به گزارش مازند اصناف؛ احمد توکلی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استانداری مازندران در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از راهکارهای عملیاتی و موثر در توسعه استان این است که بیاییم و گردشگری را در رأس کار قرار دهیم.
وی افزود: البته گردشگری که ما آن را تعریف میکنیم و فرهنگ ما غالب باشد؛ نه اینکه محل واردات فرهنگهای گوناگون از نقاط گوناگون کشور و جهان باشد و منجر به تبدیل ناهنجاریها به هنجار شود.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استانداری مازندران، خاطرنشان کرد: باید گردشگری، محور توسعه در مازندران شود و خوب طبیعتا ما در کنار گردشگری، کشاورزی، باغداری و سایر فعالیتهای خود را نیز داریم.
این مسئول، ادامه داد: لازمه تحقق این مسئله، فراهم آوردن زیر ساختها در ابعاد گوناگون گردشگری است، باید حملونقل، راهها، مکانهای اسکان و سایر مولفههای مرتبط ارتقا پیدا کند و اینگونه است که راه اندازی مترو در استان، مقرون به صرفه خواهد شد.
توکلی با اشاره به ضرورت توجه به گردشگری دریایی در مازندران، بیان کرد: دریای مازندران با این همه پتانسیل و ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی، ظرفیت بسیار مطلوبی برای توسعه گردشگری دریایی است؛ چطور میشود همین دریا در کشورهای همسایه، محل رونق و درآمدهای میلیاردی است اما در مازندران در حد یک پیشنهاد باقیمانده است.
وی عنوان کرد: در سطح استان، جلسات متعددی برای راه اندازی اسکلهها و سکوهای دریایی برگزار شد، اما متاسفانه با عدم همکاری یکی از دستگاهها، کار به جایی ختم نشد.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استانداری مازندران، گفت: برای حمل و نقل دریایی یا برای راه اندازی گردشگری دریایی، حتما نیاز به احداث اسکله در نقاط گوناگون استان است و این امر لازمه راه اندازی حمل و نقل دریایی است.
این مسئول، اعلام کرد: در حال حاضر، حدود ۸۰ اسکله مجوز اولیه خود را گرفتند، مطالعات آن انجام شده است؛ اما در بحث قرارداد متاسفانه یکی از دستگاههای استان موافقت نمیکند و کار لنگ موافقت این دستگاه باقی مانده است.
توکلی تاکید کرد: استاندار مازندران شخصا برای تحقق گردشگری دریایی و راه اندازی بیش از ۱۰۰ اسکله در نقاط گوناگون جانمایی شده، ورود کردند، ساعتها جلسه برگزار شد؛ اما متاسفانه مخالفت یکی از ادارات، تمام این تلاشها را تانون بی نتیجه گذاشته است.
وی افزود: جدا از این ۸۰ سکوی دارای مجوز اولیه، ۲۵ اسکله دیگر هم اکنون مشاور گرفتند و در حال ادامه روال قانونی هستند که امیدواریم این امر اجرایی شود؛ بی شک همین اسکلهها حتی بدون راه اندازی گردشگری دریایی، فرصتهای شغلی قابل توجهی را در پی خواهند داشت.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حملونقل و ترافیک استانداری مازندران، تصریح کرد: این اسکلهها بنا است تا در سه سطح، درجه بندی شوند، اسکلههای درجه یک سکوهایی است که دارای طول ۵۰۰ متری در داخل آب، محل اقامت، رستوران و دو طبقه، درجه دو سکوهایی است که دارای طول ۳۰۰ متر داخل آب و سکوهای تیپ سه دارای طول ۱۵۰ متر داخل آب است که هر کدام طراحیها و الگوهای خاص خودشان را دارند.
این مسئول، اذعان کرد: شما حالاحساب کنید دریای مازندرانی که هم اکنون بدون منفعتی و بدون استفاده مانده است، وقتی ۱۰۰ سکوی گردشگری داشته باشد، هر سکو چه سهمی در گردشگر پذیری، ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای استان دارد.
مازندران یکی از استانهای شمالی کشور است که با دارا بودن نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی یکی از استانهای با ظرفیت بالا در حوزه گردشگری دریایی محسوب میشود و در طول این سالها تلاشهای زیادی صورت گرفت تا در این زمینه موفق شود؛ اما مشکلات زیادی که در این حوزه وجود داشت باعث شد تا گردشگری دریایی همچنان در استان مغفول بماند.
گردشگری دریایی یکی از پرهیجانترین و جذابترین نوع گردشگری در جهان شناخته میشود و بسیاری از کشورهایی که در کنار دریا قرار دارند از این موهبت طبیعی بهره فراوانی در جذب درآمدهای اقتصادی گرفتهاند، اما استان مازندران، همچنان از این مزیت، محروم است و تلاشها برای برخورداری، همچنان نافرجام مانده است.
گفتنی است مراسم افتتاح نخستین اسکله گردشگری دریایی مازندران در ۲۹ اردیبهشت ماه امسال با حضور احمد حسینزادگان، استاندار مازندران، در شهرستان رامسر به بهرهبرداری رسید، این اسکله ساحلی که «لیدو» نامگذاری شده، ۱۰۰ متر طول و سه متر عرض دارد و توسط بخش خصوصی ساخته شده است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه