ابراز نارضایتی مردم نوشهر از کمبود روغن خوراکی و گرانی برخی کالاهای اساسی

ابراز نارضایتی مردم نوشهر از کمبود روغن خوراکی و گرانی برخی کالاهای اساسی

<p><span style="font-size: larger;"> کمبود و گرانی برخی کالاهای اساسی از جمله روغن خوراکی در شهرستان نوشهر واقع در غرب مازندران علاوه بر رونق بازار سیاه ، باعث گله&zwnj;مندی مردم این منطقه شده است. </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ طی سه هفته گذشته برخی از اقلام کالاهای اساسی در این شهرستان نظیر روغن خوراکی با کمبود مواجه شده و به طوری که در فروشگاه های سطح شهرها یا یافت نمی شود و یا این که مغازه داران تنها به مشتریان خاصشان این کالاها را می فروشند.

در حال حاضر اکثر قفسه های فروشگاه های کوچک و بزرگ این شهرستان به دلیل کمبود روغن خوراکی اعم از مایع و جامد خالی است و مردم پس مراجعه به این فروشگاه ها با دست خالی بر می گردند ، این در حالی است که تا یک ماه پیش قفسه های این فروشگاه ها نیز مملو از روغن خوراکی بود.

همزمان با کمبود روغن خوراکی در سطح فروشگاه ها ، عده ای از فروشندگان این محصول خوراکی برای کسب درامد بیشتر ، روغن ها را با قیمت بسیار بالا و یا به مشتریان خاص به فروش می رسانند .

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از برخی از سطح شهرحاکی است که علاوه بر کمبود روغن ، برخی اقلام مصرفی روزانه مردم نظیر گوشت اعم از مرغ و گوساله ، انواع حبوبات نیز با افزایش قیمت همراه بوده است که سبب گله مندی شهروندان شده است.

یکی از شهروندان نوشهری در یکی از فروشگاه های زنجیره ای این شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر قفسه های روغن این فروشگاه و فروشگاه های بزرگ این شهر خالی است و فروشگاه های کوچک شهر هم اگر روغنی داشته باشند به آشنایان خود می دهند.

خانم حسینی افزود: از زمان شیوع کرونا تاکنون به دلیل کاهش درآمدها ، خریدهای ما به صورت هفتگی انجامی شود به همین خاطر برای خرید روغن به چندین فروشگاه های کوچک و بزرگ این شهر مراجعه کردم نتوانستم روغن تهیه کنم .

وی توضیح داد : کمبود روغن در فروشگاه ها سبب شده تا عده ای همانند ۲ سال پیش با ایجاد جو روانی اقدام به خرید و انبار کردن کالاهای اساسی در منزل کنند و افرادی چون ما نتوانیم حتی یک قوطی روغن تهیه کنیم.

این خانم نوشهری با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی همچون گوشت، مرغ، حبوبات، کره و تخم مرغ نسبت به یک ماه گذشته ، گفت: افزایش قیمت این کالاها روزانه شده به طوری که قیمت هیچ کالایی را نمی توانید با یک قیمت واحد طی ۲ روز خریداری کنید.

یکی از صاحبان فروشگاه مواد غذایی هم به خبرنگار ایرنا گفت : از ۳ هفته پیش شرکت های تولید کنندهای روغن خوراکی محصول به بازار عرضه نکردند و یا به صورت خیلی کم عرضه می کنند و علت آن را نیز نداشتن مواد اولیه تولید روغن خوراکی اعلام کرده بودند.

اسفندیاری به افزایش قیمت اقلام اساسی در هفته های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: این افزایش پی درپی و بدون ضابطه قیمت ها،  قدرت خرید مردم را کم کرده ولی ترس از گرانی مجدد موجب خرید کاذب مردم در ابتدا و در نهایت کاهش فروش در بلند مدت و ورشکستگی مغازه داران خواهد شد.

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در بازار نسبت به ۱۰ روز تا ۲۰ روز گذشته بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته به طوری که قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی که پیشتر ۱۰۰ هزار تومان بود با حدود ۲۰ درصد افزایش به کیلویی ۱۲۰ هزار تومان و مرغ کیلویی ۱۸ هزار تومان در حال حاضر به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

قیمت حبوبات نیز با افزایش قیمت چشمگیر مواجه شد به نحوی که قیمت لوبیا چیتی از ۳۵ هزار تومان به کیلویی حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است. قیمت روغن مایع یک لیتری نیز از ۱۰ هزار تومان به حدود ۱۳ هزار تومان رسیده بود ضمن اینکه قفسه های فروشگاهها خبری از روغن خوراکی نیست.

تخم مرغ با نوسانات شدید قیمت از ۲۷ هزار تومان هر شانه به ۳۵ هزار تومان و سپس به ۳۰ هزار تومان رسید. شکر نیز که کیلویی حدود هشت هزار تومان بود امروز به بیش از ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد. برنج نیز با افزایش قیمت پنج هزار تومانی از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان رسید و می توان گفت که در ۲۰ روز گذشته به طور میانگین شاهد افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت ها هستیم.

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت نوشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تائید کمبود روغن در فروشگاه ها گفت: متاسفانه قیمت اکثر مواد خوراکی در فروشگاه ها افزایش داشته است.

علی شفیعی افزود :  به منظور تعادل بازار مرغ در این شهرستان ، توزیع ۲۲ تن مرغ و ۲ تن شکر با قیمت هفت هزار و ۳۰۰ تومان در فروشگاه ها آغاز شد. 

وی گفت: توزیع اقلام اساسی همچون گوشت یا روغن خوراکی در صورت تخصیص سهمیه از سوی استان در فروشگاه ها توزیع خواهد شد که تاکنون چیزی در این زمینه اعلام نشده است.

شفیعی به حضور ۹ بازرس اصناف و صنعت و معدن بر نظارت بر قیمت کالا و خدمات در شهرستان اشاره کرد و افزود: در یک ماه گذشته یک هزار و ۱۱۸ مورد بازرسی در قالب گشت مشترک با حضور دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته است و از تمامی ظرفیت خود برای نظارت استفاده کرده و عمده نظارت‌ها بر عرضه کالاهای پرتقاضا و اساسی می باشد.

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت نوشهر افزود: از این تعداد بازرسی برای ۱۰۶ واحد پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش ۵۷۷ میلیون تومان تشکیل و به اداره تعزیرات ارسال شده است.

به گفته وی، نیمی از پرونده تخلف واحدهای صنفی این شهرستان مربوط به گران فروشی است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن چند روز پیش با تائید کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن خام در سال جاری گفته بود که تبعات این وضعیت تعطیلی کارخانجات این صنعت را تهدید می کنند بنحوی که موجب تعطیلی خط تولید شرکت بهشهر از ابتدای آبان شده است.

حدود ۱.۵ میلیون تن مصرف سالانه روغن خوراکی مایع و جامد در کشور است که ۸۰ درصد آن وابسته به واردات مواد اولیه از خارج از کشور می باشد که با توجه به تحریم ظالمانه با مشکل تامین ارز مواجه است./ایرنا

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه