واگذاری کارخانه نساجی به یک پنجره ساز!
برند مازندران بر باد رفت؛

واگذاری کارخانه نساجی به یک پنجره ساز!

قائمشهر- واگذاری کارخانجات نساجی مازندران درپی خصوصی سازی به یک درب و پنجره سازی در دولت‌های سابق سرنوشت تلخی را برای این صنعت پرپیشینه در مازندران رقم زده است.

به گزارش مازنداصناف،  روزگاری از هر خانوار و خانواده در مازندران و استان‌های همجوار یک یا چندنفر در کارخانجات نساجی مازندران مشغول به کار بودند و با رونق چرخ‌های ریسندگی اقتصاد زندگی خود را به حرکت درمی آوردند.

از وقتی که طرح خصوصی سازی کلید خورد و برخی متولیان امر تعبیر وارونه ای از آن کردند، با واگذاری کارخانه‌ها و فروش قطعات و آهن پاره‌های کارخانجات نساجی، تلی از خاک و خاکستر را در شهر رقم زدند.

در روزگار نه چندان دور که کارخانجات نساجی رونقی داشتند، فروشگاه‌های نساجی مازندران در اقصی نقاط کشور و مازندران فعال بود و محصولات این کارخانه، خانه‌ها و شرکت‌ها را پرنقش ونگار کرده بود.

چرخ کارخانجات نساجی همیشه به وفق مراد نچرخید و واردات بی رویه و خصوصی سازی، رمق از این واحد تولیدی گرفت و کارگرانش یک به یک اخراج و خانه نشین شدند و تنش‌های کارگری زیادی طی سال‌ها دامن زد. بهره برداری از کارخانه شماره یک نساجی قائم شهر در سال ۱۳۰۹ در علی آباد قدیم (قائم شهر امروز) شد. دیگر واحدهای شماره ۲ و ۳ این کارخانه به مرور تا سال ۱۳۵۶ راه اندازی شد.

در کنار واردات اولیه، نابسامانی‌های مدیریتی، کمبود نقدینگی و قاچاق و واردات کالاهای مشابه هم سبب شده تا روزگار نساجی سیاه شود و تولید در سال ۸۰ در این کارخانه متوقف و زمین کارخانه شماره ۲ آن نیز بین مالکان تقسیم شد و مجمع بانوی ریسنده در محوطه پارک آن به طور کامل تخریب شده است.

واگذاری کارخانه نساجی به یک پنجره ساز/ برند مازندران برباد رفت

آرام آرام نام نساجی قائمشهر و مازندران از زبان‌ها افتاد و دیگر خبری از فروشگاه‌های نساجی در شهرهای مختلف نشد و جای خود را به رقبایش در اصفهان و دیگر شهرها داد. طی دولت قبل طرح احیای کارخانه نساجی روز میز قرار گرفت و با آن تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفت اما سپردن مالکیت آن به سرمایه گذاری که اهلیت آن تأیید نشده بود، دردسرهای کارخانه را دوباره کلید زد.

واگذاری کارخانه به سرمایه گذاری که تولیدکننده درب و پنجره در ترکیه است و مشکلات مالکیتی که همچنان وجود دارد، چرخ‌های نساجی مازندران را بی رمق کرده است. اگر چه دولت سیزدهم با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل، کارخانه زنگ زده نساجی را احیا کردند و اکنون ۴۰۰ کارگر در آن اشتغال دارد اما معضل سرمایه گذار و مالکیت آن همچنان دغدغه است.

نساجی در گذشته با خاک یکسان شد

جواد مولایی فرماندار قائمشهر با اظهار اینکه طی دهه‌های قبل این کارخانه را با خاک یکسان کردند، افزود: چندین هکتار از آن به شرکت سایپا واگذار شده بود و قرار بود بخشی از محصولات این شرکت در قائمشهر تولید شود که همچنان عملی نشده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: حدود دو دهه است که آجر روی آجر آن نرفته و بایر مانده است: در مجموع ۳۰ هکتار شهرک صنعتی در قائمشهر وجود دارد و در شهرک صنعتی ۱۸ هزار مترمربع زمین به سایپا دادیم ولی کارخانه احداث نشد.

وی افزود: متأسفانه این شرکت طی دو دهه هم زمین چند هکتاری داخل شهر و هم داخل شهرک صنعتی گرفت و کاری نکرده است.

گذر از خیابان‌های منتهی به ساختمان‌های و کارخانجات قدیمی نساجی مازندران برأی قدیمی تر ها و کسانی که روزگار و جوانی خود را در این واحد سپری کرده‌اند، سخت و اندوهناک است. رفته رفته این کارخانه اشتغال زا و پررونق به بهانه خصوصی سازی به زمین زده شد و ماشین آلات و وجب به وجب زمین‌هایش یا به فروش رفت و یا برای پرداخت مطالبات به مزایده گذاشته شد اما سخت از آن برای اهالی قائمشهر و مازندران واگذاری کارخانه به سرمایه گذاری بوده که اهلیت آن تأیید نشده است.

کارخانه نساجی به اهلش سپرده نشد

کمال علی پور رئیس مجمع نماینده مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه هدف اصلی خصوصی سازی تولید و اشتغال بیشتر بود، افزود: متأسفانه کارخانه نساجی به اهلش سپرده نشد و به جای آنکه متخصص نساجی باشد، درو پنجره ساز و پی وی سی ساز بود.

وی با عنوان اینکه از کارخانه سرمایه گذار در استانبول بازدید کردیم، گفت: برای من جای سوال است که چرا وزارت صنایع و سازمان خصوصی سازی برای واگذاری هیچ تحقیقی نکرده بود و کارخانه به این قدمت را به یک پنجره ساز واگذار کرد.

وی با اظهار اینکه هیئت حمایت اکنون تولی گری کارهای نساجی را عهده دار شده است، گفت: قبل از فعالیت هیئت نیز کارگران وجود داشتند و تولید بود اما یک جای کار ایراد داشت و کسی پاسخگو نبود و کارخانه شبیه جزیره خودمختار بود.

واگذاری کارخانه نساجی به یک پنجره ساز/ برند مازندران برباد رفت

علی پور با اشاره به اینکه کارخانه نساجی باید حداقل سه هزار نیرو داشته باشد، گفت: هنوز اقدامی درباره رنگرزی کارخانه صورت نگرفته است.

قرارداد واگذاری نساجی فسخ شود

همچنین مرادیان نماینده مردم قائمشهر در مجلس با اظهار اینکه پیگیری مکرر برای تعیین تکلیف مالکیت کارخانه نساجی به نتیجه‌ای نرسیده است، افزود: اخیراً شرکت سرمایه گذاری بانک ملی پذیرفته قرارداد واگذاری را فسخ کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه وزارت اقتصاد و بانک ملی باید در زمینه تعیین تکلیف کارخانه نساجی ورود پیدا کند، افزود: دادخواست واگذاری باید صورت گیرد تا قرارداد قبلی فسخ شود و پس از آن این کارخانه به سرمایه گذاری دارای اهلیت واگذار شود.

کارخانه نساجی مازندران در حال حاضر با ۴۰۰ کارگر در سه شیفت مشغول به کار است و دو کارخانه دیگر آن طی دهه‌های قبل فروخته و یا تخریب شدند و اثری از آن نیست. با همت دولت سیزدهم و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل طی یکسال اخیر خط رنگرزی کارخانه راه اندازی شد و در حال تکمیل طرح است.

کارخانه نساجی با مصوبه دولت جانی دوباره گرفت

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در حاشیه بازدید از کارخانه نساجی مازندران در قائمشهر با اشاره به اینکه حمایت از بنگاه‌های تولیدی از برنامه‌های مهم وزارت صمت به شمار می‌رود، از نساجی مازندران به عنوان کارخانه قدیمی و مهم یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهوری برای احیای این کارخانه بزرگ صنعتی مصوباتی در نظر گرفته شد، افزود: این واحد در حال حاضر جان دوباره گرفت و فعال شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ کارگر کارخانه به کار برگشتند، افزود: ۱۰۰ شغل جدید نیز با اجرای طرح توسعه در این کارخانه راه اندازی می‌شود.

وزیر صمت با اظهار اینکه برای نوسازی ماشین آلات کارخانه نساجی طی یکسال گذشته ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد، افزود: ۳۰ میلیارد تومان نیز به زودی تخصیص داده می‌شود.

حال و روز کارخانه نساجی مازندران در قائمشهر آن گونه که باید خوش نیست و با روزهای اوج و طلایی خود فاصله دارد، این کارخانه قربانی خصوصی سازی های دولتی قبلی بوده و هنوز یک استان و شهر از تبعات این اقدام غیرکارشناسی رها نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر


ارسال دیدگاه