500 هزار تن برنج مازاد در انبارهای مازندران وجود دارد
معاون اقتصادی رئیس جمهور:

500 هزار تن برنج مازاد در انبارهای مازندران وجود دارد

رضایی گفت: هم اکنون 500 هزار تن برنج اضافه در انبارهای مازندران وجود دارد که اعلام کردیم مسئولان استانی با اتخاذ راهکاری، برنج‌های مازاد کشاورزان را خریداری کنند و بازار کشور را آماده کنند تا این برنج‌ها به فروش برسد.

به گزارش مازنداصناف، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور در پایان سفر خود به مازندران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفری که به استان مازندران داشتیم اولا مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور را پیگیری کردیم، تخصیص‌های خوبی هم در حوزه اقدامات زیربنایی و هم در حوزه تسهیلات داده شده است.


وی ادامه داد: از طرف دیگر، یک جلسه مفصل با بخش خصوصی مازندران داشتیم که در این جلسه کارآفرینان حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات، مشکلات خود را مطرح کردند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از مشکلات عدیده مطروحه بخش خصوصی به تعهدات ارزی باز می‌گشت که اعلام کردند نمی‌توانند تعهدات ارزی‌شان را به قیمت ارزی در بازار بفروشند که این اتفاق می‌تواتند هم درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهد و هم بازدهی و سود فعالیت‌های اقتصادی استان مازندران را بالا ببرد.

این مسئول دومین مشکل عمده بخش خصوصی مازندران را کمبود سرمایه در گردش فعالان این حوزه عنوان کرد و افزود: فعالان این حوزه نیاز دارند برای اینکه فعالیت‌های اقتصادی خود را توسعه دهند باید بانک‌ها نسبت به رشد سرمایه در گردش آن‌ها را افزایش دهند. 

رضایی در ادامه به بازدید از بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: این بندر یک بندر بسیار خوبی است و جزو بنادر کم نظیر ما است که راه‌آهن تا خود اسکله کشیده شده است و می‌تواند تبدیل به نخستین بندر حمل یکسره کشور شود.

وی ادامه داد: برای تحقق این مهم می‌بایست ظرفیت حال حاضر 4 میلیون تنی بندر امیرآباد به 10 میلیون تن برسد که در این بازدید اعلام کردیم که طرح گشترش این بندر را به ما ارسال کنند تا در مرکز آن را تصویب کنیم. 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اذعان کرد: در این سفر بازدیدی از موسسه روماک داشتیم که یک ظرفیت بسیار خوب و چشم‌اندازی از آینده کشاورزی ایران را می‌شود در این موسسه دید.

این مسئول تاکید کرد: نزدیک به 300 هزار تن گردش میوه و مرکبات این موسسه است که از  سر باغ گرفته تا بازارهای بین‌المللی را مدیریت می‌کند.

رضایی افزود: بازدید از شرکت خاویاری ایران نیز از دیگر برنامه‌های این سفر بود که مشکل ترمینال شدن این ماهی و محصولات آن و بین‌المللی شدن آن مطرح است که یک پایگاه در واقع پایانه صادراتی باید در این مرکز ایجاد شود که بخشی از این پایانه صادراتی را ایجاد کردند و تکمیل و توسعه آن نیاز به 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد که همه این موارد می‌تواند جهش اقتصادی در مازندران را افزایش دهد. 

وی تصریح کرد: در جلساتی که با استاندار مازندران داشتیم مسئله اشتغال و صنعتی‌شدن کشاورزی مازندران را تاکید کردیم، زنجیره‌های ارزش نظیر صنایع مربوط به شیلات، مرکبات و برنج باید در اقتصاد مازندران شکل بگیرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به مشکل بازار برنج مازندران اشاره کرد و افزود: هم اکنون 500 هزار تن برنج اضافه در انبارهای مازندران وجود دارد که اعلام کردیم مسئولان استانی با اتخاذ راهکاری، برنج‌های مازاد کشاورزان را خریداری کنند و بازار کشور را آماده کنند تا این برنج‌ها به فروش برسد.

این مسئول گفت: در خصوص مرکباتی نیز که روی درخت مانده است صحبت شد تا راهکاری پیدا شود تا این مرکبات در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسد و ضایعات مرکبات را به حداقل برسانیم.

رضایی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نیاز مبرم به سرمایه در گردش در واحدهای بازدیدشده و راه حل رفع این مشکل فعالان بخش صنعت، کشاورزی و خصوصی، گفت: باید در این رابطه مذاکراتی را با بانک مرکزی انجام دهیم تا بخش کشاورزی در اخذ تسهیلات یک الویت بهتر و بیشتری پیدا کند تا بخشی از این منابع به سمت کشاورزی هدایت شود.

وی افزود: در شرایط موجود، هدایت نقدینگی در اقتصاد فوق‌العاده مهم است و متاسفانه بخشی از این نقدینگی در حال حاضر در بازارهای رانتی نظیر طلا و دلار، وارد می‌شود که موجب می‌شود این نقدینگی راهی به تولید، کشاورزی و صنعت پیدا نکند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جایی نظیر مازندران که تولید خوبی دارد باید بخشی از این نقدینگی به این سمت هدایت شود که در این راستا با بانک مرکزی و بانک‌های کشور وارد مذاکره می‌شویم.

این مسئول عنوان کرد: باید بخشی از نقدینگی کشور که به انحراف و به سمت دلال‌بازی می‌رود را به سمت تولید واقعی هدایت کنیم.

رضایی متذکر شد: ما به طور گسترده، درهای اقتصادی جدیدی را به روی تجارت باز کردیم، عضو اتحادیه و بازار شانگهای چین شدیم، در حال ورود به بازار اوراسیا هستیم، رفتار و روابط خود را در حال استانداردسازی و بهبود هستیم، زمینه‌های بسیار خوبی را در کشورهای همسایه ایجاد کردیم و بازار و نمایشگاه‌های متعددی را در کشورهای منطقه ایجاد کردیم تا بازارهای جدیدی را برای کالاهای ایرانی رقم بزنیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه