آهنگ کوچ کسب و کارهای اینترنتی از بازار آی تی مازندران

آهنگ کوچ کسب و کارهای اینترنتی از بازار آی تی مازندران

آهنگ کوچ و مهاجرت نخبگان آی تی و کسب وکارهای اینترنتی از مازندران به سمت تهران و کلانشهرها شنیده می شود.

به گزارش مازند اصناف؛ ۵۰ شرکت از مجموع ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه آی تی فعالیت دارند و بخشی از محصولات دانش بنیان نیز توسط این شرکت ها تولید می شود.

به رغم گردش بالای مالی حوزه فناوری و دانش بنیان سهم شرکت های آی تی و فناوری از این اقتصاد اندک است و فعالان این حوزه در فکر سفر و مهاجرت به استان های بزرگ و پایتخت هستند.

محمد بسطام مدیر شرکت بنیان و فعال در بازار آی تی با بیان اینکه در سال جاری ۶۰ سامانه مورد ارزیابی مخاطرات امنیتی قرار گرفته است، افزود: از این تعداد ۵۰ سامانه کشوری و ۱۰ سامانه استانی بوده است و از این تعداد ۶۲۵ آسیب پذیری احصاء شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۱۰ آسیب پذیری بحرانی، ۱۰۷ آسیب پذیری بالا، ۱۳۶ اسیب پذیری متوسط و مابقی پائین بوده است، افزود: به طور متوسط هر سامانه ۱۰ آسیب پذیری داشته است و از این تعداد هر سامانه دو آسیب پذیری با سطح بحرانی و بالا داشته است.

وی ادامه داد: این نشان می دهد پنج نوع آسیب پذیری بحرانی و ۲۳ نوع سطح بالا بوده است و به رغم گزارش هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

بسطام یادآور شد: با تنوع و رشد در حوزه آی سی تی، کارشناسان در همه حوزه های آموزش نمی بینند و این درحالی که نیروی کار مهمترین مزیت هر سازمان به شمار می رود.

آهنگ کوچ کسب و کارهای اینترنتی از بازار آی تی مازندران

این فعال دانش بنیان با بیان اینکه در سال های آینده به شدت با کمبود نیروی متخصص آی سی تی روبرو خواهیم بود، افزود: در حوزه آی سی تی باید از توان مشاوران و متخصصان بهره گیری شود و باید آی سی تی کمکی برای رشد دولت باشد و نیازمند آن هستیم که این حوزه ها تقویت شود.

در سال های آینده به شدت با کمبود نیروی متخصص آی سی تی روبرو خواهیم بود و در حوزه آی سی تی باید از توان مشاوران و متخصصان بهره گیری شود و باید آی سی تی کمکی برای رشد دولت باشد و نیازمند آن هستیم که این حوزه ها تقویت شود

فرارمغرها و کوچ نخبگان کسب وکارهای اینترنتی و آی تی در مازندران به یک پدیده مبدل شده و بسیاری از متخصصان این حوزه به دلیل بی مهری و کم توجهی سودای سفر و مهاجرت به دیگر استان ها و پایتخت را دارند.

مهران آگاهی مدیر شتابدهنده حوزه فضای مجازی در مازندران نیز با بیان اینکه و فعال در زمینه آی تی اظهار داشت: به دلیل دستمزد پایین استان بسیاری از متخصصان از استان فرار می کنند و به راحتی جذب شرکت های بزرگ در تهران و خارج از کشور می شوند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نیروی توانمند را به راحتی در حال ازدست دادن هستیم، گفت: عدم ارزیابی و دسته بندی شرکت ها و نیروها در استان از جمله مشکلات است و توزیع ثروت بین آی تی و دانشگاه عادلانه نیست.

وی افزود: متاسفانه سال ها با دولت در حوزه پیمانکاری کار نمی کنم زیرا ضررده است درحالی که متخصصان به راحتی می توانند جایی بروند که درآمد بیشتری داشته باشند.

نبود دیتاسنتر و سرور بزرگ در استان مازندران مهمترین دغدغه و مشکل فراروی شرکت های فعال در کسب وکارهای اینترنتی است.

دیتاسنتر موفق و قوی در مازندران نداریم

سیادتی از فعالان حوزه آی تی نیز با بیان این که یکی از مشکلات موجود در استان مازندران به عنوان استانی که بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را در کشور دارند، این است که هنوز دیتاسنتر موفقی در استان نداریم.

آهنگ کوچ کسب و کارهای اینترنتی از بازار آی تی مازندران

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که هزینه کلانی بابت اینترنت پرداخت می کنیم، گفت: هزینه اینترنت شخصی محسوب می شود نه دیتا سنتر در نتیجه راه اندازی دیتاسنتر مهم و قابل توجه است.

وی فرهنگسازی استفاده درست از اینترنت را از جمله چالش ها برشمرد و گفت: وقتی ضریب نفوذ اینترنت بالا رفت اما فرهنگ سازی لازم در این بخش صورت نگرفته است.

سیادتی با بیان این که همچنان استفاده کننده سرورهای خارجی هستیم، گفت: باید راهکار کاربری ایجاد شود تا از خروج اطلاعات از کشور جلوگیری شود در حالی که این توانمندی در مازندران وجود دارد که سامانه هایی راه اندزای شود تا سرورهای خوبی ایجاد کند.

سیاداتی با بیان اینکه سال قبل به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، چین، افغانستان و غیره مخصول فروختیم، گفت: باید از توان شرکت های داخلی بهره گیری شود.

فعالیت ۵۰ شرکت در حوزه آی تی در مازندران

قربانعلی نعمت زاده رئیس پارک علم وفناوری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۳۰۰ شرکت در پارک علم وفناوری استان مستقر هستند، افزود: از این تعداد ۲۳۰ شرکت و ۷۰ رسته هستند و ۶۹ شرکت در قسمت موسسات فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه ۱۰۷ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت دارند که ۵۰ شرکت در پارک مستقر هستند، افزود: از این تعداد چهار شرکت مستقر در پارک در حوزه آی تی فعال هستند و از دو هزار و ۳۱۳ نفر ۴۸۱ نفر معادل ۲۱ درصد در حوزه آی تی فعالیت می کنند.

وی گردش مالی شرکت های حوزه آی تی را شش درصد پارک علم و فناوری برشمرد و گفت: از ۲۳۰ شرکت ۵۰ شرکت معادل ۲۱ درصد در حوزه آی تی فعالیت می کنند و در این حوزه نیازمند توجه بیشتر هستیم.

رئیس پارک علم وفناوری مازندران با اشاره به تولید محصولات دانش بنیان افزود: شرکت ها تاکنون ۱۵۰ محصول دانش بنیان تولید کردند که ۲۰ محصول توسط یکی از شرکت های فعال در حوزه آی تی بوده است.


ارسال دیدگاه