یک باره اجرایی کرد و ضربه آخر را در عمل به این صنعت زد. طرحی که می توانست به مردم و صنعت دارو کمک کند اما با اجرای غیر اصولی آن بر چالش ها افزود.

تیر خلاص دارویار به صنعت داروی کشور

حالا هم به جای رفع ریشه ای مشکلات نسخه واردات بعد از واردات نوشته و اجرایی می شود. در این باره محمدرضا واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران با اشاره به اینکه دارو یک کالای استراتژیک و حیاتی است به بازار گفت: «چون تامین دارو ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم دارد، زمانی که بازار با کمبود مواجه می شود، مسئولان ناگزیر می شوند عکس العمل هایی را نشان دهند که این عکس العمل ها عمدتا به جای اینکه متوجه حل زیر بنایی و اصولی موضوع باشد به منزله یک مسکن فوری برای جامعه یعنی واردات است.»

وی با اشاره به اینکه اگر شرایط فعلی بازار دارو بهبود یافته بخاطر رشد واردات است اضافه کرد: «آثار این واردات بر اقتصاد ملی و بر صنعت دارو و بر بی ثبات کردن سرمایه گذاری های گذشته ارزیابی نمی شود؛ همانطور که در گذشته بارها اعلام کردیم صنعت داروی کشور شرایط خوبی ندارد و به دلیل افزایش نرخ ارز این صنعت قادر به ترمیم و نوسازی ماشین آلات خود نیست.»

به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید و عدم قیمت گذاری مناسب و عدم همراهی کمیسیون قانونی ماده ۲۰ اکثر اقلام دارویی تولید شده زیان ده هستند

واعظ مهدوی افزود: «به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید و عدم قیمت گذاری مناسب و عدم همراهی کمیسیون قانونی ماده ۲۰ اکثر اقلام دارویی تولید شده زیان ده هستند. همچنین تصمیماتی که در قالب طرح دارو یار گرفته شده است به منزله تیر خلاصی بر پیکر صنعت دارویی کشور بود؛ چرا که ارز واردات را ارزان تر از ارز تولید قرار داده است.»

رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان دارو به شدت تحت فشار تصمیمات نادرست هستند تاکید کرد: تصمیمات نادرستی از قبیل تولید قراردادی برای صنعت دارو گرفته می شود که منجر شده تولید کنندگان واقعی و کسانی که سرمایه گذاری برای تولید کردند عملا توسط تولید کنندگان زیر پله ای دور زده بشوند و تلاقی منافع صنعت دارو را به شدت متاثر کرده است.»

واعظ مهدوی اضافه کرد: «امروز و گذشته بسیاری از دست اندرکاران دارویی به دنبال منافع شخصی خود در سیستم دارویی هستند و تصمیم گیری های آن ها سلامت سیستم دارویی را به خطر می اندازد. بنابراین اگر قرار باشد مشکلات دارویی کشور حل شود باید به این بیماری هایی مزمن و دراز مدت پرداخته شود وگرنه واردات دارو کاری ندارد و دارو در عقب افتاده ترین جوامع هم از طریق واردات تامین می شود. لذا باید تصمیماتی اتخاذ کنیم تا متناسب با پتانسیل قوی و دستاوردهای ارزنده صنعت دارو و دانش دارویی سازی کشور باشد.»

راه کارهای اصلاح زیرساختی صنعت دارو

رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران در پاسخ به این سوال که گام نخست برای اصلاح ریشه ای صنعت دارو چیست؟ گفت: «در مرحله اول باید با تلاقی منافع در این حوزه مقابله شود و باید کلیه افرادی که منافعی در دارو دارند از مسند های تصمیم گیری جدا شوند و تصمیم گیری دارو باید توسط افرادی انجام شود که خود منافعی ندارند و منافع ملی را ارجح می دانند.»

وی اضافه کرد: «سپس باید تولید مبنا قرار گیرد و سیاست های حمایت از تولید شکل بگیرد و با مافیای واردات که متاسفانه غلبه زیادی در عرصه تصمیم گیری های غذا و داروی کشور دارد مقابله جدی شود و در مرحله بعد باید نهاده ها ارزان شود و باید دارو ارزان تر تولید شود تا برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد نه اینکه قیمت تمام شده دارو بیش از قیمت فروش باشد.»

مافیای واردات دارو غلبه زیادی در عرصه تصمیم گیری های سازمان غذا و داروی کشور دارد

واعظ مهدوی با اشاره به اینکه راه کار ارزان سازی دارو به صورت زیربنایی ادامه داد: «باید نهاده های تولید با قیمت ارزان تری در اختیار شرکت ها قرار گیرد و تسهیلاتی برای شرکت ها ایجاد شود تا بتوانند داروی خود را ارزان تر و با کیفیت بیشتر تولید کنند. همچنین باید بیمه ها هم توان مالی مناسب داشته باشند تا نیاز های کشور را تامین کنند که پول داروخانه ها و شرکت های پخش را به موقع پرداخت کنند تا اینقدر مطالبات آن ها روی هم انباشته نشود.»

وی تاکید کرد: «باید ساختار تحقیق و توسعه در صنایع دارویی تقویت شود تا شرکت هایی که در این راستا فعالیت می کنند از معافیت عوارض و مالیات برخودار باشند تا بتوانند به کارهای پژوهشی و تحقیقی بپردازند و توان و ظرفیت تولید خود را مطابق با افق های علمی رشد و گسترش دهند. مجموعه همه این ها راه کارهای زیربنایی حل مشکلات دراز مدت دارو و محور قرار گرفتن صنعت و تولید در عرصه دارویی در کشور است.»

منبع: بازار
انتهای پیام/
 

ارسال دیدگاه