نانوایی‌ها آرد فروش شده‌اند و مشتریان سرگردان/آردهایی که به تنور نمی‌رسد!
افزايش گلايه‌هاي مردمي از تعطيلي زودهنگام خبازي‌ها در مازندران؛

نانوایی‌ها آرد فروش شده‌اند و مشتریان سرگردان/آردهایی که به تنور نمی‌رسد!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">اگرچه نرخ نان واحدهایی که آرد دولتی دریافت می&zwnj;کنند تفاوتی با گذشته نکرده است، اما بررسی&zwnj;های میدانی حاکی از آن است که ساعات کاری این واحدها به طور غیرقانونی کاهش&zwnj; یافته و همزمان با اعلام آزادسازی قیمت آرد، پخت نان توسط نانوایی&zwnj;ها زمان&zwnj;بندی شده است.</span></p>

به گزارش مازنداصناف؛  مجتبی قربانی- تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها، عدم رعایت ساعت کاری و فروش آرد یارانه‌ای از جمله تخلفات محرزی است که طی این روزها از سوی برخی نانوایی‌ها در نقاط گوناگون استان مشاهده شده است.

درحالی که ساعات کار نانوایی‌ها متناسب با تعداد سهمیه، نوع نان و الگوی مصرف در مناطق شهری و روستایی تعیین شده است و باید بر آن اساس پخت داشته باشند؛ اما این روزها در تمامی شهرهای استان شاهد تعطیلی زودهنگام خبازی‌ها به ویژه در نوبت عصر هستیم.

صف‌های نانوایی قد می‌کشد!

این روزها اگر در مقابل برخی نانوایی‌ها صف‌ها، قد می‌کشند، هیچ دلیلی به غیر از کم‌کاری آن‌ها در تهیه نان و فروش غیرقانونی آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد وجود ندارد؛ کما اینکه برخی از این واحدهای صنفی، کم بودن سهمیه آرد را علت شلوغی عنوان کرده‌اند.

به طور میانگین، نانوایی‌های کشور روزانه 10 کیسه آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند و برخلاف بعضی فضاسازی‌های نادرست، سهمیه آن‌ها کاهش نیافته است و آرد یارانه‌ای هم به روال سابق به نانوایی‌ها عرضه می‌شود.

 
اختلاف بالای قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد باعث شده برخی نانواها آرد یارانه‌ای را با قیمتی بالاتر از قیمت‌هایی که دریافت کرده‌اند به واحدهای صنفی دیگر با چند برابر قیمت بفروشند.

اصلاح نرخ آرد و حذف یارانه این محصول راهبردی، هیچ تغییری در قیمت، یارانه و سهمیه آرد نانوایی‌ها نداشت اما ظاهراً فاصله زیاد قیمت آرد دولتی با آزاد باعث شده برخی نانوایی‌ها سهمیه آرد خود را به کارخانه‌ها یا قنادی‌ها بفروشند.

آردهایی که سر از جای دیگر در می‌آورند

این اختلاف قیمتی به حدی زیاد است که نانواها بخش زیادی از آرد سنتی یارانه‌ای را به بخش صنعت،قنادان و فانتزی‌پزها می‌فروشند، برخی هم بخشی از سهمیه آرد خود را می‌فروشند و مقداری را می‌پزند و اینگونه با کم شدن ساعت کاری‌ خبازی‌ها، شاهد طولانی شدن صف خرید نان هستیم.


بنابراین برخی از نانواها بخشی از آرد یارانه‌ای را به نرخ آزاد می‌فروشند و بخشی از آن را پخت می‌کنند که اینگونه، ردی هم برای بازرسی نگذاشته باشند که نتیجه چنین عملی تشکیل صف‌های طولانی و دست خالی برگشتن تعدادی از مردم از نانوایی‌ها است.

فروش آزاد سودی خالص و بدون زحمت!

یک نانوای با سابقه در مرکز مازندران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: پس از آنکه دولت، نرخ آرد قنادی‌ها و فانتزی‌ها را آزاد اعلام کرد نرخ هر کیسه آراد این گروه به کیسه‌ای 700 هزار تومان رسید.

وی افزود: در این شرایط، آن قناد یا فانتزی‌پزی که می‌خواهد برود آرد 700 هزار تومانی بخرد می‌رود و از آن نانوایی که پخت ندارد، کارگر ندارد و یا در کوچه و پس کوچه است، آرد یارانه‌ای را با نرخ بالاتری می‌خرد.

این منبع آگاه، خاطرنشان کرد: سود حاصل از پخت یک کیسه آرد برای یک نانوا با آن همه زحمت و صرف هزینه کارگر، برق، آب و گاز در نهایت 160 هزار تومان است و می‌آید بدون هیچ زحمت و هزینه‌ای، آرد را می‌فروشد و خیلی بیشتر از این، کسب سود می‌کند.

تبعات فروش آزاد آرد یارانه‌ای

این خباز قدیمی، تصریح کرد: حال که این تخلف از سوی یک خبازی صورت می‌گیرد، چند اتفاق می‌افتد و آن اینکه اولا اقدام به تعطیلی خودسرانه و یا زود هنگام می‌کند؛ دوم اینکه مشتری این نانوایی به نانوایی‌های مجاور می‌رود در حالی که این نانوایی، مشتری‌های خودش را دارد و این سبب ازدحام در صف نانوایی می‌شود؛ سوم اینکه وقتی مشتری این نانوایی زیاد می‌شود هم نان این نانوایی، زودتر تمام می‌شود و هم مجبور می‌شود برای پاسخگویی به مشتریان، یک کیسه آرد بیشتر نان بپزد که در نتیجه، سهمیه آردش زودتر تمام می‌شود و آخر اینکه چون سهمیه آرد این نانوایی تمام می‌شود خود او نیز مجبور می‌شود آرد آزاد بخرد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر هر کیسه آرد یارانه‌ای در حالی 50 هزار تومان است که حداقل هر کیسه آرد در بازار آزاد، 200 هزار تومان خریدو فروش می‌شود؛ یعنی چیزی بیشتر از مبلغی که اگر نانوا همان کیسه را نان بپزد، دستش را می‌گیرد.

این منبع آگاه، ادامه داد: من اگر وجدان نداشته باشم می‌آیم آرد 50 هزار تومانی را 200 هزار تومان می‌فروشم، درب نانوایی‌ام را هم می‌بندم و بدون زحمت و صرف هزینه، به ازای هر کیسه حداقل 150 هزار تومان سود خالص به دست می‌آورم.

نظارت‌ها به خوبی سابق نیست

این خباز عنوان کرد: متاسفانه هستند خبازانی که در شرایط موجود به جای پخت نان، آرد فروشی می‌کنند و همین امر مشکلات متعددی را از جمله تعطیلی زودهنگام، شلوغی صف‌ها، کمبود آرد در نانوایی‌های فعال، سردرگمی مردم و تخلفات و چالش‌های دیگر را به دنبال دارد.

وی متذکر شد: در گذشته نظارت‌ها بسیار منسجم و قاطعانه بود و مشخص بود که چه کسی نانوا است و چه کسی آرد فروش، اما اکنون نظارت‌ها مثل سابق نیست و شاهد انواع تخلفات در این صنف هستیم.

اختلاف 12 برابری آرد یارانه‌ای با آزاد و وسوسه‌ای ناتمام!

عباسعلی وفائی‌نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در این باره به خبرنگار ما توضیح داد: وقتی قیمت آرد در بازار آزاد به 12 برابر نرخ یارانه‌ای می‌رسد این فضا برای برخی سودجویان و دلالان ایجاد می‌شود.

وی افزود: این فضای وسوسه‌انگیز موجب شده است تا یک نانوایی بیاید و تعطیلی خودسرانه کند، زمان پختش را کم کند، از پخت نان خودداری کنند و بیایند آرد سهمیه‌ای خود را با نرخ آزاد در بازار بفروشند.


مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران، خاطرنشان کرد: تمامی این موضوعات، تخلف است و مسئولیت نظارت و برخورد با این نانوایی‌ها با سازمان صمت، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اقتصادی است.

این مسئول ادامه داد: هر چند حوزه آردونان به وزارت کشور واگذار شده است اما این موضوع، نافی مسئولیت سایر دستگاه‌ها نیست.

کمبود آرد نداریم

وفائی‌نژاد اظهار کرد: با وجود اینکه موارد زیادی از این تخلفات شناسایی و در حال شناسایی است اما باید مردم در شناسایی متخلفان، مشارکت وسیع‌تری داشته باشند.

وی تاکید کرد: هر جا تفاوت قیمتی باشد فساد هم ممکن است ایجاد شود و بدین ترتیب یارانه‌ای که با هدف تعدیل قیمت و کمک به اقشار کم درآمد پرداخت می‌شود به محل سودجویی برخی‌ها مبدل شده است.

وفائی‌نژاد بیان کرد: تا وقتی فضا برای فروش آرد سهمیه‌ای با قیمت چندین برابر و سود گزاف وجود دارد، امکان ارتکاب چنین تخلفاتی نیز وجود دارد و این امری است که همه به آن واقف هستیم.

وی عنوان کرد: این روزها بحث کمبود آرد مطرح شده است که من همیشه از همین جا کاملا این موضوع را تکذیب می‌کنم و می‌گویم ما هیچ مشکلی در هیچ شهرستان استان نداریم.

فروش آرد و تعطیلی خوسرانه تخلف آشکار است

یدالله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران نیز در  این باره به خبرنگار ما می‌گوید: تمامی اقدامات روزهای اخیر برخی از نانوایی‌ها از تعطیلی خودسرانه و زودهنگام گرفته تا فروش آرد یارانه‌ای در زمره تخلف است و روزانه پرونده‌های تخلف در سطح استان تشکیل می‌شود.

وی افزود: طی روزهای اخیر تعداد قابل توجهی از این واحدها شناسایی و برخورد قانونی با آن‌ها صورت گرفته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران، خاطرنشان کرد: باید اداره کل غله استان با مشارکت سازمان صمت و جهاد کشاورزی، نظارت قاطعانه‌ای بر فعالیت خبازی‌ها داشته باشند و واحدهای متخلف را به تعزیرات حکومتی معرفی کنند.

ملکی تصریح کرد: با اختیاراتی که اخیرا گرفتیم در صورتی که تعطیلی خودسرانه از سوی نانوایی‌ها را مشاهده کنیم علاوه بر جریمه نقدی، نصب بنر و پلمب واحد صنفی نیز صورت خواهد گرفت.

وی متذکر شد: پرونده‌هایی در خصوص فروش آرد از سوی برخی از خبازی‌ها تشکیل شده است و از مردم تقاضا داریم این موارد را به نهادهای نظارتی گزارش دهند.
 
 
انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه