به گزارش مازند اصناف؛ امروز قیمت هر دستگاه سایپا 131 در بازار به 100 میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت 90 میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا 130 میلیون تومان نیز بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو206 تیپ 2 که قبلا تا 260 میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا به 208 میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار 22 هزار تومان بود به 122 میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد.
در مورد سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا 210 میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت 196 میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو405 نیز که تا 220 میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به 205 میلیون تومان رسیده است.
قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا 160 میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به 134 میلیون تومان رسیده و تیبا 2 نیز با قیمت 151 میلیون تومان عرضه میشود. قیمت ساینا نیز در بازار به 145 میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت 225 میلیون تومانی اعلام میشود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا 260 میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه میشد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود 22 هزار تومان بود، به حدود 190 میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد.
* گره بازار خودرو باز می شود
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد به طوری که حالا شاهد سکته بازار خودرو هستیم.
وی تصریح کرد: ریزش قیمتها در بازار خودرو از سه هفته پیش شروع شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو نیز شدیدتر شده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در دو سه روز اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، گفت: پیش بینی میشود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروها نیز کاهش بیشتری داشته باشد و در صورتی که نرخ ارز ثبات پیدا کند، خرید و فروش در بازار خودرو نیز رونق خواهد گرفت.
مؤتمنی با بیان اینکه تاکنون نمایشگاهداران خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز با مشکل قفل بودن معاملات بازار روبرو بودند، گفت: اگر صاحب یک نمایشگاه قصد داشت ویترینش را خالی کند، روز بعد باید پول بیشتری بابت جایگزینی خودروها در ویترینش پرداخت میکرد که همین مسأله باعث رکود بازار شده بود، اما اگر نرخ ارز ثابت باشد، گره رکود بازار نیز باز میشود و معاملات رونق میگیرد.
* فروشندگان منتظر رشد دوباره؛ مشتریان در انتظار افت بیشتر قیمتها
اکبر خدابخش، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار به خبرنگار فارس گفت: عدهای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کردهاند حالا برای فروش دست نگه داشتهاند و منتظرند تا شاید قیمتها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمتها هستند.
وی ادامه داد: قیمتها در بازار خودرو به شدت کاهشی است و مسائل سیاسی بر این بازار و بازار ارز تأثیر میگذارد.
خدابخش با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و خودرو یک پدیده روانی بود، گفت: در حال حاضر اتفاق خاصی برای گشایش اقتصادی صورت نگرفته، اما جو روانی همانطور که حباب قیمتی ایجاد کرده بود باعث کاهش قیمتها شده است.
وی پیش بینی کرد اگر قیمت ارز ثابت بماند، بازار خودرو نیز شاهد کاهش قیمتها و رونق داد و ستد خواهد بود.
* اهمیت افزایش عرضه خودرو
در کنار تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار خودرو باید به اهمیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز توجه ویژه ای شود چرا که یکی از ابزار اصلی کنترل بازار، عرضه متناسب با تقاضا است.
از ابتدای امسال تا 9 آبان ماه 287 هزار و 131 دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که 240 هزار و 950 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودروهای ناقص این گروه خودروسازی معادل 56 هزار و 519 دستگاه است.
در مورد گروه خودروسازی سایپا هم باید به تولید 241 هزار و 520 دستگاه خودرو از ابتدای سال تا 7 آبان ماه اشاره کنیم که 208 هزار و 284 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش سایپا 6 هزار و 102 دستگاه بوده و 40 هزار و 546 دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند.
تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان باعث تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد./فارس
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه