کمین موج ششم کرونا در تالارها و رستوران‌های مازندران
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر دادند؛

کمین موج ششم کرونا در تالارها و رستوران‌های مازندران

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گویند که بیشترین نگرانیشان در باره موج جدید شیوع کرونا از رستوران ها و تالارها است که که طی چند هفته گذشته هم شلوغ بودند و هم رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی در آنها با اما و اگرهای فروان همراه بوده است.

به گزارش مازند اصناف؛  به نقل از ایرنا- دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ارتباط با احتمال موج ششم کرونا ویروس در مازندران به دلیل رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در رستوران و تالارهای پذیرایی این استان هشدار داد.

همزمان با همه‌گیری شیوع کرونا ، فعالیت واحدهای صنفی براساس رنگ بندی کرونایی دست خوش تغییرات در مازندران و دیگر استان‌های کشور شد ، اما این روزها با افول موج پنجم شیوع کرونا ، گزارش ها از شلوغی و رعایت نشدن نکات بهداشتی در رستوران ها و تالارهای مازندران حکایت دارد.

براساس قانون، فعالیت تالارها و رستوران‌ها در شرایط کرونایی مشروط بر رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر اجرای ضوابط تعیین شده از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا عنوان شده و بر این اساس مقرر شد در فضای باز تالارهای پذیرایی با در نظر گرفتن فاصله سه متر برای هر صندلی و تامین فضای هشت متر مربع برای هر نفر، حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش مشتری و ارائه خدمات صورت پذیرد.

همچنین در خصوص فضای بسته و مسقف تالارهای پذیرایی یا سالن هم علاوه بر الزام رعایت دستورالعمل های اعلام شده در فضای باز، بر رعایت محدودیت پذیرش مشتری در شرایط قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، نارنجی تا ۲۰ نفر، زرد تا ۳۰ نفر و با شرایط آبی تا ۵۰ نفر تاکید شده است.

رستوران ها نیز طبق ضوابط تعیین شده با ۳۰ درصد ظرفیت و با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی باید فعلایت کنند و فروش غذا بیشتر به صورت بیرون بر باشد.

بر اساس آمار رسمی، ۸۵ تالار پذیرایی و سه هزار رستوران بین راهی، شهری و روستایی در مازندران با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارند. روزانه ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر از این اماکن خدمات دریافت می کنند. قهوه خانه ها ، چایخانه ها و کافه ها را نیز باید بر این تعداد رستوران ها اضافه کرد چون در پذیرش مشتری شرایطی مشابه هم دارند.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است، باید به صورت جدی جلوی فعالیت رستوران و تالارهایی را که نسبت به رعایت روتکل های بهداشتی بی توجه هستند ، گرفت چون در غیر این صورت به منشاء شیوع موج ششم کرونا در استان تبدیل می شوند.

دکتر تورج اسدی روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : زنگ خطر شیوع کرونا ویروس در مازندران به دلیل رعایت نشدن نکات بهداشتی مربوط به کرونا در تالارها و رستوران‌ها به صدا درآمده و رستوران و تالارداران متخلف باید جریمه و براساس ضوابط با آنها برخورد شود.

وی اضافه کرد : یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا ، بر اساس ارزیابی های انجام شده در استان مازندران، شلوغی و رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی در رستوران و تالارهای پذیرایی است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: موافق تعطیلی رستوران و تالارهای پذیرایی نیستیم ، اما اگر دستورالعمل‌های مدیریت مقابله با کرونا در این اماکن رعایت نشود به طور قطع با مصوبه ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا باید با متخلفان برخورد شود.

وی افزود: روند واکسیناسیون در استان مازندران با سرعت در دست اجرا است ، اما واکسیناسیون سراسری به معنای سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیست.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمان حاضر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی  در استان حدود ۴۵ درصد است در حالی که ایمنی جامعه نیازمند رعایت بیش از ۷۵ درصدی است.  

دکتر اسدی گفت : تنها در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اوج بیماری در موج پنجم تا حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تخت بستری ثابت برای درمان بیماران کرونایی اختصاص یافت و حدود سه هزار بیمار در روز در قالب بستری موقت درمان شدند.

وی افزود: موج پنجم کرونا با بستری بیش از چهار هزار بیمار در مازندران به نقطه پیک رسید که به معنای اشغال بیش از ۸۰ درصدی تخت های بیمارستانی استان توسط بیماران کرونایی بود در حالی که چندین برابر این تعداد هم بستری موقت وجود داشت و این وضعیت توان کادر درمان و تجهیزات پزشکی بیمارستان را فرسوده کرده است و دیگر تاب و توانی برای موج جدید کرونا باقی نماینده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : باید در کنار واکسیناسیون فراگیر ، رعایت پروتکل های بهداشتی هم در رستوران ها و تالارها و هم در کل جامعه جدی گرفته شود و نباید این تصور تقویت شود که با واکسیناسیون دیگر نیازی به رعایت پروتکل ها و محدودیت ها نیست.

اسدی هشدار داد : ماه صفر در حال پایان است و پس از آن نیز تالارها و رستوران ها شلوغ تر خواهند شد چون جشن ها و مراسم عروسی اوج خواهد گرفت بویژه این که در مازندران فصل پاییز فصل بیکاری و استراحت کشاورزان و فرصت برگزاری اینگونه مراسم است. پس باید به صورت اساسی و جدی با هرگونه تخلف در رعایت پروتکل های بهداشتی در این اماکن برخورد شود.

اگر چه شیوع کرونا در مازندران روند کاهشی را طی می کند ، ولی طبق آخرین گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل همچنان ۳۶۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۰۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه