بازار غبارآلود روغن موتور در مازندران| روانکارها به فرنگ می روند
روغن‌های تقلبی نفس اتومبیل‌ها را گرفت؛

بازار غبارآلود روغن موتور در مازندران| روانکارها به فرنگ می روند

عرضه روغن های تقلبی از طریق استفاده مجدد از قوطی های برندهای خاص نفس خودروها را در برخی مناطق مازندران به بند آورده است.

به گزارش مازنداصناف؛ درحالی که ۸۵ درصد عرضه تولید روغن کشور در اختیار چهار شرکت و برند پرطرفدار است اما برخی اتوسرویس ها با استفاده مجدد رقوطی و ظروف روغن شرکت های خاص و ریختن روغن های بی کیفیت، بازار روغن تقلبی را پررونق کرده اند.

استفاده مجدد از ظروف روغن شرکت های خاص و بازچرخانی روغن های سوخته با اسیدزدایی آن بازار روغن تقلبی را شایع کرده است این وضعیت درحالی است که تشخیص روغن تقلبی از اصلی برای افراد عادی چندان آسان نیست.

از این رو برای جلوگیری از عرضه روغن های تقلبی ضرورت ورود شرکت های تولیدی و بهره گیری از شیوه های مناسب است را الزامی می سازد تا از افتادن توپ در بازار متخلفان جلوگیری شود.

اجرای طرح اصالت کالا

حیدری مدیر فروش یک شرکت تولید روغن موتور با بیان این که با بازرسی چشمی نمی توان کیفیت روغن را تشخیص داد، گفت: برای تشخیص کیفیت اصلی روغن نیازمند تجهیزات آمایشگاهی اولیه است اما برای جلوگیری از تقلب در بازار روغن، طرح اصالت کالا را برای محصولات اجرایی کردیم و روی تمام محصولات بارکد و شناسه ای وجود دارد که مشتری می تواند اصالت کالا را بررسی کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار استفاده مجدد از ظروف استفاده شده را از جمله ترفندها برای عرضه روغن های تقلبی توسط برخی سودجویان بیان کرد و گفت:اکثر اتوسرویس های طرف قرارداد با معدوم کردن ظرف ها جلوی استفاده مجدد روانکار را خواهد گرفت.

وی گفت: روانکار در خودرو نقش مهمی ایفا می کند و کارگروه هایی برای شناسایی متخلفان از طریثق گزارش های مردمی داریم و زیرا روغن های تقلبی آسیب جدی به خودرو وارد می کنند.

حیدری فروش و عرضه مستقیم، طرح اصالت کالا و تشکیل کارگروه با کمک تعزیرات را از جمله راهکارها برای جلوگیری از عرضه روغن های تقلبی دانست.

فعالیت ۲۵۰ شرکت روانکار در کشور

بیش از ۲۰۰ شرکت تولید روانکار و روغن موتور در کشور وجود دارد که ۸۵ درصد روغن موتورها توسط چهار شرکت از جمله کیمیا اسپیدی تولید می شود. رضا دهقانی معاون منابع انسانی یک شرکت تولیدی روغن نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که این شرکت جزو چهار شرکت اصلی تولید کننده روغن کننده موتور در کشور است، شمار شرکت های تولیدی روغن موتور را بیش از ۲۵۰ واحد ذکر کرد و افزود: ۸۵ درصد درصد محصولات توسط چهار شرکت نفت بهران، سپاهان، نفت پارس و ایرانول تولید می شود.

وی گفت: نفت سپاهان در حال حاضر ماهانه ۱۶ هزار تن یا ۱۶ میلیون لیتر روغن تولید می کند و با برنامه ریزی صورت گرفته این میزان تا پایان ماه آینده به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن افز خواهد یافت.

وی با اظهار این که ۸۵ درصد تولیدات توسط چهار شرکت تولید می شود، گفت: توزیع عادلانه و مویرگی محصولات در کشور، فروش محصولات با کیفیت و با قیمت مصوب از جمله اهداف است.

دهقانی با اظهار این که قیمت محصولات چهار شرکت توسط وزارت صمت تعیین می شودف گفت: جلوگیری از عرضه محصولات تقلبی از دیگر اهداف است و اتوسرویس هایی که مطمئن هستند محصولی که عرضه می شود، اصل خواهد بود.

معاون منابع انسانی شرکت تولید روغن موتور با انتقاد از فراوانی محصولات تقلبی در بازار روغن گفت: ظرف های تولیدی برای شرکت ۲۵ هزار تومان هزینه دارد و برخی ها این ظرف ها را ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان خریداری و در آن محصولات تقلبی می ریزند و به عنوان محصول شرکت های مختلف عرضه می کنند.

وی گفت: با احداث شعبه های مختلف مشریان خیالشان راحت است که محصول اصلی با برند شرکت ها به عرضه می شود و ۱۰ هزار اتوسرویس به صورت مستمر خریداری می کنند و با توسعه شعب این شمار افزایش می یابد، همچنین در پایانه های کشور از جمله اصفهان، خوزستان، بندر امام، فارس، خراسان رضوی و غیره محصولات با نرخ مصوب و به صورت مستقیم به مشتریان نهایی عرضه می کنند.

دهقانی با اظهار این که مازندران توریست پذیر است و ساالانه مساقران زیادی به آن مهاجرت می کنند افزود: راه اندازی شعبات می تواند در ایجاد اشتغال تاثیر زیادی دارد.

راه اندازی شعبه های عرضه و فروش شرکت های روانکار در استان های مختلف و توزیع مویرگی آن از جمله راهکارهایی است که می تواند دست دلالان و واسطه گران را از بازار روغن کوتاه و تلاششان را برای تقلب و عرضه محصولات بی کیفیت ناکام کند.

روانکارها به مازندران آمدند

در این راستا شرکت تولید روغن موتور کیمیا اسپیدی اقدام به راه اندازی شعبه فروش در مازندران کرده است، احمدهاشمی مدیرعامل شرکت کیمیا اسپیدی ا اظهار این که شرکت کیمیا اسپیدی برای حمایت از صنعت خودرو تاسیس و راه اندازی شد، افزود: در حال حاضر شعب این شرکت افزایش یافته است و شیب آن در سال جاری صعودی شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: تاکنون ۲۰ شعبه در کشور راه اندازی شد و بنا داریم آن را در تمام مناطق کشور راه اندازی کنیم و سیاست ما از راه اندازی آن بود که بتوانیم کالای باکیفیت را به دست مردم دهیم.

هاشمی با اشاره به این که برخی افراد سودجو در صنعت روغن دارای تخلفاتی هستند و روغن تقلبی زیادی در بازار یافت می شود که توسط افراد عادی قابل شناسایی نیست، گفت: عرضه روغن با نرخ مصوب به مصرف کننده و اتوسرویس ها و توزیع عادلانه از جمله اهداف است.

این فعال در صنعت روغن موتور با اشاره به راه اندازی شعبه روغن موتور در مازندران خواست تا سیاست های شرکت را سرلوحه قرار دهند، گفت: هدف ما کسب سود به هر قیمتی نیست زیرا اگر یکی از زنجیره ها بد عمل کند به کل زنجیره صدمه خواهد زد.

مدیرعامل شرکت کیمیا اسپیدی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۲۰ ناوگان خودرویی برای عرضه روغن در مجموعه گفت: شمار آن تا پایان سال آینده به بیش از ۱۵۰ دستگاه خواهد رسید و افزایش اشتغال از جمله برنامه ها و اهداف است.

وی با اظهار این که خدمت اصلی این شرکت این است که با قیمت مصوب روغن را عرضه کنیم،افزود: زیرساخت های خوبی در این شرکت ایجاد شد و اتوسرویس هایی که روغن می دهیم برند را با خیال راحت می توان استفاده کرد.

هاشمی درباره صادرات محصولات تولیدی گفت:بازار کشور های سی اس بازار خوبی برای محصولات است ولی روسیه از مهمترین تولیدکننده های روغن پایه بوده و قیمت آن پایین تر از ما است.

در زمینه صادرات روغن های دیگر و خاص بازارهای روسیه و سی آی اس را هدف قرار دادیم و پتانسیل صادرات وجود دارد و اگر توجیه اقتصادی داشته باشد این کار را انجام می دهد ولی سرمایه گذاری باید با مطالعه و هدفمند صورت گیرد

وی گفت: اما در زمینه صادرات روغن های دیگر و خاص بازارهای روسیه و سی آی اس را هدف قرار دادیم و پتانسیل صادرات وجود دارد و اگر توجیه اقتصادی داشته باشد این کار را انجام می دهد ولی سرمایه گذاری باید با مطالعه و هدفمند صورت گیرد.

هاشمی با اشاره به ورود به بازار ارمنستان گفت: روغن های فول فینش را روانه بازار و بالاترین استانداردها را دریافت کردیم و درصدیم آن را در بازار کشورهای همسایه عرضه کنیم.

 در حالی که شرکت های روانکار تلاش می کنند روغن را با قیمت مصوب به مشتریان عرضه کنند اما همچنان بازار این محصول در مازندران پرنوسان و غبارآلود است و اتوسرویس ها و تعویض روغنی ها هر روز بر نرخ ها می افزایند. هزینه یک روغن ۴.۵ لیتری با برند نامشخص در برخی اتوسرویس ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نوسان است.

۳۱ شهریور ۱۴۰۱ 
 

ارسال دیدگاه