رونق بازار ماهی دریایی در مازندران/قیمت‌ها نسبت به پارسال تغییر نکرده است
کپورها امسال چاق‌وچله‌تر شده‌اند؛

رونق بازار ماهی دریایی در مازندران/قیمت‌ها نسبت به پارسال تغییر نکرده است

فعالیت بازار ماهی فروشان مازندران در روزهای نخست فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر با عرضه ماهی " کفال " ریز چثه درحالی شروع شد که به گفته ماهی فروشان وجود کپورهای درشت سبب رونق این بازار شده است.

به گزارش مازنداصناف، گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از چند بازار ماهی فروشی‌ شهرهای مازندران از جمله ساری و  بابل نشان می دهد که کپور دریایی در وزن های ۸۰۰ گرمی تا  یک کیلویی بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان در کنار ماهی کفال ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرمی با قیمت ۷۰تا ۸۰ هزار تومان به وفور وجود دارد و تقاضای خرید آن نیز زیاد است.

کمیته مدیریت صید شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را امسال در۲ تاریخ هفدهم و ۲۲ مهرماه تعیین کرد ،بر این اساس ۱۳ شرکت تعاونی پره منطقه میانکاله صید ماهیان استخوانی دریای خزر امسال نیز همانند سال گذشته پنج روز زودتر نسبت به منطقه مرکزی و غرب استان صید را شروع کردند.

 کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند .کفال ؛بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

کپور دریایی همواره یکی از گونه های مشتری پسند در تمامی روزهای فصل صید بازار ماهی فروشان مازندران است و دستکم طی یک دهه گذشته هر سال شاهد افزایش صید این گونه با وزن بالا هستیم ،شیلات دلیل اصل این روند را تکثیر مصنوعی ونیمه صمنوعی بچه ماهی کپور و رها سازی آن از سال ۱۳۸۸ عنوان می کند.

طبق اعلام رسمی شیلات مازندران از سال ۹۵ بیش از یک میلیون و ۴۰۰هزار قطعه ، سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار قطعه ، سال ۹۷ نیز ۲میلیون و ۳۰۰هزار قطعه سال ۹۸  هفت میلیون و ۴۰۰هزار قطعه ، پارسال حدود ۱۰ میلیون و امسال نیز ۱۲میلیون بچه ماهی کپور در رودخانه های منتهی به رودخانه های شیلاتی استان رها سازی شده است.

امسال نیز ۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید ، ۱۲میلیون قطعه بچه ماهی کپورو حدود پنج میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری با هزینه حمل و نقل ۶میلیارد تومانی از سوی اتحادیه صیادی پره در رودخانه های شیلاتی استان رها سازی شد.

عرضه ماهیان دریایی با قیمت پارسال 

یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی ساری روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال برخلاف سال گذشته شاهد گونه کپور درشت در اندازه حدود یک کیلو گرم  در کنار فراوانی کفال های ریز چثه هستیم.

ارسلان فاطمی با بیان این که طی هفته گذشته با شروع رسمی صید در شرق مازندران گونه کفال  با وزن ۴۰۰ گرمی به وفور با قیمت کیلویی ۷۰ تا ۸۵هزار تومان عرضه می شود،  افزود: کپورهای یک کیلویی نیز با قیمت ۹۵ تا ۱۰۰هزار تومان درکنار کفال ریز سبب رونق بازار شده است.

وی با اظهار این که ماهیان استخوانی دریایی امسال بدون تغییر قیمت نسبت به پارسال وارد بازار شده است، بیان داشت: ماهی سفید به عنوان یکی از گونه های اصلی با وزن حدود ۵۰۰ گرم که البته بسیار کم است، به صورت دانه ای ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.  

به طور معمول فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر از نیمه دوم ماه مهر شروع می شود و بسته به شرایط آب و هوایی و وضعیت صید تا پانزدهم یا اواخر فروردین سال بعد ادامه می یابد.

 چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت صیادی پره در مازندران به کار صید ماهیان استخوانی در دریای خزر مشغول هستند.

انتهای پیام//


ارسال دیدگاه