دولت الگویی برای تنظیم بازار ندارد/آرامش در بازار محصولات کشاورزی با احیای قانون تمرکز

دولت الگویی برای تنظیم بازار ندارد/آرامش در بازار محصولات کشاورزی با احیای قانون تمرکز

<p><span style="font-size: larger;">بازار محصولات کشاورزی هر چند وقت یکبار شاهد التهاباتی می شود به طوری که به نظر می رسد تنها راهکار حل این بحران و التهابات احیای قانون تمرکز و اصلاح الگوی کشت در کشور باشد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ قصه پر غصه کشاورزان در کشور تمامی ندارد و این دومینوی نارضایتی کشاورزان به بادمجان کاران رودانی در استان هرمزگان رسید، به طوری که پنج روز پیش جمعی از کشاورزان زیان دیده شهرستان رودان در اعتراض به قیمت خرید بادمجان از کشاورزان، بادمجانهای خود خود را در خیابان‌های شهر خالی می‌کنند و چند دقیقه بعد شبکه های اجتماعی به این موضوع واکنش های فراوانی نشان داد.

در همین خصوص اما تعاون روستایی هرمزگان در اظهارنظری اعلام کرده بود: بادمجان دلمه‌ای ۵۰۰ و بادمجان قلمی ۸۰۰ تومان در مزرعه از کشاورزان خریداری می‌شود. این در حالی از سوی تعاون روستایی اعلام می‌شود که قیمت تمام شده تولید بادمجان برای کشاورزان بیش ازاین ها است.

اما پر واضح است که یکی از دلایل اصلی مشکلات کشاورزان استان عدم توازن در عرضه و تقاضاو نبود یک الگوی کشت و مدیریت صحیح در تنظیم محصولات کشاورزی است. صادرات کمتر این محصول و محدودیت تقاضا در بازار داخل سبب بروز مشکلاتی برای فروش بادمجان توسط کشاورزان استان شده است.

 

 

دولت هیچ الگویی برای تنظیم بازار ندارد

در همین خصوص عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل کشاورزی در گفتگویی اختصاصی با رادار اقتصاد با بیان اینکه متاسفانه دولت هیچ الگویی برای تنظیم بازار ندارد گفت: دولت نه فقط  برای محصولات کشاورزی بلکه برای هیچ کالایی برنامه ریزی خاصی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز به الگوی کشت داریم و مسئولین دراین چند سال گذشته هم فقط حرفش را زدند و عمل نکردند افزود: در محصولات کشاورزی هم که دچار پدیده فصلی بودن هستند ضرورت تنظیم بازار خیلی  بسیار بالاتر از محصولات دیگر است، خصوصا اینکه امنیت غذایی اقشار مستضعف وابسته به همین محصولات است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه  در خصوص مدیریت محصولات کشاورزی اولا یک تقسیم کار غلطی هم از ابتدا شکل گرفته و این بوده که وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی را سابقا به وزارت بازرگانی وقت سپرده بودیم  ادامه داد: به همین علت چند سال پیش نیروهای جهاد سازندگی سابق نه جهاد کشاورزی دنبال این بودند که وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی دست وزارت جهاد کشاورزی  باشد که این کار هم  کردند و مصوبه مجلسی را گرفتند.

وی عنوان کرد: متاسفانه تاکنون جهاد کشاورزی وظیفه اش را درست انجام نداده و همچنان هم تداخل وظایف وجود دارد و سیاستهای  بازرگانی خارجی ما هماهنگ با سیاست های بازرگانی داخلی نیست.

شیخی تصریح کرد: یعنی همچنان سیاستهای بازرگانی خارجی  مدیریتش دست وزارت صمت است در صورتی که تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید توسط جهاد کشاورزی مدیریت شود و معتقدم که باید قانون تمرکز دوباره احیا شود.

 

 

آرامش در بازار محصولات کشاورزی با احیای قانون تمرکز

در همین باره نیز محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگویی اختصاصی با رادار اقتصاد با بیان اینکه از لحاظ تنوع محصولات کشاورزی ایران شاید یکی از بهترین کشور هایی که در سطح جهانی حتی می توان به آن  اشاره کرد و گفت: در کشور ما با توجه به اقلیم و اینکه بیشتر نقاط دارای آب و هوای چهار فصل است در همه فصول سال می توانیم انواع صیفی جات و میوه ها کشت کنیم و در اختیار داشته باشیم بنابراین ظرفیت بسیار بالایی برای تولید و کشاورزی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عمده ی مشکلاتی که امروز دارد در عرصه کشاورزی هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده ضربه می زند سوء مدیریت و نظارتی هست که وجود دارد افزود: نبود زیر ساخت های لازم باعث گرانی است به این ترتیب که ما امروز در کل کشور نیازمند محل های ذخیره سازی چه انبار و چه سرد خانه ها هستیم تا در زمان پیک برداشت که هم زمان ۱۵ استان برداشت محصول را دارند کشاورز مجبور به فروش محصول زیر قیمت نباشد و در زمان غیر پیک قیمت آن سر به آسمان هفتم نگذارد.

ملک زاده در تصریح بیشتر موضوع گفت: کشاورزی که برای کاشت و داشت و برداشت هر کیلو محصول هزار و اندی تومان هزینه کرده و در فصل پیک تمنا می کند تا محصول خود را با یک چهارم قیمت بفروشد در خطر است. اگر انبار و سرد خانه به قدر کافی وجود داشته باشد ما محصولات را حد اقل به قیمتی که به  ضرر کشاورز نباشد از او خریداری می کنیم و برای زمانی که مصرف کننده باید ۱۰ برابر قیمت برای خرید هزینه کند کسی که مسئول تنظیم بازار است محصولات انبار شده را وارد بازار می کند و به این شکل صورت مسئله برای کشاورز و مصرف کننده حل شده است.

وی با اشاره به اینکه ما نباید فاصله زیاد قیمتی از تولید تا مصرف را نداشته باشیم ادامه داد: در کنار رفع این کمبود ها ایجاد صنایع تبدیلی، فراوری، دسته بندی و درجه بندی(سورتینگ) هم لازم هست که بتوانیم زمینه صادرات را هم فراهم کنیم تا خام فروشی محصولات را به هیچ عنوان نداشته باشیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی در توضیح این مطلب با اشاره به تغییر ذائقه جهانی در مصرف محصولات کشاورزی گفت: به عنوان نمونه کمتر کشوری در جهان امروز از پیاز به این شکل تازه استفاده می کنند اگر محصولاتی مثل گوجه فرنگی یا پیاز را به جای خام فروشی، مطابق خواست مشتری خارجی فراوری کنیم باز هم مطمئنا در آمد ما از سوی کشاورزی بالا می رود که به نفع تولید کننده و مصرف کننده است.

وی با تاکید بر اینکه واقعا امنیت غذایی باید سر لوحه همه سیاست ها و برنامه های ما باشد اما به آن توجه نمی شود عنوان کرد: نهایتا به خاطر عدم نگاه جدی به بخش کشاوررزی و نبود مدیریت درست در بخش بازرگانی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی امروز شاهد این معضلات را در بخش کشاورزی هستیم.

شفیع ملک زاده با بیان اینکه  ظاهرا دست هایی در پشت پرده وجود دارد که نمی خواهند این کار درست شود گفت: امروز تشکل های بخش کشاورزی بالا ترین ظرفیت را برای کمک دارند و توانایی این را دارند که زنجیره ی تولید و ارزه را در کشور راه اندازی کنند ما هم اطمینان لازم را به آنها داریم با شروع این زنجیره می توانیم مدیریت را به مزرعه منتقل کنیم و از صفر تا صد کار را خودمان در دست بگیریم تا ان شاالله نتیجه ای به دست آید که مطلوب همه باشد.

الگوی کشت، تنها تدوین و ارائه برنامه نیست، زیرساخت‌های لازم باید فراهم باشد

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: الگوی کشت محصولات کشاورزی را یکی از طرحهای مهمی است که می تواند بازار محصولات کشاورزی را با آرامش نسبی روبرو کند ولی با این حال هنوز این امر به ورطه عمل نرسیده است

وی درباره اینکه معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی تدوین شده و این طرح مورد استقبال تشکل‌های بخش خصوصی نیز قرار گرفته است؟، گفت: هفته گذشته در شورای مدیران وزارت جهاد کشاورزی این بحث مطرح شد. طرح مذکور در حال تکمیل است ضمن اینکه طرح در اختیار بخش‌های مختلف و تشکل‌های بخش خصوصی قرار گرفته تا نظرات خود را درباره آن اعلام کنند.

ملک زاده تصریح کرد: با این وجود، تکمیل کننده این طرح، مدیریت صحیح و ایجاد بازار مناسب است. اگر طرح اجرا شود و ضمانتی وجود نداشته باشد که محصولات کشاورزان با قیمت مناسب و به موقع به فروش برسد، بعد از مدتی سرنوشتی جز شکست نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: مساله فقط برنامه دادن و تدوین طرح نیست مساله ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن است. در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: به عنوان مثال برنامه کشتی که از سوی وزارت جهاد برای پیاز در مناطق کهنوج و جیرفت ارائه شده بود این بوده که کشت نباید بیشتر از ۵۵۰۰ هکتار باشد اما کشتی که انجام شده دو برابر این میزان و حدود ۱۱ هزارهکتار است! دلیل این مساله نیز عدم فرهنگ سازی و عدم وجود ضمانت کافی برای کشاورزان است.

فعلاً زیرساخت‌های اجرای طرح الگوی کشت در کشور فراهم نیست

رئیس نظام صنفی کشاورزی درباره اینکه بنابراین زیرساخت‌های لازم در کشور برای اجرای چنین طرحی در حال حاضر وجود ندارد؟،گفت: خیر فعلاً چنین زیرساخت‌هایی فراهم نیست. همانطور که اشاره کردم در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی هنوز مشکلات اساسی وجود دارد و همچنین در بسیاری از زمینه‌های دیگر. ضمن اینکه نه دولت توان تأمین منابع لازم برای اجرای چنین طرحی را دارد و نه تشکل‌های کشاورزی حمایت می‌شوند که بتوانند چنین کاری را انجام دهند./رادار اقتصاد

انتهای پیام/

۲۵ آذر ۱۳۹۹ -



ارسال دیدگاه