«لاستیک آزاد» تنها گزینه انتخاب کامیون‌داران /کرایه‌ها 30 درصد افزایش یافت
رئيس اتحاديه کاميون‌داران مازندران:

«لاستیک آزاد» تنها گزینه انتخاب کامیون‌داران /کرایه‌ها 30 درصد افزایش یافت

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">رئیس اتحادیه کامیون&zwnj;داران مازندران با اشاره به عمر 20 تا 70 ساله کامیون&zwnj;های باربری در حال تردد در استان؛ گفت: از سال گذشته، دولت لاستیک سنگین را از زمره کالاهای اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف کرد و به این ترتیب، توزیع لاستیک&zwnj;های دولتی به اتحادیه&zwnj;ها متوقف شده است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ محمدعلی فرجی در خصوص گلایه کامیون‌داران از نبود لاستیک‌های دولتی در بازار و هزینه بالای خرید لاستیک آزاد و لوازم یدکی، اظهار کرد: بله توزیع لاستیک‌های دولتی به اتحادیه‌های حمل و نقل تعاونی کامیون‌داران متوقف شده است.

وی افزود: دولت ارز 4200 تومانی را به ارز نیمایی تبدیل کرده است و در پی این اقدام، تنها گزینه انتخاب کامیون‌داران خرید لاستیک از بازار آزاد است.

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل تعاونی کامیون‌داران مازندران، خاطرنشان کرد: قیمت‌ لوازم یدکی نیز برای خودروهای سنگین سر به فلک می‌کشد و قیمت‌های چند برابری در این بازار، کمر کامیون‌داران را خم کرده است.

فرجی در خصوص آخرین وضعیت تغییر کرایه حمل و نقل خودروهای سنگین  طی سال جاری، پاسخ داد: کرایه‌ها نیز امسال با توجه به وضعیت موجود و رشد چند برابری هزینه‌ها، افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: کرایه‌ کامیون‌ها که بر اساس دستورالعمل ابلاغی چند مدتی است بر اساس تن کیلومتر محاسبه می‌شود، امسال 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل تعاونی کامیون‌داران مازندران، عنوان کرد: علیرغم افزایش 30 درصدی کرایه‌های حمل و نقل در بخش خودورهای سنگین از سوی دولت، کار برای کامیون‌داران مقرون به صرفه نیست و این افزایش کرایه در قبال افزایش چندین و چند برابری لوازم مصرفی، کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

فرجی با اشاره به فعالیت نزدیک به 13 هزار راننده خودورهای سنگین تحت پوشش اتحادیه کامیون‌داران در مازندران، گفت: مشکل گرانی لاستیک و لوازم یدکی با افزایش 30 درصدی کرایه حل نمی‌شود؛ چرا که با بالا رفتن کرایه‌ها، بهانه‌ای برای بالاتر بردن قیمت‌ها در بازار لاستیک و لوازم یدکی می‌شود.

وی در خصوص عمر ناوگان خودروهای سنگین در مازندران و آخرین وضعیت نوسازی کامیون‌های فرسوده در استان، تصریح کرد: عمر متوسط کامیون‌های در حال فعالیت استان نزدیک به 40 سال است؛ یعنی ما کامیون‌هایی از عمر 20 سال تا 70 سال در استان داریم که مشغول تردد در جاده‌های استان هستند.

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل تعاونی کامیون‌داران مازندران، تاکید کرد: نیاز مبرم به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خودروهای سنگین حمل و نقل در استان وجود دارد و متاسفانه از یک سو حمایت‌ها و ارائه تسهیلات کم بهره در این بخش بسیار کم است و از سوی دیگر وضعیت درآمدی و معیشتی رانندگان و قیمت‌های نجومی خودورهای صفر کیلومتر، استقبال رانندگان را برای نوسازی به حداقل رسانده است.

فرجی به یکی از ضعف‌های موجود در نرخگذاری کرایه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک کامیون با عمر 70 ساله همان کرایه‌ای را می‌گیرد که یک کامیون با عمر 5 ساله می‌گیرد و بنظر می‌رسد برقراری تناسب نرخ کرایه با عمر خودرو در این بخش می‌تواند اشتیاق رانندگان را به نوسازی افزایش دهد.

وی در خصوص افزایش گلایه‌های مردمی از نرخ نامتعارف کرایه کامیون‌های حمل شن و ماسه در اقصی نقاط مازندران، پاسخ داد: ما طی سال گذشته، نرخ مصوب کرایه حمل شن و ماسه هر شهر با مسیرهای درون و برون شهری را تنظیم و به اتحادیه‌های شهرستانی اعلام و ارسال کردیم.

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل تعاونی کامیون‌داران مازندران، اعلام کرد: مردم گرانی چندین و چند باره شن و ماسه را به حساب گرانی کرایه حمل و نقل کامیون‌داران می‌گذارند؛ طی سال گذشته و امسال، در چندین نوبت نرخ شن و ماسه افزایش پیدا کرده است و اگرنه نرخ کرایه تغییر چندانی نداشته است.

فرجی متذکر شد: کرایه حمل و نقل شن و ماسه از مسیر قائم شهر به بابل در مقایسه با کرایه تجاری حمل سایر کالاها در این مسیر، بسیار پایین‌تر است و قیمت تمام شده بالای هر کامیون شن و ماسه برای خریداران تنها به کرایه حمل بر نمی‌گردد.

گفتنی است کامیون‌داران حمل شن و ماسه معتقدند خواب زیاد کامیون‌ها در پشت صف بارگیری، افزایش نرخ دستمزد رانندگان، چند برابر شدن هزینه استهلاک خودرو از تعویض روغن گرفته تا لاستیک و لوازم یدکی، کامیون‌داری را با توجه به سرمایه بالای خرید و نگهداری کامیون، بسیار پرهزینه و غیرقابل صرفه کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه