نرخ‌های بی دوام پشت میزی حکایت این روزهای بازار/زور تنظیم بازاری‌ها به مرغ نمی‌رسد!
پرواز مرغ به قله گراني؛

نرخ‌های بی دوام پشت میزی حکایت این روزهای بازار/زور تنظیم بازاری‌ها به مرغ نمی‌رسد!

<p><span style="font-size: larger;">در حالی قیمت حال حاضر مرغ در نقاط گوناگون استان از کیلویی 25 هزار تومان&nbsp; تا 35 هزار تومان نیز در خرده فروشی&zwnj;ها به فروش می&zwnj;رسد که نرخ&zwnj;های بی دوام تنظیم بازاری چنان بازار را سر به هوا کرده است که به هر کجا که دلش خواشت، سرک می&zwnj;کشد!<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ مجتبی قربانی- اگر چه از ابتدای سال تاکنون همواره کارشناسان و فعالان صنعت طیور در خصوص افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌ها، واکسن، دارو، کرایه حمل و نقل، جوجه یکروزه، دستمزد کارگر، هزینه‌های جانبی و سایر مولفه‌های هزینه بر تولید هشدارهای لازم را دادند و اعلام کردند که این عوامل، از یک سو قیمت تمام شده مرغ را برای مرغداران بالا می‌برد و از سویی دیگر تاخیر در ارسال نهاده‌ها و عدم نظارت از کشتارگاه تا بازار مصرف به این افزایش قیمت ها دامن زده است؛ اما آن طور که وضعیت هفته‌های اخیر بازار نشان می‌دهد، گوش شنوایی برای این هشدارها وجود ندارد و تاکنون نیز یا اقدام موثری در جهت رفع این مشکلات انجام نشده است و یا اقدامات دست و پا شکسته صورت گرفته، مانع از تمکین قیمت مرغ از نرخ مصوب نشده است!

در حالی قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار طی یکی- ذو سال اخیر بارها و بارها تعیین و مجددا تغییر یافته است که این نرخ‌ها عملا در بازار، دوام نیاورده است و بازار راه خودش را می‌رود.

هر چند در آخرین اعلام قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم برای مصرف کننده 24 هزار و 900 تومان تعیین شده است که عملا قیمت حال حاضر مرغ در نقاط گوناگون استان بالاتر از این نرخ است و نرخ با قیمت مصوب، علیرغم اعلام مسئولان استانی در بازار تنها یک عدد است.

بنا بر گزارش مردمی قیمت حال حاضر مرغ در نقاط گوناگون استان از کیلویی 25 هزار تومان تا به ویژه در غرب استان تا 35 هزار تومان نیز در خرده فروشی‌ها به فروش می‌رسد و عملا مدت‌ها است که زور تنظیم بازاری‌ها به مرغ نمی‌رسد!

تعیین قیمت دستوری غیرکارشناسی و مقاومت در برابر اصلاح قیمت کارشناسی شده  از یک سو، تاخیر در ارسال نهاده‌ها و عدم کنترل قیمت جوجه یکروزه از سوی متولیان امر از سوی دیگر موجب شد تا با کاهش رغبت جوجه ریزی از سوی تولیدکنندگان، کفه عرضه در بازار خالی و سنگینی کفه تقاضا، بازار را چنان متشنج و گستاخ کند که قیمت‌ها، سر به هوا به هر کجا که دلش خواست، سرک بکشد!

اگرچه گران‌شدن کالاها، در اغلب زمینه‌ها ادامه دارد و برخی تولیدکنندگان و فروشندگان بی محابا و با توسل به انواع دلایل منطقی و غیرمنطقی، این گرانی‌ها را توجیه می‌کنند، اما انی سفره مردم و به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه است که هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و گویی قرار است سفره مردم از خیلی از کالاهای اساسی، خالی شود.

علی‌اصغر ایمانی نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما
در خصوص وضعیت آشفته حال حاضر مرغ در بازار می‌گوید: قیمت حال حاضر مرغ در بازار مرکز استان در خرده فروشی‌ها بین 25 تا 29 هزار و 500 تومان است.

وی افزود: قیمت هر شانه تخم مرغ نیز در مراکز عرضه بین 38 تا 39 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، در خصوص فروش مرغ‌های 33 تا 35 هزار تومانی در برخی نقاط استان؛ خاطرنشان کرد: البته این قیمت بیشتر به سایر نقاط کشور بر می‌گردد اما فروش با این قیمت بنا بر شنیده‌ها در غرب استان وجود دارد.

این فعال صنفی ادامه داد: ابته بنظر می‌رسد این التهابات فعلی بازار مرغ تا یکی - دو ماه دیگر با ورود مرغ‌های تازه نفس و حل مشکلات موجود، آرام بگیرد.

ایمانی در خصوص گلایه عوامل فروش عمده از توزیع قطره چکانی و امتناع برخی از کشتارگاه‌ها از فروش مرغ، بیان کرد: برخی از کشتارگاه‌ها متاسفانه همراهی نمی‌کنند و پاسخ‌شان این است که مشتری هر کجا که بودید از همان‌جا مرغ تهیه کنید و اعلام میکنند که ما باید بخشی از تولیدات‌مان را به تهران ارسال کنیم و به هر حال کشتارگاه‌ها هم شرایط خاص خودشان را دارند.

وی در خصوص چرایی عدم پیروی قیمت مرغ بازار از نرخ مصوب و اختلاف قیمت 5 تا 10 هزار تومانی با نرخ تنظیم بازاری، پاسخ داد: در حقیقت قیمت‌ها بالاتر از نرخ مصوب نیست؛ علت اصلی بر می‌گردد به این مسئله که از انجا که کشتارگاه‌ها نمی‌توانند مرغ به اندازه کافی به بازار تزریق کنند، کشتار آزاد صورت می‌گیرد و قیمت خرید از مرغدار دو تا سه هزار تومان، بالاتر از نرخ تعیین شده خرید است که در نهایت منجر به بالارفتن قیمت تمام شده برای مراکز عرضه و در نهایت مصرف کننده می‌شود.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، اعلام کرد: مرغ و تخم مرغ اقلامی است که قیمت آن عملا با نرخ مصوب تعیین نمی‌شود و صد در صد به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

ایمانی متذکر شد: همان‌طور که این روزها با توجه به عرضه و تقاضا، قیمت مرغ بالاتر از نرخ مصوب به دست مصرف کننده می‌رسد، نباید فراموش کنیم که در یک مقطعی در چند ماه قبل، قیمت مرغ در بازار کمتر از نرخ مصوب رسیده بود و خرده فروشی‌ها مرغ را زیر قیمت مصوب به مشتریان می‌فروختند.

وی یادآور شد: قیمت مرغ، دستوری تعیین نمی‌شود؛ چرا که کالایی مثل لوازم خانگی نیست که بشود نرخ مشخصی برای آن مشخص کرد؛ عرضه و تقاضا در این کالا بسیار موثر است و این انتظار که فروشنده مرغ را 24 هزار تومان از کشتارگاه بخرد و با وجود هزینه کرایه حمل و نقل و کسری، آن را 24 هزار و 900 بفروشد، واقعا شدنی نیست.

این روزها که دیگر کاهش قدرت خرید، دست خیلی از اقشار جامعه را از تهیه گوشت قرمز و ماهی کوتاه کرده است، دل‌شان به مرغی خوش بود که حالا مرغ هم برای همه طاقچه بالا گذاشته است!


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه