حذف قانون سقف و حدود صنفی عامل فعالیت 800 املاکی مازاد در تنکابن/پرداخت ارزش افزوده از سوی مستاجران، منصفانه نیست
رئیس اتحادیه املاک تنکابن:

حذف قانون سقف و حدود صنفی عامل فعالیت 800 املاکی مازاد در تنکابن/پرداخت ارزش افزوده از سوی مستاجران، منصفانه نیست

تقی‌پور با بیان اینکه حذف قانون سقف و حدود صنفی موجب فعالیت 800 املاکی مازاد در این شهرستان شده است؛ گفت: لز.وم بازنگری و اصلاح برخی قوانین برای بهبهود کسب و کار و گشایش در گره‌های کور موجود در بازار ضروری بنظر می‌رسد.

به گزارش مازنداصناف،محمدحسین تقی‌پور رئیس اتاق اصناف و رئیس اتحادیه املاک تنکابن در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص رشد قیمت زمین و املاک طی سالیان اخیر، اظهار کرد: هر چند رشد قیمتی چندانی طی سال جاری به نسبت سال 1400 نداشتیم، اما در سال گذشته رشد قابل توجه قیمت را در بازار املاک شاهد بودیم.

وی افزود: این افزایش جهشی قیمت، بخشی به افزایش مصالح ساختمانی و تورم و بخشی نیز به حذف قانون حدود و سقف صنفی باز می‌گردد.

رئیس اتاق اصناف تنکابن، خاطرنشان کرد: در شهرستانی که بسته به وسعت و جمعیت آن نیاز به 50 واحد صنفی مشاور املاک است، پس از حذف قانون سقف و حدود صنفی این رقم به حدود 10 برابر افزایش یافت؛ لذا این امر موجب اخلال در بازار می‌شود که تبعات آن را در صنف املاک نیز مشاهده می‌کنیم.

رئیس اتحادیه املاک تنکابن، ادامه داد: این شمار واحد صنفی می‌بایست کسب آورده داشته باشند و لذا این امر طبیعتا موجب ایجاد تورم در بازار املاک و مسکن می‌کند.

تقی‌پور با تاکید بر لزوم بازنگری و اصلاح در تصمیم حذف قانون سقف و حدود صنفی، اعلام کرد: ما این انتظار را داریم که حداقل در خصوص صنوفی که به طور مستقیم در سرنوشت تورم و گرانی مسکن نقش دارند، یک نگاه ویژه و متمایزی صورت گیرد تا اثرات سوء این تصمیم بر بازار به حداقل برسد.

وی ادامه داد: حذف این قانون در برخی صنوف دارای آثار و تبعات محسوسی نیست، اما در برخی صنوف، اثرات آن بسیار به بازار، قدرت خرید مردم و تورم، دامن زده است.

رئیس اتاق اصناف تنکابن، با بیان اینکه شهرستان تنکابن دارای بیش از 1600 واحد صنفی مشاور املاک است؛ گفت: این رقم برای شهرستانی همچون تنکابن بسیار عدد بالایی است و این در حالی است که حداکثر ظرفیت منطقی برای فعالیت واحدهای صنفی مشاوراملاک در این شهرستان، 800 واحد است؛ لذا فعالیت 100 درصدی واحدهای صنفی مازاد، تبعاتی چون افزایش اجاره بها، ملک، زمین و مستغلات را در پی خواهد داشت.

رئیس اتحادیه املاک تنکابن در خصوص قیمت زمین در شهرستان تنکابن پاسخ داد: حداقل قیمت هر متر زمین در تنکابن با قابلیت ساخت در محدوده حریم شهر و بافت روستایی بین 5 الی 10 میلیون تومان و در شهر بین 8 الی 30 میلیون تومان است.

تقی‌پور افزود: قیمت حداقلی ویلا در تنکابن با مشخصات 100 متر بنا و 250 متر زمین بالغ بر 4 میلیارد تومان است.

وی اشاره کرد: بیش از 50 درصد املاکی‌های تنکابن مستاجر هستند و این در شرایطی است که بازار معاملات ملکی در تنکابن، راکد است.

رئیس اتاق اصناف تنکابن یکی از چالش‌های مهم در بازار املاک را به اخذ مالیات و ارزش افزوده از مستاجران برشمرد و تاکید کرد: وقتی یک مستاجری اقدام به اجاره یک خانه با هزینه ماهانه 5 میلیون تومان می‌کند که کمیسیون قانونی آن حدود 2 میلیون تومان می‌شود، می‌بایست حدود 200 هزار تومان نیز بابت ارزش افزوده بپردازد؛ سوال اینجا است که مستاجری که یک خانه اجاره می‌کند چه فعل و انفعالی انجام شد که باید ارزش افزوده بپردازد؟

رئیس اتحادیه املاک تنکابن خطاب به تصمیم‌گیران ارشد ملی، تصریح کرد: باید مسئولان و مجلس‌نشینان در تصمیم‌گیری‌ها، کلاه‌شان را قاضی کنند و بسیار هوشمند باشند و در زمانی که قانون وضع می‌کنند به این فرمایش امام راحل توجه کنند که «در زمان وضع قوانین به مستضعفین نیز توجه کنید».

تقی‌پور متذکر شد: کجای منطق می‌پذیرد که مستاجر باید ارزش افزوده پرداخت کند و این موضوعی است که ما بارها آن را در جلسات گوناگون مطرح کردیم اما صدای ما به گوش کسی نمی‌رسد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه