سر بی کلاه باغداران مازندرانی از فروش مرکبات به دولت/بازار، تنظیم شد اما جیب باغداران نَه!

سر بی کلاه باغداران مازندرانی از فروش مرکبات به دولت/بازار، تنظیم شد اما جیب باغداران نَه!

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">در حالی، 9 ماه از وعده دولت برای پرداخت وجه مرکبات تنظیم بازاری شب عید به باغداران مازندرانی می&zwnj;گذرد که این خلف وعده، حسابی داد باغداران را در آورده است و بعید نیست که امسال، خیلی&zwnj;هاشان، پا پَس بکشند.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ محمدرضا شعبانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مازنداصناف در خصوص برخی شنیده‌ها از نارضایتی باغداران مازندرانی در پی عدم دریافت مطالبات‌شان از دولت در جریان تامین 40 هزار تن مرکبات تنظیم بازاری شب عید سال گذشته، اظهار کرد: باوجود گذشت 9 ماه از آغاز سال جدید، هنوز مطالبات سال گذشته تنظیم بازار  باغداران و سورتینگ‌داران استان پرداخت نشده است.

وی افزود: میزان ریالی مطالبات باغداران، نزدیک به 9 میلیارد تومان است که بخشی مربوط به باغداران، بخشی سورتینگ‌داران و بخشی مربوط به توزیع‌کنندگان است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، خاطرنشان کرد: این مبلغ بدهی در تعهد دولت است و متاسفانه تاکنون پرداخت نکرده است و این موجب گلایه‌مندی و نارضایتی باغداران و سورتینگ‌دارانی شده است که به تعهد خود عمل کرده‌اند.

شعبانی ادامه داد: در حالیکه باغداران به تعهد خود عمل کردند و محصول خوب به دولت تحویل دادند؛ اما این دولت بود که به تعهد خود که پرداخت وجه این مرکبات در زمان مشخص به باغداران بود، عمل نکرده است و باید گفت وزارت صمت امسال کمی در حق باغداران، کم لطفی کرده است.

وی تصریح کرد: پول این مرکبات در تمام کشور پخش است؛ چرا که این محموله به سراسر استان‌های کشور ارسال شده است و هر استانی، مبلغ مجزایی را بدهکار است و در این میان برخی از استان‌ها تسویه و برخی هم هنوز بدهکارند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، با بیان اینکه مازندران بیش از 70 درصد کیوی  و 50 درصد مرکبات کشور را تولید می‌کند؛ تاکید کرد: با این بدقولی، چه انتظاری وجود دارد که امسال، باغداران با دولت در تامین مرکبات شب عید، همکاری کنند؛ این موضوع تنها محدود به باغداران مرکبات نمی‌شود، بلکه سایر باغداران محصولات باغی نیز دلسرد و بی اعتماد می‌شوند.

شعبانی اعلام کرد: حتی اگر همین امروز هم این وجه به حساب باغداران واریز شود، این پول دیگر ارزش ریالی چند ماه قبل را ندارد؛ این پول دیگر برای باغدار نه ارزش و نه فایده‌ای دارد.

وی افزود: اگر باغداری 100 میلیون طلب‌کار بود، امسال با افزایش چند برابری قیمت‌ها، نیمی از همان پرتقال را نمی‌تواند خریداری کند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، اذعان کرد: واقعا دولت با این بد قولی، چه انتظاری دارد که مردم و باغداران با آن‌ها همکاری کنند و امیدواریم با پرداخت مطالبات در آینده‌ای نزدیک، دولت از باغداران، دلجویی کند.

شعبانی با بیان اینکه مازندران حدود 120 هزار هکتار سطح زیرکشت مرکبات دارد، گفت: تولید مرکبات در استان به حدی است که هم می‌تواند تنظیم‌کننده بازار داخلی و هم در بخش صادرات فعالیت کند.

وی عنوان کرد: از لحاظ صادرات نیز پیش بینی ما افزایش 50 درصدی نسبت به سال قبل است، مرکبات ما به کشورهای هدف نظیر حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان و غیره صادر می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، یادآور شد: در سال گذشته، میزان صادرات ما حدود 200 هزار تن بود که پیش بینی ما برای امسال نزدیک به 300 هزار تن است.

گفتنی است سالانه 2.7 میلیون تن مرکبات و 180 هزار تن کیوی در مازندران تولید می‌شود.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه