پرسه اومیکرون در شلوغی بازارهای مازندران

پرسه اومیکرون در شلوغی بازارهای مازندران

<p><span style="font-size: larger;"> واکسیناسیون همگانی و رواج این باور در جامعه که به ایمنی کامل در برابر کرونا رسیده&zwnj;اند، باعث شد تا شهروندان جرات پیدا کنند بیشتر به بازارها بروند و شلوغی بازارها از نهادینه شدن این باور می&zwnj;کند؛ وضعیتی که نگرانی جدی دست اندرکاران نظام بهداشت و درمان را در پی داشته است. </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ طی ۲ سالی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد، هر بار بنا به شرایط و تغییراتی که این ویروس از خود نشان داد اقدامات برای مقابله و کنترل آن تفاوت کرد. زمانی سه ضلع طلایی رعایت فاصله اجتماعی ، زدن ماسک و ضدعفونی کردن دستان راهکار مهم مقابله با ویروس به شمار می رفت ولی اکنون تزریق دُزهای واکسن به عنوان راهکار پیشنهادی از سوی مراجع پزشکی و درمانی جهان به منظور مقابله با این بیماری مورد توجه و تایید قرار گرفته است .

در ابتدای فاز تزریق واکسن برای مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا ، افراد کمتر به سمت و سوی این رویه پیش رفتند و بعدها با اطمینان زایی که صورت گرفت تعداد تزریق واکسن به افراد افزایش یافت و این باعث شد تا افراد که مدت های مدیدی گوشه نشینی را به عنوان راهکاری برای در امان ماندن از این بیماری اختیار کرده بودند ، ورود به جامعه برای آنها تسهیل شود ، اما در میان تمام نقاط مثبتی که تزریق واکسن با خود به همراه داشت ، پررنگ شدن عادی انگاری آسیبی است که همواره مسوولان حوزه بهداشت و درمان نسبت به آن هشدار می دهند به  مردم یادآور می شوند که تزریق واکسن بدون رعایت پروتکل های بهداشتی نمی تواند دردی از دردهای شیوع کرونا بکاهد .

 نمونه ای از این عدم رعایت نکات مورد نظر و عادی انگاری را می توان در شلوغی های این روزهای بازارها و مراکز خرید مازندران مشاهده کرد که اثرات و تبعات آن این روزها دامن گیر جامعه شده است . برای تصدیق این موضوع می توان به وضعیت فعلی مازندران اشاره کرد که چگونه تعداد آمار مبتلایان به سویه به اصطلاح کم خطر اومیکرون بدین صورت شتابان در حال افزایش است به طوری که آمار تک رقمی و یا حتی صفر فوت روزانه اکنون دو رقمی شده است .

خبرنگاران ایرنا با حضور در تعدادی از بازارهای مازندران از جمله چهارشنبه بازار قائمشهر ، بازار نرگسیه ساری و جمعه بازار جویبار وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی و دیگر مسائل مربوط به کرونا در این فضاها را مشاهده کردند؛ وضعیت فعلی  نشان می دهد که میزان حضور شهروندان در این بازارها به نسبت ماه های قبل افزایش یافته است و تعداد بیشتری از افراد برای خرید حتی خریدهای معمول خود به این مناطق آمده اند این در حالی است که تا پیش از این و قبل از اجرای طرح همگانی کردن تزریق واکسن غالب مردم سعی می کردند با پناه بردن به شیوه های غیر حضوری خرید همچون خرید آنلاین از فروشگاه ها و یا سفارش های تلفنی تلاش کنند تا مسیر کرونا را ناهموار کنند، اما اکنون این رویه با تغییر ۱۸۰ درجه ای به سمت و سویی رفته است که از این تلاش ها برای ناتوان کردن خبری نیست و افراد واکسینه شدن را اصلی ترین دلیل برای جرات حضورشان در بازار عنوان می کنند .

جمعه بازار جویبار که به عنوان سنتی ترین و قدیمی ترین بازار مازندران از آن نام برده می شود در روزهای جمعه محل داد و ستد کالاهای تولیدی روستاییان اقصی نقاط استان و حتی استان های همجوار است . شکل و شمایل این بازار به صورتی است که فروشندگان بساط خود را که از مرغ ، اردک تا رب های خانگی را روی جعبه و یا پارچه هایی می گذارند . این بازار که به دلیل عرضه اقلام محلی کانون توجه افراد زیادی است در روز برپایی اش یعنی جمعه ها شلوغ و پرجمعیت است و بنا به اعلام مسولان شهرستان در آن روز بالغ بر ۱۰ هزار نفر در آن حضور دارند .

در طول ۲ سال اخیر این بازار به خاطر شرایط کرونایی تعطیل شد و در ماه های اخیر با توجه به واکسیناسیون همگانی و آبی شدن وضعیت کرونا در مازندران دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و تعداد زیادی از افراد به این بازار می روند و خریدهای خود را انجام می دهند .

زینب ، بانوی خانه دار قائمشهری که برای خرید مرغ و اردک خانگی به این بازار آمد و به گفته خودش دُزهای سه گانه واکسن را تزریق کرده است ، به خبرنگار ایرنا گفت : در این مدت ۲ سال به خاطر شرایط خاص و حساس کرونایی سعی کردم تا اردک و مرغ خانگی را از لیست خریدهای خود خارج کنم و به جای آن از ماهی و یا گوشت مرغ صنعتی استفاده کنم ، اما اکنون که بار دیگر جمعه بازار جویبار فعالیت خود را شروع کرده است و براساس اعلام وزارت بهداشت بیشتر مردم واکسن تزریق کرده اند احساس می کنم تا حدودی نسبت به این بیماری ایمن هستم و به این بازار آمده ام .

وی افزود : البته قبول دارم که بازار همچنان کانون پرخطر برای ابتلا به این بیماری است اما تزریق واکسن به نوعی افراد را در برابر کرونا ایمن کرده است و فقط باید نکات و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم .

از سوی دیگر کسبه هم این تصور را دارند که از سر گیری فعالیت صنوف و بازگشت دوباره به چرخه کار بدون هیچ توقفی ادامه خواهد داشت و در تزریق واکسن توانسته است غول کرونا را به زمین بزنند و این مساله را می توان در نوع رفتار و گفت وگوهای آنها نیز مشاهده کرد .

مسیر تنگ و باریک ورودی چهارشنبه بازار قائمشهر را که عبور کردید به راسته فروشندگان پوشاک می رسید. تعدد مغازه ها و تنوع البسه که در این راسته هست غالب شهروندان این شهر را به سمت خود می کشاند تا در ایام مختلف سری به این مکان بزنند .

علی صفایی از مغازه داران این راسته از بازار است که از شلوغی بازار و گرم شدن کسب و کارش ابراز رضایت می کند که این مساله را بازگشت دوباره بازار به مسیر قبل از کرونا می داند. او این حضور پرتعداد شهروندان در بازار را ناشی از افزایش ایمنی بدن با تزریق واکسن می داند .

او به خبرنگار ایرنا گفت : برای بازگشت دوباره بازار به فعالیت من و دیگر همکارانم دُزهای واکسن را تزریق کردیم تا زمینه ساز افزایش تعداد مبتلایان و فوتی ها نشویم و بار دیگر بازار به سمت تعطیلی کشانده نشود .

اما او هم همچون تعدادی دیگر از همکارانش بدون ماسک در مغازه اش کار می کند و در پاسخ به این سووال که چرا پروتکل های بهداشتی در این زمینه را نادیده گرفته است ؟ گفت : تزریق واکسن باعث شده تا ایمن باشیم و در ضمن سعی می کنیم تا فاصله را با مشتری رعایت کنیم که مشکلی پیش نیاید.

بازار نرگسیه ساری که در نزدیکی میدان ساعت در مرکز این شهر قرار دارد از دیگر بازارهای مازندران است که این روزها در ساعات مختلف حضور پرشمار جمعیت در آن هویداست و به دلیل وضعیت فضای بسته و مسقف بخش هایی از آن محلی مناسب برای ابتلا افراد به اومیکرون می باشد .

علاوه بر وضعیت فیزیکی این بازار ، نوع رفتار کسبه و افرادی که به عنوان خریدار در این محل حضور می یابند خود سووال برانگیز است به طوری که در قسمت فروشندگان میوه و تره بار کمتر مغازه داری از ماسک استفاده می کند و علاوه بر این پروتکل های بهداشتی همچون عدم استفاده از اسکناس نیز در آن رواج دارد .

این درحالیست که در بازدیدها و حضور میدانی ماه های گذشته خبرنگاران ایرنا در این بازار نشان می دهد که تا پیش از این و ماه ها قبل این نکات توسط کسبه رعایت می شد و بیشتر به این مسائل توجه می کردند موضوعی که در گفت و گوی میان ۲ مغازه دار نیز مشخص است .
۲ مرد میانسالی که جلوی مغازه های خود ایستاده اند در صحبت های خود به این موضوع که دیگر اسکناس هم باز به چرخه داد و ستدها برگشته است اشاره کردند. آنها در پاسخ به این پرسش که چرا از دستگاه های کارتخوان برای دریافت وجوه خود استفاده نمی کنند ، کم شدن بیماری و بالا رفتن ایمنی را اعلام کردند .

حسن در این باره گفت : به هر حال بازاریان و کسبه ای همچون ما که به فروش میوه و تره بار مشغول هستیم برای دریافت هزینه فروش اقلام مان تمایل به دریافت وجه از مردم داریم تا اینکه از دستگاه کارتخوان استفاده کنیم .

او افزود : اکنون نیز که اکثر مردم واکسن های خود را تزریق کرده اند به نوعی سطح ایمنی جامعه بالا رفته است و احتیاط آنچنانی ضرورت ندارد و به نوعی بیماری ضعیف و ضعیف تر شده است .

این کسبه مازندران اظهار داشت : خوشبختانه روزهای سخت کرونا رفت و الان بار دیگر زندگی و فعالیت به حالت عادی خود برگشته است و می توانیم راحت تر و مثل دوران قبل از شیوع کرونا به کسب وکار خود بپردازیم .

  • پرسه اومیکرون در شلوغی بازارهای مازندران

شلوغی بازار ، کرونا و آغاز تلخ دیگر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تاکنون پنج میلیون و ۴۰۰ هزاردُز واکسن کرونا به افراد در مازندران تزریق شد ، گفت : از این تعداد ۹۷ و ۶ دهم و ۹۱ و ۲ دهم درصد به ترتیب دُزهای اول و دوم را تزریق کردند  و ۴۴ و ۴ دهم درصد  دُزهای یادآور یا همان دُز سوم به آنها تزریق شد .

دکتر قاسم اویس افزود : برای رسیدن به ایمنی مناسب و مقابله با امیکرون می بایست ۶۵ درصد جمعیت مازندران دُز سوم را تزریق کنند هرچند به این میزان نرسیدیم اما جز استان های اول کشور در زمینه تزریق واکسن به شمار می رویم .

وی ضمن تایید شلوغی بیش از حد بازارهای مازندران این نقاط را کانون های پرخطر برای شیوع ویروس کووید ۱۹ عنوان کرد و گفت : در حال حاضر و با توجه به فعال بودن بازارها ، این نقاط جز کانون های حساسی به شمار می روند که اندکی غفلت می تواند زمینه ساز بروز و شدت گیری بیش از اندازه بیماری شود .

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از همراهی اصناف به عنوان اصلی ترین عامل برای کنترل وضعیت کرونا نام برد و افزود : این بیماری به گونه ای است که نمی توان به پشتوانه تزریق واکسن امیدوار بود که فرد به بیماری مبتلا نمی شود اما با رعایت نکات لازم و پروتکل های بهداشتی می توان از آسیب های بیشتر در این زمینه جلوگیری کرد .

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ملاک فعالیت واحدهای صنفی تزریق دُزهای واکسن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله زدن ماسک است که برای این منظور بازاریان می بایست پرینت کارت واکسن یا اسکرین ثبت تزریق واکسن در سامانه را در گوشی تلفن همراه خوددر اختیار داشته باشند که بمحض حضور بازرسان برای کنترل وضعیت آن را ارائه کنند .

وی گفت : بدیهی است عدم تزریق واکسن تخلف از سوی بازاریان به شمار می رود و براساس تصمیم ستاد کرونا با تخلفات اینچنینی با اختیاراتی که قانون مشخص کرده است با آنها برخورد می شود که این برخوردها به صورت تذکر شفاهی ، تذکر کتبی ،پلمب و لغو جواز فعالیت است .

دکتر اویس با اشاره به بالا رفتن میزان ابتلای مازندرانی ها به امیکرون تاکید کرد : به شهروندان و بازاریان توصیه می کنیم ضمن جدی گرفتن تزریق سه دُز واکسن نکات و پروتکل های بهداشتی مورد نظر از جمله ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی را توجه کنند تا از ابتلای بیشتر افراد به این بیماری جلوگیری شود .

وی تاکید کرد : نادیده گرفتن موارد مورد نظر باعث می شود بار دیگر اوج گیری بیماری و درگیری افراد بیشتری با آن را شاهد باشیم مساله ای که در حال حاضر به عنوان دغدغه مسئولان بهداشت استان به شمار می رود .

پرسه اومیکرون در شلوغی بازارهای مازندران

از تذکر تا لغو جواز کسب ، در انتظار صنوف متخلف

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه بعد از تشدید نظارت بر بازار ارگان های متولی متعددی در این خصوص پای کار شدند ، گفت : برای این منظور بازرسان این اداره کل به همراه بازرسان شرکت غله ، اصناف ، بسیج اصناف و جهاد کشاورزی در این خصوص فعال شدند .

سید مسیب موسوی تعداد بازرسانی که در این زمینه فعالیت دارند  را حدود ۶۰۰ نفر اعلام کرد و افزود : سازمان صنعت ۱۴۵ بازرس در اختیار دارد که با همراهی این ادارات و حضور بازرسان آنها ظرفیت بازرسی ها در این بخش افزایش یافته است و کنترل ها و نظارت ها در خصوص فعالیت اصناف و رعایت پروتکل های بهداشتی تشدید یافت .

وی ادامه داد : براساس آمار جمعبندی شده از اواخر دی تا ۱۱ بهمن امسال بیش از ۱۵ هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی مازندران انجام که منجر به تشکیل بیش از یک هزار پرونده تخلف صنفی شد .

معاون بازرسی سازمان صنعت مازندران اضافه کرد : از این تعداد پرونده تشکیل شده  به صدور  سه هزار و ۶۸۲ مورد تذکر شد و همچنین ۳۵ واحد صنفی متخلف در این زمینه پلمپ شدند .

وی عمده ترین تخلفات صورت گرفته از سوی اصناف در این مدت را عدم رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل های کرونایی اعلام کرد و گفت : براساس دستورالعمل های ستاد ملی کرونا و اختیارات قانونی که به سازمان ها داده شد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی طبق قانون برخورد می شود که پلمب و لغو پروانه کسب واحد از جمله این موارد می باشد که تاکنون هیچیک از واحدهای صنفی به مرحله لغو پروانه کسب نکشیده است .

به گفته موسوی در مازندران ۶۱۶ اتحادیه صنفی و ۲۲ اتاق اصناف فعالیت می کنند که تمام دستورالعمل های اعلام شده از سوی ستاد کرونا به آنها ابلاغ می شود تا از این طریق به حدود ۱۹۰ هزار واحد صنفی استان اعلام شود و پس از آن کوتاهی در انجام ابلاغیه های صادره قابل چشم پوشی نیست و برخورد قانونی با آنها صورت می گیرد .

وی از جمله دستورات ستاد ملی کرونا علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی ، تزریق سه دُز واکسن ، اخذ QR Code از سامانه ایران من و نصب آن در واحد صنفی اعلام کرد و گفت : در حال حاضر و بنا به تصمیمات ستاد کرونا فعالیت تالارهای پذیرایی ، مسافرخانه ها و رستوران ها در مازندران ممنوع است و ارائه غذا از سوی رستوران ها به صورت بیرون بَر امکانپذیر است  .

معاون بازرسی سازمان صنعت مازندران با اشاره به اینکه بازارها به نقاط پرتردد و شلوغ به شمار می روند ، تاکید کرد : رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق دُزهای واکسن گام مهمی در کنترل و مقابله با این بیماری به شمار می رود که انتظار است همه شاغلان در این بخش در این زمینه همراهی های لازم را داشته باشند .

بنا به اعلام سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران از فروردین ۱۳۹۹ در روزهای آغازین شیوع کرونا تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ بیش از ۷۵۵ هزار مورد از صنوف بازرسی صورت گرفت که از این تعداد بیش از ۴۵ هزار مورد تشکیل پرونده ، بیش از ۱۷۶ هزار مورد تذکر انجام شد و هفت هزار و ۴۷۳ مورد پلمب واحدهای صنفی نیز انجام شد .

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

 


ارسال دیدگاه