مانع ورود لوازم یدکی تقلبی به بازار خواهیم شد| افزایش هزینه‌های تولید قطعات خودرو را گران کرد

مانع ورود لوازم یدکی تقلبی به بازار خواهیم شد| افزایش هزینه‌های تولید قطعات خودرو را گران کرد

<p><span style="font-size: larger;">سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: اقدامات اتحادیه برای ممانعت از ورود قطعات تقلبی تا گرانی در بازار رضایت بخش است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ به تعمیر افتادن خودرو به اندازه کافی آزار دهنده هست؛ حالا تصور کنید در کمتر از یک هفته بعد از خروج از واحد تعمیرگاهی دوباره نیاز به مراجعه به تعمیرکار داشته باشید؛ چرا که یا قطعه تعویض شده دوباره معیوب شده یا مشکلی دیگری در خودرو ایجاد شده است. بنابراین به طور حتم با این سوال مواجه خواهید شد که قطعه تعویضی مشکل داشته یا تعمیرکار به اشتباه یا با آگاهی کامل شما را در خرج انداخته است؟ پاسخی که به این سادگی‌ها به آن نخواهید رسید.

در این راستا کارشناسان این حوزه برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های ناشی از تعمیر به مالکان خودروها توصیه می‌کنند که در زمان تعویض لوازم خودرو، قطعه معیوب را از تعمیرکار تحویل و با ارائه آن به فروشنده لوازم یدکی مانع افزایش هزینه‌های ناشی از تعمیر شوند. البته مسئولان این حوزه هم بیکار نشسته‌اند تا برخی از برندها توسط برخی از متقلب‌ها در بین مردم بد نام شوند، در همین راستا طی روزهای اخیر جلسات متعددی توسط قطعه سازان و ستاد مبارزه با قاچاق کالا برگزار شده تا از حجم قطعات تقلبی زیرپله‌ای تا قاچاق در بازار کاسته شود.

برای بررسی وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو به سراغ سید مهدی کاظمی، کارشناس قطعات یدکی خودرو و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران رفتیم که گفت و گوی بازار با وی در خصوص قطعات تقلبی تا میزان افزایش قیمت را در ادامه خواهید خواند.

مکانیک باید در خصوص مشکلات احتمالی اطلاعات داشته باشد و در زمان مواجه با یک قطعه معیوب آن را باز و به مالک خودرو تحویل دهد و از او بخواهد که مطابق همان قطعه را خریداری کند و تحویل دهد. با این اقدام مغازه دار نیز قطعه اشتباهی یا کم کیفیت تر ارائه نخواهد کرد چون مشتری انتظار همان قطعه با همان نام تجاری را دارد

* اغلب وقتی برای تعمیر یک نقص فنی جزئی به تعمیرگاه مراجعه می‌کنیم بعد از آن باید بارها به تعمیرکاران دیگری مراجعه کنیم تا نقص فنی قبلی یا ایرادات مشابه دیگری برطرف شود؛ به نظرتان چنین معضلی به چه دلیل است؟ چقدر تعمیرکاران مقصر هستند؟ چه مقدار این معضل از بازار لوازم یدکی نشات می‌گیرد؟
وظیفه فروشگاه های لوازم یدکی مشابه داروخانه است و تعمیرکاران نیز همان پزشکان یک مجموعه هستند. بنابراین همانطور که پزشک باید از اطلاعات و دانش کافی برخوردار باشد، تعمیرکار نیز باید مهارت کافی برای رفع نقص فنی خودرو را داشته باشد.

بنابراین مکانیک باید در خصوص مشکلات احتمالی اطلاعات داشته باشد و در زمان مواجه با یک قطعه معیوب آن را باز و به مالک خودرو تحویل دهد و از او بخواهد که مطابق همان قطعه را خریداری کند و تحویل دهد. با این اقدام مغازه دار نیز قطعه اشتباهی یا کم کیفیت تر ارائه نخواهد کرد چون مشتری انتظار همان قطعه با همان نام تجاری را دارد.

نتیجه چنین کاری این می شود که نه تنها مشکلات ناشی از تعمیر کاهش می‌یابد بلکه خیلی زود مقصر اصلی نیز در خرابی های بعد از تعمیر نیز شناخته خواهد شد. به عنوان یک فروشنده لوازم یدکی خودرو در بازار مشهور به چراغ برق بیش از پنج سال است که هیچ شکایتی از قطعه ای که به مشتری ارائه دادم نداشته ام.

متاسفانه باید بگویم جدا از اغلب مکانیک‌های خوبمان که دانش و مهارت کافی دارند و صادقانه فعالیت می‌کنند؛ بعضی هم هستند که نمی‌دانند باید قطعه را به مشتری تحویل دهند یا نمی‌خواهند این کار را کنند و مردم را گرفتار هزینه‌های بعضا سرسام آوری می کنند.

* با توجه به اینکه ارائه خدمات نامناسب رابطه مستقیمی با بدبینی مشتری و عدم مراجعه وی دارد؛ چه پیشنهادی به افرادی که در زمینه عرضه لوازم یدکی تا تعمیر خودرو اشتغال دارند، دارید؟ به نظرتان چطور باید اعتماد مردم به قطعه فروش و تعمیرکار افزایش یابد؟
هم به مکانیک‌ها و هم فروشندگان لوازم یدکی این موضوع را بارها گوشزد کرده ام که وقتی برای مثال قصد دارید به عنوان فروشنده قطعات خودرو در بازار چراغ برق فعالیت داشته باشید باید مدتی را صرف یادگیری قطعات خودرو کرده باشید.

باید چندین سال در مغازه پیشکسوتان این حوزه شاگردی کرده باشید تا نه وقت مردم را تلف کنید و نه قطعه اشتباهی تحویل آن‌ها دهید؛ چرا که قطعه فروشی همان داروخانه خودرو است. بنابراین فروشنده باید این مهارت‌ها را فرا گرفته باشد که چه قطعه‌ای برای کجا کاربرد دارد؟ چه عملکردی دارد؟ از چه موادی تشکیل شده و جنس آن چیست؟ بنده که اکنون عضوی از اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران هستم نیز این مراحل را گذارنده ام. بنابراین در بحث افزایش خرابی‌های بعد از تعمیر هم برخی از تعمیرکاران و هم بعضی از فروشندگان لوازم یدکی مقصر خواهند بود.

از ابتدای سال جاری با افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ بیمه وحقوق کارگران مواجه هستیم. تولیدکنندگان داخلی در این راستا ناچار شده اند که قیمت قطعات خودرو را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهند. اما قطعات وارداتی به دلیل رکود بازار کمتر از قیمت واقعی به فروش می‌روند

* از بحث خرابی‌های بعد از تعمیر که بگذریم به موضوع افزایش لوازم یدکی در بازار خواهیم رسید، چقدر قطعات خودرو نسبت به سال گذشته گران شده اند؟ بیشترین موج افزایش قیمت را در بازار لوازم یدکی قطعات داخلی شاهد هستیم یا قطعات وارداتی؟
اگر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیمه و حقوق کارگران انقدر افزایش نمی‌داد، امسال با توجه به کاهش نوسانات نرخ ارز افزایش قیمت چندانی نداشتیم. با این حال از ابتدای سال جاری با افزایش حدود ۴۰ درصدی نرخ بیمه وحقوق کارگران مواجه هستیم. تولیدکنندگان داخلی نیز در این راستا ناچار شده اند که قیمت قطعات خودرو را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهند.

اما در خصوص قطعات وارداتی نه تنها شاهد چنین رشد قیمتی نیستیم بلکه برخی از آن‌ها به دلیل رکود بازار کمتر از قیمت واقعی نیز به فروش می‌روند. دلیل این ماجرا هم این است که برخی از فروشندگان قطعات به دلیل اینکه موعد چک‌هایشان سر می‌رسد و فروش مناسبی نداشتند ناچار به زیر فروشی می شوند.

* اشاره کردید به زیرفروشی برخی از قطعات از سوی فروشندگان بازار چراغ برق، چقدر شیوع کرونا به کسب و کار عرضه کنندگان قطعات خودرو آسیب زده است؟
از روز نخست که خبر داده شد بیماری کرونا شیوع یافته و برخی از مشاغل باید با تعطیلی موقت مواجه شوند بازار لوازم یدکی با مشکلات بسیاری مواجه شد؛ همکاران ما ناچار به بستن مغازه‌هایشان بودند و این موضوع ادامه یافت تا زمانی که نیاز مردم به لوازم یدکی افزایش یافت.

افزایش نیاز رانندگان اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، تاکسی‌ و غیره سبب این شد که ستاد مباره با کرونا صنف فروشندگان لوازم یدکی را در گروه یک قرار دهد. از همین رو از خرداد سال گذشته به بعد در شرایطی که اغلب کشور قرمز بودند مغازه فروشندگان لوازم یدکی باز بودند و به مردم خدمت رسانی می کردند. البته با کاهش تردد خودروها نیاز به قطعه نیز کاهش یافت و برای مدتی دچار رکود عمیقی در این حوزه شدیم.

* این روزها که صحبت از ضرورت جلوگیری از عرضه لوازم یدکی تقلبی زیرپله ای و قاچاق به میان آمده و اغلب دست اندرکاران این حوزه هم نسبت به افزایش قطعات بی کیفیت شکایت دارند، اتحادیه لوازم یدکی خودرو برای جمع آوری این قطعات چه اقداماتی انجام داده است؟
به عنوان سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران هر توضیحی هم از اقدامات اتحادیه داشته باشم تعریف از خود و واحدی که در آن اشتغال دارم به حساب می آید. اما نتیجه اقدامات اتحادیه را می‌توانید از زبان مراجعه کنندگان به این اتحادیه بشنوید.

اگر شما با مصرف کننده ها گفتگو داشته باشید الان به اتحادیه در بحث نظارت و شکایات در خصوص گزارش گرانی تا جمع آوری قطعات تقلبی نمره مثبت می‌دهند. همین موضوع باعث می شود که ما هم نسبت به چند سال گذشته از وضعیت بازار راضی تر باشیم.


ارسال دیدگاه