کارزار تعطیلی بازار پرنده فروشی فریدونکنار فراگیر شد

کارزار تعطیلی بازار پرنده فروشی فریدونکنار فراگیر شد

دوستداران طبیعت و محیط;زیست با راه‌اندازی پویشی با عنوان درخواست تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار » در فضای مجازی ، تیرک اصلی پناهگاه سلاخان پرندگان مهاجر در مازندران و استان‌های شمالی را نشانه گرفته‌اند و در کمتر از سه روز هزاران نفر را با خود همراه کرده‌اند.

به گزارش مازند اصناف؛ دوستداران طبیعت و محیط‌زیست با راه‌اندازی پویشی با عنوان « درخواست تعطیلی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار » در فضای مجازی ، تیرک اصلی پناهگاه سلاخان پرندگان مهاجر در مازندران و استان‌های شمالی را نشانه گرفته‌اند و در کمتر از سه روز هزاران نفر را با خود همراه کرده‌اند.

این پویش که از روز پنجشنبه دوم دی ماه با نوشتن نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی فعالیتش را آغاز کرد ، تا زمان انتشار این خبر به امضای حدود هشت هزار نفر رسیده است.

برپا کنندگان این پویش قرار است تا دوم اسفند ماه به مدت ۲ ماه به جمع آوری امضاء و سایر فعالیت های مرتبط ادامه دهند.

این پویش به نشانی اینترنتی https://www.karzar.net/۲۳۹۲۱ در حال فعالیت است و برپا کنندگان آن از علاقه مندان و دوستداران محیط زیست خواسته اند تا با ثبت امضاء از آن حمایت کنند .

کارزار تعطیلی بازار پرنده فروشی فریدونکنار فراگیر شد

برپا کنندگان این پویش در نامه ای که خطاب به رییس قوه قضایی و رییس  فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به امضاء گذاشته اند ، نوشته اند  : سالیان طولانی است پرندگان مهاجر در فصل زمستان از نقاط دور و نزدیک این کره خاکی به ایران می‌آیند تا در تالاب‌های اطراف شهر فریدونکنار، فصل زمستان را بگذرانند ؛ پرندگانی که نام اکثر آنان در لیست در معرض خطر سازمان « آی یو سی ان IUCN » قرار دارد و طبق مفاد آیین‌نامه‌های کنوانسیون‌های جهانی که ایران هم در آن عضویت دارد، مسئولیت حفاظت از این جانوران با دولت ایران است.

نویسندگان نامه تاکید کرده اند  : متاسفانه در شهرستان فریدونکنار، علاوه بر شکار حیوانات حفاظت شده، در بازار پرندگان این حیوانات به صورت زنده و یا کشته شده و در معرض دید عموم به فروش می‌رسند.

در این نامه با تاکید بر این که شکار پرندگانی که تحت حفاظت جهانی قرار دارند و گونه در معرض خطر محسوب می شوند در تمامی کشورهای جهان ممنوع است ، نوشته شده است : بر اساس  بند پ ماده ۴ قانون شکار و صید ، حفظ و نگهداری شکارگاه‌ها و فضای حیاتی جانوران وحشی و  حمایت از آن‌ها در برابر گرسنگی، تشنگی، صید و شکار بی‌رویه و غیره از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است که متاسفانه این سازمان در این مورد بسیار اهمال نموده است.

نویسندگان نامه همچنین با تصریح این نکته که « تخلف بارز شکار حیات وحش حفاظت شده به صورت تجاهر و تظاهر در بازار فریدونکنار انجام می‌شود که این خود جرم دیگری بر تخلفات قبلی می‌افزاید »، نوشته اند : لذا ما امضاء  کنندگان  متن  فوق  خواستاریم  با  این  تخلفات  محرز  و  منافی  قوانین  شرع و عرف بشدت برخوردشده و مجددا تقاضای تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار را داریم.

مقابله با شکار بی رویه پرندگان مهاجر در فریدونکنار به عنوان مهم ترین زیستگاه زمستانی این پرندگان در قالب طرح پنج ساله از سال ۱۳۹۳ به اجرا در آمد و قرار بود در پایان دوره پنج ساله، کشتار دسته جمعی پایان یابد ولی تاکنون طبق گفته کارشناسان و مسوولان محیط زیست مازندران حمایت های پیدا و پنهان افراد صاحب نفوذ در سطح محلی و حتی ملی سبب شد تا نتیجه دهی این طرح با ادامه شکار در سال های اخیر زیر سووال برود.

اگر چه در اسفند ۹۶ پس از چندین سال اعتراض و پیگیری ،یگان حفاظت محیط زیست با هماهنگی و همکاری مسوولان استانی توانست جایگاه اصلی این بازار را که کابوس همه ساله محیط بانان و تشکل های زیست محیطی بود جمع کند و این خوش بینی را دامن بزند که دیگر اسم و رسم این بازار به تاریخ پیوسته ، ولی دیری نپایید که به دلیل آنچه که بعدها از طرف محیط زیست بی رغبتی مسوولان محلی برای همکاری نامیده شد، بار دیگر بساط پرنده فروشی در حد گسترده تری در فریدونکنار پهن شد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه