فروش زولبیا و بامیه 25 هزار تومانی در بازار مازندران/ دور زدن نرخ‌ مصوب با شگردهای بازاری!

فروش زولبیا و بامیه 25 هزار تومانی در بازار مازندران/ دور زدن نرخ‌ مصوب با شگردهای بازاری!

<div id="docDiv4Lead"> <div id="docDiv4LeadTitle" style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">با وجود اعلام نرخ مصوب، اما با گذشت تنها چند روز از آغاز ماه مبارک رمضان، شاهد عرضه زولبیا با قیمت&zwnj;های متعدد در قنادی&zwnj;های مازندران هستیم؛ به نظر می&zwnj;رسد قنادی&zwnj;های استان با شگردهایی بازاری، این نرخ&zwnj;نامه را دور زده&zwnj;اند و این محصول را با قیمت&zwnj;هایی بالاتر از نرخ اعلامی از سوی سازمان صنعت و معدن، به مشتریان عرضه می&zwnj;کنند.</span></div> </div> <p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;"><br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ طی این روزها که قیمت بالای خرما، دست خیلی‌ها را از خریدن این کالا کوتاه کرده است و رغبت مردم برای خرید زولبیا و بامیه برای پر کردن سفره افطاری را بیشتر کرده است.


هر چند حرف و حدیث‌های فراوانی برای نرخ هر ساله زولبیا و بامیه وجود دارد اما امسال، برخی اعتراضات و گلایه‌ها از نبود شکر، روغن و برخی مواد اولیه از سوی برخی قنادان، بر حواشی بازار این محصول، بیشتر از قبل دامن زد.

اما پس از جلسه کمیسیون نظارت مازندران و چانه‌زنی میان قنادان و اداره صنعت، قیمت مصوب امسال  اعلام شد که طبق آن، تمامی واحدهای صنفی البته بسته به ردیف درجه‌بندی محل کسبی خود، موظف به فروش زولبیا و بامیه با قیمت مشخص و یکسانی هستند.

سید ابراهیم حسینی در این‌باره اظهار کرد: برای کنترل قیمت و مقابله با گران‌فروشی، قیمت زولبیا و بامیه توسط اتحادیه قنادان درجه‌بندی شده و در اختیار  قنادان  قرار گرفته است که موظف به نصب آن در واحد کسبی هستند.

رئیس اتحادیه قنادان مرکز مازندران گفت: زولبیا وبامیه درجه دو کاملا بهداشتی در داخل جعبه هرکیلو 14 هزار تومان، زولبیا وبامیه درجه یک 18 هزار تومان و درجه ممتاز 22 هزار تومان اعلام شده است.

با وجود فراز و نشیب و تعیین نرخ فروش برای این محصول، اما با گذشت تنها چند روز از آغاز ماه مبارک رمضان، شاهد عرضه زولبیا و بامیه با قیمت‌های متعدد در قنادی‌های مازندران هستیم؛ به نحوی‌که طبق رصد و گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار و همچنین گلایه‌های مردمی، قیمت فروش زولبیا و بامیه در برخی قنادی‌های مازندران به 25 هزار تومان هم می‌رسد؟!

البته مشخص نیست که چرا با وجود نرخ مصوب برای عرضه این محصول در بازار و اختلاف قیمت‌های فاحش موجود در بازار میان قنادی‌های ممتاز، یکم و درجه دو، چرا نرخ‌های دیگری به این بازار اضافه شده است و بازار چندین و چند نرخی برای این محصول به راه افتاده است؟!

حسن ژولیده در این‌باره به خبرنگار ما گفت: البته در پی شکایات مردمی از یک واحد معروف قنادی در ساری که اعلام شده بود زولبیا و بامیه را با قیمت 25 هزار تومان به فروش می‌رساند در جریان این موضوع قرار گرفتیم و بلافاصله با واحد متخلف برخورد و نکات لازم یادآوری شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص که فروش زولبیا و بامیه با این قیمت تنها معطوف به یک قنادی نیست و در چند قنادی معروف ساری در حال انجام است؛ گفت: نرخ مصوب اعلام شده است و هیچ کسی حق فروش این کالا را بالاتر از این قیمت ندارد!

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مرکز مازندران خاطرنشان کرد: قیمت زولبیا و بامیه ریز ممتاز در داخل جعبه کیلویی 20 هزار تومان، درجه یک 18 هزار تومان و درجه دو نیز 14 هزار تومان است.

با وجود اظهارات رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت به نظر می‌رسد قنادی‌های استان با شگردهایی بازاری، این نرخ‌نامه را دور زده‌اند و این محصول را با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ اعلامی از سوی سازمان صنعت و معدن به مشتریان عرضه می‌کنند.

سیدابراهیم حسینی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: قیمت زولبیا و بامیه درجه ممتاز داخل جعبه 22 هزار تومان اعلام شده است و من فروش این محصول را با قیمت 25 هزار تومان در برخی از قنادی‌های درجه ممتاز مرکز استان را رد نمی‌کنم.

وی توضیح داد: در نرخ مصوب، قیمت زولبیا و بامیه ریز ممتاز داخل جعبه، 22 هزار تومان اعلام شده است و همینگونه نیز در بازار در حال عرضه است؛ اما زولبیا و بامیه‌هایی که جعبه‌ای نیست و دیسی است و با طعم‌ و شکل‌های گوناگون در دیس‌ها چیده شده است و مشتری حق انتخاب دارد و بسته به ذائقه‌اش، از طعم یا نوع متفاوتی از این محصول، انتخاب و خریداری می‌کند، که این زولبیا و بامیه‌ها با قیمت 25 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.


اگر از اختلاف دو هزار تومانی نرخ اعلامی زولبیا و بامیه ممتاز میان رئیس اتحادیه قنادان و رئیس اداره صنعت ساری بگذریم، داستان جعبه و دیس، برای خود داستان جالبی است که موجب آشفتگی بازار این محصول در شرایط اقتصادی موجود خواهد شد و با این اوضاع و احوال باید زین پس در کنار نرخ‌های اعلامی، شاهد قیمت‌های فراوانی در پشت پرده و در کف بازار باشیم که در نهایت، کنترل را برای نظارت بر بازار، سخت‌تر  خواهد کرد.

اینجا است که به قول معروف، هر کسی ساز خودش را می‌زند و شهر بدون کلانتر خواهد شد.

اگر بنا باشد هر صنفی در کنار نرخ اعلامی مصوب از سوی دستگاه‌ قانونی، برای خود بند و تبصره‌ای بیاورد که این نرخ مربوط به فلان است و این نرخ مربوط به مبدان، آن‌گاه است که باید شاهد بازاری آشفته و نرخ تو نرخ باشیم که مشخص نیست متولی این بازار کیست  و بلبشویی به راه خواهد افتاد که هر کسی کالایش را با نرخ دلخواه می‌فروشد و برایش توجیهی می‌آورد.

حسین اصغرزاده مدیر نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با تخلف دانستن این موضوع گفت: نرخ زولبیا و بامیه در نرخ‌نامه آمده است و توجیهات در خصوص جعبه‌ای و دیسی، پذیرفتنی است.

وی گفت: با متخلفان و گران‌فروشان برابر قانون برخورد خواهد شد.

  در شرایط سخت اقتصادی حال حاضر کشور که در نهایت قدم به قدم و گام به گام، سفره خانوارهای ایرانی را کوچک و کوچک‌تر کرده است، این اقشار کم درآمد و آسیب پذیرند که سخت تحت فشار و رنجش قرار دارند، هر چند ترکش پیامدهای اقتصادی وضعیت موجود به سفره خانوارهای متوسط و حتی بالاتر نیز رسیده است.

به هر حال در کنار تمام مسئولان و اقشار جامعه، اصناف و بازاریان سهم به سزایی در تعدیل قیمت‌ها و دستگیری اجتماعی مردم دارند که با صرف انصاف و نیات خداپسندانه به جای سودجویی و گرفتن ماهی از این آب گل آلود، شرایط را برای مردم از اینی که هست، سخت‌تر نخواهند کرد و انتظاری جز این هم از آنان نیست.
 
گزارش از مجتبی قربانی

انتهای پیام/











ارسال دیدگاه