به گزارش مازند اصناف؛ اسماعیل بوداغی در جمع خبرنگاران گفت: حدود 150 سال پیش 22 کشور دنیا گرد هم آمدند و به این نتیجه رسیدند که با سازوکارهای جهانی موجود، باید یک نهاد جهانی داشته باشند که به صورت جهانی عمل کند، چر ا که ارتباطات پستی روز به روز در حال توسعه است.وی افزود: در این راستا برای تشکیل این نهاد برون مرزی، عصر ترانزیت و عصر ترمینال را منشور کاری قرار داده و تمام کشورها موظف به رعایت این دو اصل شدند که با این مبنا در سال 1984 اتحادیه جهانی پست بنیانگذاری و سه سال بعد یعنی 1987 ایران هم به این اتحادیه پیوست و هم اکنون تقریبا تمامی کشورهای دنیا عضو این اتحادیه هستند.
مدیرعامل شرکت ملی پست مازندران خاطرنشان کرد: در این اتحادیه جهانی شاخصهایی وجود دارد که شاخصهای هر کشور ارزیابی میشود که مهمترین ان سرانه ترافیک پستی است و بر اساس این سرانه میزان شاخص توسعه یافتگی کشورها مشخص میشود.
این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه سرانه ترافیک پستی در کشور 8 است و این در حالی است که متوسط دنیا 50، کشورهای صنعتی 300، کشورهای فرا صنعتی بالای 500 و در برخی کشورها این رقم به هزار هم رسیده است و این بیانگر آن است که علیرغم وجود راههای موازی نظیر مخابرات، اینترنت و فضای مجازی، پست در همه کشورها از جایگاه ویژهای برخوردار است.
بوداغی با بیان اینکه پست با نام ایران نامگذاری و اجین شده است و بیش از دو هزار و 500 سال پیش در کشور قدمت دارد، اظهار کرد: پست دولتی که در گذشته در کشور وجود داشت در دوران قاجار و امیرکبیر، تبدیل به پست مورد استفاده مردم شد و از سال 1367 پست دولتی به شرکت پست و سپس از سال 1395 تبدیل به شرکت ملی پست با ماموریت و سیاستهای جدید شد.
وی با بیان اینکه ما در حال گذر از پست سنتی به پست صنعتی هستیم، اظهار کرد: چهار شاخص ترافیک سرانه، درآمد، هزینه و کیفیت یا رضایتمندی مردم در این راستا تعیین شده است که خوشبختانه مازندران در هر چهار شاخص از میانگین کشوری بالاتر است.
مدیرعامل شرکت ملی پست مازندران تصریح کرد: استان مازندران در شش ماهه نخست امسال رتبه نخست کشور را در شاخص کیفیت به خود اختصاص داده است. شاخص کیفیت بر اساس فاکتورهای سرعت سیر ارسال مرسوله، نظم، میزان غرامت مرسولات مفقودی، ارسال مرسولههای کلان نظیر ایرانسل و غیره معدلگیری و مشخص میشود.
این مقام مسئول افزود: ما در بحث کیفیت طی سالها 94 و 95، دارای رتبههای پایانی در سطح کشور بودیم که طی سالهای 96 و 97 با توجه به این بخش به رتبه نخست کشوری رسیدیم.
بوداغی با بیان اینکه در بحث زیربنایی برای تحقق ماموریتهای جدید و گذر از پست سنتی در حال اجرای پروژه های زیر بنایی در سطح استان هستیم، مطرح کرد: از مهمترین طرحهای در حال اجرا پروژه جی نف یا همان مدیریت نشانی مکان است که شامل دو کد فردی و مکانی است که کارت شناسایی پست برای افراد صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه پروژه سیماک یا همان سامانه یکپارچه مدیریت املاک از دیگر پروژههای زیربنایی در دست اجرا در استان است که نقش بسزایی در جلوگیری از زمینخواری و تسریع استعلامات ایفا خواهد کرد، گفت: این پروژه از اواخر اردیبهشت 96 در استان کلیک خورده و تاکنون آموزش دهیاران 14 شهر استان انجام و امید است تا پایان سال آموزش مابقی شهرستانها نیز به اتمام برسد.
مدیرعامل شرکت ملی پست مازندران متذکر شد: پروژه جی نف بر پایه نقشههای گوگل مپ از سال 94 در کشور آغاز شده است و هم اکنون در شهرهای ساری، آمل، قائمشهر و نکا با آمار 600 هزار رکورد طی سال گذشته اجرا و به اتمام رسیده و طی سالجاری نیز این پروژه در 12 شهر استان اعم از بهنمیر، بابلسر، هادیشهر، چالوس، بابل، رامسر، ارطه، فریم، کیاسر، بابل، تنکابن، کلاردشت و جویبار با 560 هزار رکورد در حال اجرا است که پیش بینی میشود تا پایان امسال، این پروژه در تمامی شهرهای استان به اتمام برسد.
این مقام مسئول تصریح کرد: این دو پروژه از پروژههای الویتداری است که اجرای آن موجب تحقق دولت الکترونیک در بخش ملک و املاک است، یعنی بجای اینکه ما بصورت سنتی و دستی برای پروانه اقدام کنیم، قرار است از این به بعد به صورت الکترونیکی انجام شود که در این صورت اولا زمان طی روال اداری و اخذ استعلامات کاهش مییابد، دوما عدالت به معنای حقیقی اجرا و رقمها سلیقهای تعیین نمیشود، سوما اگر پروژهای خارج بافت باشد، دیگر امضاهای طلایی و دهیار و بخشدار موثر نیست و زمینخواری متوقف میشود.
بوداغی تاکید کرد: اجرای این پروژه با مقاومتهای فراوانی هم همراه است چراکه دستهای فراوانی قطع خواهد شد، ضمن آنکه عملکرد استانهای گوناگون در پاسخگویی به استعلامات با یکدیگر سنجیده و رقابت میآفریند.
وی با بیان اینکه ما در اجرای این پروژهها جزو سه استان برتر کشور هستیم و طبق برنامه بنا است تا نیمه نخست سال آتی، به اتمام برسد، گفت: در کنار این پروژهها، پروژههای متفاوت و گوناگون دیگری نیز که جزو طرحهای زیر پروژه به شمار میآیند، در دست اجرا است.
مدیرعامل شرکت ملی پست مازندران یادآور شد: طی شش ماهه نخست امسال حدود 8 میلیون مرسوله وارده داشتیم و تقریبا به همین میزان نیز صادره که بعبارتی طی نیمه سالجاری، 16 میلیون مرسوله در استان جا به جا شده است.
این مسئول اعلام کرد: ما در سال 97 نسبت به سال گذشته در پست پیشتاز رشد، سفارشی رشد بسیار بالا، در ویژه برابر، در امانت از 700 مورد در سال 95 به 7 هزار مورد در سال جاری و در مرسولات عادی رشد منفی داریم، چراکه توزیع قبض تلفن همراه به صورت الکترونیکی در حال انجام است.
بوداغی با بیان اینکه امسال به جهت افزایش سرانه ترافیک پستی، هیچ افزایش نرخی را نداشتیم، خاطرنشان کرد: سیاست ما افزایش رغبت مردم به ارسال مرسولههای عادی در سطح استان است که تحقق این امر بیانگر اعتماد مردم به پست و موجب افزایش سرانه ترافیک خواهد شد.
وی در پاسخ سوال خبرنگار ما در خصوص وضعیت نیروی انسانی و تجهیزات پستی در استان گفت: آن چیزی که سیاست شرکت ملی پست است ان است که قرار است به سمت پست حاکمیتی حرکت کند و کارهای یدی و جاری را به اپراتورهای بخش خصوصی نظیر تیپاکس و بادپا بسپارد و ما افزایشی در نیروهای انسانی تا حد امکان نخواهیم داشت و دیگر دفتر پستی هم نخواهیم ساخت.
مدیرعامل شرکت ملی پست مازندران در پایان گفت: فاصله بین ترافیک بالقوه استان با بالفعل استان زیاد است، اما روند فعلی استان به ویژه در بحث ارسال مرسوله امانت نظیر مرکبات و برنج در استان طی سال جاری با افزایش 100 درصدی نسبت به سال قبل مواجه هستیم که این میزان در کشور 25 درصد اعلام شده است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه