به گزارش مازند اصناف؛ هادی ایزدی در گفتوگو با خبرنگار ما در خصوص سطح زیر کشت مرکبات طی سالجاری اظهار کرد: سطح زیر کشت مرکبات طی سال 97 در مازندران حدود 110 هزار هکتار بوده که این میزان در سال گذشته، 111 هزار و 350 هکتار بود.
افزایش تولید مرکبات
وی با اشاره به میزان تولید مرکبات طی سالجاری و گذشته افزود: میزان تولید مرکبات سالجاری، دو میلیون و 530 هزار تن بوده که در مقایسه با میزان دو میلیون و 300 هزار تنی سال 96، علیرغم کاهش سطح زیر کشت، با افزایش روبرو بوده است.
رتبه نخست مازندران در تولید مرکبات کشور
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: استان مازندران با سهم 50 درصدی تولید مرکبات در کشور، مقام نخست تولید مرکبات را دارا است.
قیمت متوسط پرتقال و نارنگی طی سال 97 در مازندران
ایزدی در خصوص قیمت مرکبات طی سالجاری پاسخ داد: امسال و به طور میانگین، قیمت پرتقال، سرباغ یکهزار و 500 تومان و در خرده فروشیها، دو هزار و 600 تومان بوده است.
وی با اشاره به قیمت خیلی خوب نارنگی طی سالجاری در مازندران، ادامه داد: قیمت نارنگی نیز طی سالجاری، در سرباغ دو هزار و 800 تومان و در خرده فروشی، 4 هزار تومان بود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این سوال که برخی دلیل عدم موفقیت مطلوب صادرات در بخش مرکبات را گونههای موجود مرکبات در استان و ضرورت ظهور و کاشت گونههای جدید مرکبات در استان عنوان کردهاند؛ بیان کرد: مازندران در تولید مرکبات دارای جایگاه بینالمللی است، کیفیت تولید ما رقابت میکند با تمام کشورهای صاحب نام تولیدکننده مرکبات دنیا نظیر ترکیه.
این مسئول اضافه کرد: همین نارنگی و تامسونی که ما در استان در حال تولید هستیم با همین کیفیت و طعم و رنگ در ترکیه نیز در حال تولید است، بنابراین کیفیت تامسون ما از نظر بینالمللی هیچ حرف و حدیثی روی آن نیست که حتی با کیفیتتر از تولیدات کشورهای همسایه و رقیب ما است.
ایزدی با بیان اینکه اما مشکلی که ما در این بخش داریم، به ضعف و توان صادراتی ما بر میگردد، نه خود کیفیت محصول؛ تصریح کرد: ضعف صادراتی هم این است که ما دانش و تکنولوژی بازاریابی محصولات کشاورزی در دنیا بهروز شده است و ما از این دانش و تکنولوژی کم بهره بردهایم و لذا این فقدان موجب شده است تا این حجم خیلی خوب تولید استان در مرکبات که باید صادرات شود، محقق نمیشود.
وی متذکر شد: ما در این راستا و به منظور توانمندی این بخش در استان، یک پایانه صادراتی را به یک سرمایهگذار موفق در جویبار سپردهایم و با اعطای زمین به این سرمایهگذار، بنا شده است که نامبرده با بهرهگیری از مشاوران تراز یک اروپا، تکنولوژی روز دنیا را در استان، با ظرفیت 100 هزار تن صادرات پیاده سازی کند.
پیشرفت 30 درصدی پایانه صادراتی تا مشکلات ارزی موجود برای واردات ماشینآلات
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران عنوان کرد: در حال حاضر ساختمان و سردخانههای این بنا با ظرفیت 30 هزار تن احداث شده است و برای واردات ماشینآلات این پایانه، با مانعی به نام گرانی قیمت دلار برخورد کرده است که با رایزنیهای ما با نمایندگان استان و ارتباط آنان با وزیر صنعت، معدن و تجارت، تقاضا شده است که با در اختیار گذاشتن ارز دولتی به این سرمایهگذار، وی موفق به واردات این ماشینآلات شود که اگر این اتفاق بیفتد، ما در صادرات میوه در کشور به جایگاه بسیار مطلوبی دست خواهیم یافت.
دلیل عدم استقرار صنایع تبدیلی مرتبط با مرکبات در مازندران چیست؟
این مسئول در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چرایی عدم استقرار صنایع تبدیلی در بخش مرکبات در سطح استان، اعلام کرد: مرکبات مازندران صرفا برای تازهخوری طراحی شده است؛ به دلیل اینکه کشورهایی که درآمد سرانهشان پایین است، در مرکبات، مصرف تازهخوری دارند که نظیر این موضوع در کشورهای همسایه ما مثل روسیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان نیز همینگونه است و درواقع تازهخور هستند و اهل خوردن آب میوه نیستند.
ایزدی افزود: اما در کشورهایی مثل آمریکا و برزیل که تولیدکننده آب میوه در دنیا هستند، مشتریانشان کشورهای اروپایی است و چون درآمد سرانه در اروپا بالا است، بنابراین اروپا مصرف آب میوهشان بیشتر از تازهخوری است و لذا انحصار صادرات و تکنولوژی آب میوه در اختیار آمریکا و برزیل است و لذا استان مازندران اولویتش با تولید مرکبات تازهخوری است که باید به کشورهای همسایهمان که تازه خور هستند، صادر کنیم؛ البته باید این نکته را هم اشاره کنم که مردم ما هم تازهخور هستند و بنابراین ارقام در حال کشت مرکبات در کشور، متناسب با ذائقه و نیاز بازار خودمان است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در اینباره که استان مازندران بر خلاف خیلی از نقاط کشور که با وسعت زمین و محدودیت منابع آبی مواجهاند با منابع مطلوبتر تأمین آب و کمبود سطح زیر کشت مواجه است، برای حل این موضوع چه راهکاری را دنبال میکنید؛ مطرح کرد: برای حل مشکل کمبود سطح زیر کشت، افزایش بهرهوری یا میزان برداشت در هر هکتار که لازمهاش آموزش به باغداران است، بهترین راهکار است که برنامههای آموزشی چه از طریق صداوسیما، رادیو، رسانهها و چه از طریق تمامی مراکز خدمات جهاد کشاورزی در سطح استان در حال برگزاری است، در حال انجام است که باید بدانیم که هر چه میزان تولید در هر هکتار ما افزایش یابد، با توجه به میزان فروش بیشتر محصول، با در نظر گرفتن هزینه ثابت برای باغداران، درآمد بیشتری نصیب یک باغدار میشود.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران متذکر شد: در 5 سال گذشته، راندمان تولید باغهای ما در استان بهطور متوسط، 18 تن در هکتار بوده است که هم اکنون این میزان به 25 تن در هکتار رسیده است و این بیانگر افزایش 30 تا 40 درصدی برداشت محصول در هر باغ است.
این مسئول در بخش دیگری از این گفتوگو به ظرفیت خیلی خوب استان مازندران در تولید محصول کیوی اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت این محصول از 6 هزار و 630 هکتار در سال گذشته به 6 هزار و 400 هکتار طی سالجاری رسید.
رتبه نخست مازندران در تولید کیوی کشور با سهم 60 درصدی
ایزدی با اشاره به تولید 170 هزار تن کیوی طی سالجاری در مازندران گفت: استان مازندران با دارا بودن سهم 60 درصدی تولید کیوی در کشور، دارای جایگاه نخست در تولید این محصول است.
به گفته وی، به طور میانگین طی سالجاری، قیمت کیوی سرباغ 4 هزار تومان و در خرده فروشیها، 6 هزار و 500 تومان معامله شده است.
مرجع: بلاغ
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه