بازار گوشت کماکان ملتهب/همیشه پای دلالان در میان است!
افزايش 45 درصدي قيمت گوشت در تعطيلات نوروزي؛

بازار گوشت کماکان ملتهب/همیشه پای دلالان در میان است!

این روزها گرانی سر از قصابی ها در آورده است و گویی گوشت قرمز از خریداران، ارثیه پدری می خواهد! التهاب در بازار گوشت بالا گرفته است و دست خریداران هر روز کوتاه تر از دیروز از بازار راهی خانه می‌شود... حکایت امروز گوشت حکایت سوء مدیریتی است که ماه‌ها قبل تر از صادرات دام گرفته تا قاچاق و افزایش قیمت نهاده ها، نشأت می گیرد؛ بماند که همیشه پای دلالان در میان است!

به گزارش مازند اصناف؛ مجتبی قربانی- در حالی در هفته‌های پایانی سال 1400 بازار مازندران با کمبود عرضه گوشت قرمز و متعاقبا افزایش قیمت مواجه شد که هنوز پای مسافران نوروزی به این استان باز نشده بود و اکنون با حضور چند میلیونی مسافران به این استان این کمبود، عمق بیشتری به خود گرفته است.

کمبود عرضه در کنار افزایش تقاضا به واسطه حضور مسافران نوروزی و نزدیکی به روز طبیعت، قطعا بالا گرفتن وخامت اوضاع بازار گوشت را در پی خواهد داشت که این مسئله، موج تازه‌ای از افزایش قیمت را بدنبال خواهد داشت.

سیدکاظم سید اصغری‌نژاد رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت عرضه و تقاضا و نیز هیجانات قیمتی بازار گوشت در هفته دوم نوروز 1401 و در آستانه ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: وضعیت عرضه و قیمت گوشت طی روزهای آغازین امسال  به نسبت هفته‌های قبل از سال جدید، بدتر شده است.

وی افزود: قیمت هر کیلو گوشت در مشهد که یکی از مراکز تولید دام کشور است  از مرز 200 هزار تومان گذشته است.

رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران، خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی بازار گوشت محدود به مازندران نیست و در تمامی استان‌های کشور شاهد وضعیت مشابه این چنینی هستیم.

این مسئول صنفی، ادامه داد: با توجه به تلاش‌هایی که در راستای کنترل قیمتی بازار گوشت در مرکز استان انجام دادیم توانستیم تا قیمت هر کیلو گوشت بره را روی 185 هزار تومان متوقف و ثابت نگاه داریم.

سید اصغری‌نژاد بیان کرد: قیمت حال حاضر هر کیلو گوشت گوساله در بازار مازندران 170 هزار تومان، هر کیلو گوشت گاوی 150 هزار تومان، هر کیلو گوشت بز و میش بین 140 تا 150 هزار تومان و گوشت گوسفندی 150 هزار تومان است.

وی عنوان کرد: واقعا با کمبود عرضه و تامین گوشت در استان مواجه هستیم و برخی از استان‌ها نظیر خراسان رضوی که مرکز تولید دام محسوب می‌شوند حتی مجوز خروج دام را نمی‌دهند و اجازه خروج دام از استان را نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران، اعلام کرد: در حال حاضر تامین گوشت از استان‌های گلستان و خراسان جنوبی صورت می‌گیرد، اما این عرضه کفاف تقاضای بازار را نمی‌دهد.

این مسئول صنفی، تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن روز طبیعت و ماه مبارک رمضان، افزایش تقاضا قطعا منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار خواهد شد، جز اینکه تقاضا پایین بیاید تا بازار کمی راکد بماند و آرام آرام به تعادل برسد که این امر، بعید بنظر می‌رسد.

سید اصغری‌نژاد در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شرایط فعلی دور از ذهن نبود و باید قبل‌تر برای جلوگیری از کمبود عرضه، اقدامات لازم صورت می‌گرفت؛ گفت: حدود 4 ماه قبل در گفت‌وگو با شما عرض کردم که با توجه به شرایط موجود، در آینده‌ای خیلی نزدیک ما با مشکل کمبود دام مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در همان برهه زمانی که گفته می‌شد ما دام مازاد داریم و باید صادرات انجام شود، گفتیم که مازاد نداریم؛ عرضه فراوان این روزها به دلیل خشکسالی، مقرون به صرفه نبودن دام، گرانی خوراک و نهاده دام است که منجر به ذبح دام توسط دامداران شده است و این مقطعی است.

رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران، گفت: حتی در آن زمان برخی از دامدارن تعدادی از دام‌های مولد را هم ذبح کردند و این امر کاملا نشان می‌داد که در آینده‌ای نزدیک با کمبود دام و نهایتا عرضه گوشت مواجه خواهیم شد.

این مسئول صنفی، مطرح کرد: در حال حاضر هم گوشت گرم روسی برای تنظم بازار وارد کشور شده است و در برخی از استان‌ها توزیع شده است اما نرخ آن خیلی بالا است؛ بنحوی‌که قیمت خرید آن در تهران کیلویی 140 هزار تومان است که به ساری برسد کیلویی 150 هزار تومان، تمام می‌شود که با احتساب سود خرده فروش، باید با نرخ 160 هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد که این نرخ، خیلی بالا است.

سید اصغری‌نژاد اضافه کرد: اگر هدف از واردات این گوشت، تنظیم و کنترل بازار است باید نهایت با قیمتی بین 110 تا 120 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد و این نرخ کمکی به تعدیل بازار نمی‌کند.

وی در خصوص عرضه گوشت منجمد برای کنترل بازار، پاسخ داد: قیمت گوشت منجد نیز خیلی بالا است؛ گوشت منجمدی که باید قیمت خرید آن حداکثر 80 هزار تومان باشد در حال حاضر 110 هزار تومان است که باید با نرخ 115 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد که از یک‌سو برای عاملین توزیع، مقرون به صرفه نیست و از سویی دیگر تقاضا برای این گوشت با این قیمت بسیار پایین است.

رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران، اذعان کرد: قیمت هر کیلو گوشت بره در سال گذشته در همین زمان حداکثر 135 هزار تومان بود که امسال با یک رشد حدود 40 تا 45 درصدی به 185 هزار تومان رسیده است.

این مسئول صنفی، با بیان اینکه حداقل باید گوشت قرمز با نرخی 30 تا 40 درصد زیر قیمت بازار تزریق شود تا قیمت‌ها در بازار به تعادل برسد؛ تاکید کرد: تنها راهکار برون رفت از این شرایط آن است که مراتع را در اختیار سرمایه‌گذار به ویژه اتحادیه دامداران استان‌ها بگذارند تا اتحادیه این مراتع را به صورت رایگان نه برای یک بازه زمانی طولانی بلکه 5 ساله در اختیار سرمایه‌گذاران بگذارد تا دام زنده ارزان برای ذبح به کشتارگاه‌ها برود تا قیمت‌ها بشکند.

سید اصغری‌نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه همچنان خروج دام از کشور از مبادی غیرقانونی و قاچاق ادامه دارد و این معضل در کنار خروج دام از مبادی قانونی و از طریق صادرات، منجر شده است تا با کمبود عرضه دام و گوشت قرمز در کشور مواجه شویم.

وی افزود: هر میزان، گوشت گران شود از یک‌سو خریدار قدرت خریدش کاهش پیدا می‌کند و از سویی دیگر واحد صنفی نیز متضرر می‌شود؛ بر خلاف تصور اینگونه نیست که گوشت گران شود عامل توزیع و عرضه، نفع می‌برد بلکه متضرر می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف قصابان مرکز مازندران، متذکر شد: واحد صنفی هیچ نفعی از گرانی گوشت نمی‌برد، نفع را فقط واسطه‌ها و دلال‌ها می‌برند؛ در شرایط موجود، نان دلالان حسابی در روغن است و از این وضعیت تنها دلالان هستند که نفع می‌برند.

گفتنی است هر چند بسیاری از فعالان حوزه دام، شرایط بغرنج فعلی بازار گوشت را متاثر از کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و قاچاق دام زنده طی سالیان اخیر به ویزه سال گذشته می‌دانند اما باید در کنار این مسئله، ریشه گرانی‌ها را  در دلال بازی و عدم نظارت کافی بر بازار نیز جستجو کرد.

مع‌الوصف، چیزی به پایان تعطیلات نوروزی یا همان سیزده‌بدر و نیز آغاز ماه مبارک رمضان نمانده است و هنوز سال جدید از راه نرسیده، پای گرانی به سفره مردم باز شده است.

عنوان سوء مدیریت وضع موجود را بی‌تدبیری، بی برنامگی، عدم برنامه‌ریزی، نبود دور اندیشی یا هر چیز دیگری که به‌نامیم و یا تقصیر کار را گردن دلال، صادرات، قاچاق و گرانی نهاده‌ها بیندازیم، گره‌ای وا نمی‌شود که نمی‌شود؛ با این حرف‌ها، گوشت روی سفره مردم نمی‌آید! چه بگوییم که، کام شیرین مردم از آغاز سال جدید را همین اول سالی، تلخ کردید؛ برای جبران هیچ‌وقت دیر نیست، لطفا دست بجنبانید... نگذارید ضرب‌المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» روی زبان‌ها بیفتد!

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه