به گزارش مازند اصناف؛ علیرضا نوری کجوریان: امروز دیگر صادرات فلهای و کیسهای نیاز بازارهای داخلی و خارجی را تأمین نمیکند، امروز عصر جدال برندها برای ماندگاری در بازار است و طی سالهای گذشته، مازندران در این بازار جایگاه چندانی نداشته است.
در جنگ ستارگان که برندسازی، ارز آوری و بازاریابی را در گردونه رقابت تسهیل میکند، تولیدکنندگان و تجار مازندران به تازگی به این فکر افتادند تا به جای صادرات فلهای، از مزیت برندینگ برای پایدارسازی و حفظ بازارها بهره گیرند.
طی سالها محصولات مازندران یا به صورت فلهای از استان خارج شد و در دیگر مناطق با برندسازی و بسته بندی، آن را به نام خود ثبت کرده و به بازارهای جهان و حتی بازارهای مازندران فروختند و حسرت را به دلیل تولیدکنندگان استان نشاندند.
بررسی نسبت صادرات و واردات مازندران طی ۱۰ ماه گذشته نشان میدهد که این نسبت یک به چهار است و به ازای ورود هر چهار تن کالا یک تن از استان صادر شده است.
پایش اقلام صادراتی مازندران هم نشان میدهد که برندهایی نظیر صنایع غذایی، سیمان، مواد پلاستیکی، فرآوردههای لبنی، کیوی و مرکبات بیشترین میزان را از نظر حجم و ارزش به خود تخصیص دادهاند.
راه دراز مازندران تا برندسازی جهانی
مازندران تا برندسازی کالاها و تولیداتش راه درازی دارد و اولین گامهایش را در این زمینه برداشته است و تداوم این وضعیت میتواند، خام فروشی و فله فروشی را متوقف کند.
عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توجه به برندسازی محصولات برای صادرات با بیان اینکه برخی از شرکتها برای صادرات اقدام به دریافت کارت عضویت و برندسازی تولیدات هستند، افزود: برندسازی از موضوعات اصلی برای حضور در بازارهای مقصد است.
وی افزود: اگر شرکت تولیدی دارای برند و جایگاه خوبی باشد قطعاً محصولاتش میتواند در بازارها مشتریان خود را پیدا کند تا اینکه بخواهیم کالاها را فلهای و کیسهای و بدون برنامه صادر کنیم.
اگر شرکت تولیدی دارای برند و جایگاه خوبی باشد قطعاً محصولاتش میتواند در بازارها مشتریان خود را پیدا کند تا اینکه بخواهیم کالاها را فلهای و کیسهای و بدون برنامه صادر کنیم وی یادآور شد: وقتی کالایی دارای برندی باشد به این معناست که برای تولید آن برنامه ریزی و فکر شده و بازارهای مصرف خارجی، کالاها را با برند آن میشناسند و این کار میتواند در حفظ و ماندگاری در بازارهای خارجی تأثیرگذار باشد.
مهاجر با عنوان اینکه در حوزههای مختلف نسبت به برندسازی محصولات اقدام شده است، تصریح کرد: به دلیل مشکلات و موانع از جمله تحریمها همه برندها موفق به صادرات و عرضه محصولات در بازارهای جهانی نمیشوند و اکنون فقط شرکتها و کارخانههایی که دارای سابقه خوبی هستند نسبت به صادرات اقدام میکنند.
رئیس اتاق بازرگانی مازندران، برندسازی محصولات کشاورزی با ایجاد پایانه صادراتی کشاورزی را در جویبار را از جمله اقدامات و کارهای برجسته برای خروج از فروش و صدور فلهای مرکبات و محصولات کشاورزی دانست و گفت: در سال جاری گواهی مبدا زیادی برای صادرات محصولات به نام این شرکت صادر شده است.
وی قطر، کویت، عمان و روسیه را از جمله مناطقی دانست که محصولات کشاورزی دارای برند خاص استان به آن صادر میشود و گفت: بازارهای این کشورها، محصولات کشاورزی استان را که دارای برند خوب و بسته بندی عالی و شیک هستند را متقاضی هستند و طلب میکنند.
مهاجر بسته بندی و برند سازی را در ارتقای صادرات و کسب بازارهای جهانی مؤثر دانست و گفت: روند معاملات و بازاریابی به گونهای پیش رفته که به شیوه سنتی نمیتوان در این بازارها حضور داشت زیرا برندها، دیگر رقبا را پس میزنند.
وی با عنوان اینکه مازندران در زمینه برندسازی در ابتدای راه قرار دارد، گفت: تاکنون هرچه صادرات انجام میدادیم تقریباً به صورت سنتی و فلهای بوده است و باید مسئله برندسازی را جا بیندازیم وخوشبختانه مازندران در این سمت حرکت خود را آغاز کرده است.
بخش شیلات از جمله ظرفیتهایی است که برندسازی تولیدات در آن میتواند سهم استان را در بازارهای هدف و مقصد ارتقا دهد و در سالهای اخیر حرکتهای لاک پشتی برای برندینگ در این حوزه شروع شده است.
راهیابی خاویار مازندران به کشورهای اروپایی و انگلیس
خاویار خزر از جمله محصولاتی است که جهان با نام مازندران میشناسد و در حال حاضر که برداشت خاویار از دریای خزر ممنوع است، در کرانه خزر برخی تولیدکنندگان با تولید خاویار پرورشی در تلاش هستند تا نام مازندران را دوباره در بازارهای جهانی طنین انداز کنند.
حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه برخی گونههای شیلاتی و آبزیان با برند و به نام استان به کشورهای مختلف از جمله آذربایجان در حال صادرات است، افزود: برای اولین بار، در ماه گذشته از استان خاویار پرورشی صادر شده است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه میزان صادرات گوشت ماهیان خاویاری ۵۲ تن نسبت به سال قبل رشد داشته است، یادآور شد: این گونهها پرورشی بوده که با برند استان صادر میشود و در کنار آن انواع محصولات شیلاتی نظیر کنسرو و غیره در حال صادرات است.
وی با بیان اینکه محصولات شیلاتی نظیر خاویار پرورشی با بسته بندی مناسب به کشورهایی نظیر اسپانیا، قطر، هنگ کنگ و روسیه به صورت مستقیم از استان صادرات میشود، گفت: خوشبختانه توانستیم به بازارهای اروپایی نیز راه یابی کنیم زیرا خاویار پرورشی استان دارای برند و درجه یک محسوب میشود.
مدیرکل شیلات مازندران از صادرات خوراک آبزیان به آذربایجان، عراق و غیره خبر داد و گفت: همچنین قبل از پیک وحشتناک کرونا بخشی از محصولات شیلاتی با برند استان به انگلیس صادر شده است و در شهرک شیلاتی استان تولیداتی با برندهایی خاص در حال تولید و صادرات است.
وی اظهار امیدواری کرد که با حل چالشهای ارزی و تقویت ارتباطات دیپلماتی میتوان صنعت شیلات را به عنوان گزینه صادرات کالاهای غیرنفتی روی میز قرار داد.
سالانه بیش از هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در مازندران تولید میشود که فقط بخشی از آن به دلیل داشتن برند و جایگاه خاص موفق به حضور در بازارهای خارجی میشوند و حجم قابل توجهی نیز فلهای استان خارج و سرانجام با برندهای دیگر استانها روانه بازارهای مصرف میشوند.
در حال حاضر چشم امید مازندران برای برندسازی محصولات کشاورزی به دو پایانه صادراتی برنج و کشاورزی در آمل و جویبار دوخته شده است تا با تکمیل ظرفیت این کارخانهها، جلوی خام فروشی و صادرات فلهای در این بخش گرفته شود.
چشمها به پایانهها دوخته شده است
حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه بزرگترین پایانه محصولات کشاورزی خاورمیانه در جویبار در دست تکمیل است، افزود: سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید میشود که میتوان با نگهداری مناسب، بسته بندی و برندسازی نه تنها نیازهای داخلی را در طول سال تأمین کرد بلکه بخشی از محصولات را به کشورهای هدف صادر و برای استان ارزش افزوده ایجاد کرد.
وی راه اندازی پایانه صادراتی را که دارای ظرفیت ۲۴۰ هزار تنی صادرات است، قادر به بارگیری و تخلیه ۲۸ کانتینر معادل ۶۰۰ تن محصولات کشاورزی در هر ساعت است، به ارتقای صادرات و برندسازی محصولات تأثیرگذار دانست.
وی تاکید کرد: برندسازی، فرآوری، بسته بندی و صادرات محور کردن محصولات کشاورزی سرانه اقتصادی استان را ارتقا بخشد و به جای عرضه محصولات کشاورزی به صورت خاک باید فرآوری و صنایع تبدیلی گسترش پیدا کند.
به تاکید کارشناسان و صاحبنظران اگر درپی صادرات و ارزش افزوده در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی هستیم باید برندسازی و سورتینگ محصولات در دستور کار قرار گیرد چرا که در جنگ ستارگان، فلهای ها همیشه بازنده هستند./مهر
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه