به گزارش مازند اصناف؛ از زمان شکلگیری مدارس غیردولتی در کشور تاکنون که عمرش به بیش از دو دهه میرسد، مزایا و معایب بسیاری در پرونده آنها ثبت شده است که میتوان عدم نظارت کیفی آموزش و پرورش، عدم نظارت بر شایستگی معلمان آزاد شاغل در این مدارس، عدم درجهبندی مدارس و معلمان، نگاه کاسبکارانه و تجاری به آموزش و پرورش، بهرهمندی از معلمان نیروی آزاد برای پرداخت حقوق کمتر حتی به بهای عدم گرایش تحصیلی مرتبط، حتی به بهای عدم سابقه تدریس، حتی به بهای عدم کفایت و کلاسداری، قانونگریزی در خصوص بیمه و پرداخت حقوق به نیروهای آزاد شاغل در این مدارس، قانونگریزی در وجوه دریافتی از اولیاء در هنگام ثبتنام و چندین و چند مورد دیگر، بخشی از مشکلات و چالشهای رایج در این مدارس است.
معلمان غیردولتی در پیچوخم اماواگرهای قانون و و عده و وعیدهای مسئولان
این گزارش حاکی است استان مازندران نیز دارای بیش از 700 مدرسه غیردولتی در مقاطع تحصیلی گوناگون با 120 هزار دانشآموز و بکارگیری بیش از 11 هزار معلم جامعهای قابل توجه را در بدنهی نظام آموزش و پرورش خود میبیند که باید برای سامانبخشی و تلطیفسازی فضای این مدارس تمهیدات ویژهای را بیندیشد.
هرچند از یک سو خلأ قانونی در بحث حقوق و مزایای معلمان شاغل در این مدارس، موجب اعمال سلیقهای حقالزحمه و همچنین تضییع حقوق چند هزار نفری معلمان این مدارس شده است و از سوی دیگر، عدم قانون جامع در خصوص موسسان این مدارس، پوشش بخشی از وظایف دولت در نیازمندیهای آموزشی و در نتیجه کاهش هزینههای دولت موجب شده است تا کفهی قانونی و حمایتی میان موسسان و معلمان به نفع موسسان باشد و صدای معلمان برای اخذ حقوق و مزایای قانونی آنها به گوش کسی نرسد.
بهدنبال مطالبات قانونی معلمان در مدارس غیردولتی هستیم
رئیس صنف کارگری شاغل در مدارس غیردولتی مازندران با بیان اینکه این صنف در مرداد ماه سال 96 تشکیل شده است، اظهار کرد: حقوق، امنیت شغلی، نداشتن کارت پرسنلی و بیمه از مهمترین مطالبات نیروهای آزاد در مدارس غیردولتی استان است که ما با تشکیل این صنف، بهدنبال مطالبهگری و حلوفصل آن هستیم.
فاطمه احمدیان خاطرنشان کرد: این نیروها که شامل معلمان مقاطع مهدکودک، پیشدبستانی، ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، معلمان دروس ورزش، قرآن، هنر، پرورشی و همچنین نیروهای خدماتی هستند، از کمترین جایگاه و مزایای کاری برخور دارند.
به گفته وی، علاوه بر این حقوق حداقلی، این نیروها بیمه نیستند و اگر تعداد کمی از این نیروها هم تحت پوشش قرار دارند، هزینه بیمه از حقوقشان کسر میشود.
جای معلمان غیردولتی در نظام آموزشی کجا است؟
نکته قابل تأمل و سوالی که باید مسئولان امر پاسخگوی آن باشد آن است که چطور ممکن است مدارس غیر دولتی جزیی از بدنهی نظام آموزش و پرورش باشند، مدارک این مدارس مورد قبول و تأیید نظام آموزش و پرورش باشد، ابلاغ مدیران این مدارس از سوی آموزش و پرورش صادر شود اما معلمان که نقش کلیدی در این مدارس ایفا میکنند، جزیی از این نظام آموزش و پرورش دیده نشوند؟!
گویی در این ماجرا، دیواری کوتاهتر از معلم وجود ندارد و معلمان این مدارس در کنار زحمات فراوان در نظام آموزشی از حقوق، مزایا، بیمه و جایگاه اجتماعی حتی در مدارس شاغل در آنها هم ندارند.
صنف کارگری معلمان و مربیان شاغل در مدارس غیردولتی مازندران بهدنبال استیفای حقوق تضییع شده خود، در واپسین روزهای اردیبهشتماه سالجاری اقدام به برگزاری اولین گردهمایی این انجمن حضور اعضای تحت پوشش و هیئت مدیره این انجمن با حضور مدیران استانی دستگاههای ذیربط مانند آموزش و پرورش، تأمین اجتماعی، استانداری، اداره کار و رفاه اجتماعی، شورای شهر و همچنین یکی از نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی کرد تا بتواند با هماندیشی، هم افزایی و مشارکت مسئولان استانی دستگاههای متولی، گام موثری در ساماندهی و احیای فعالیت شغلی این انجمن بردارد.
وعدههای شعاری دردی از آلام معلمان دوا نمیکند
هر چند در این گردهمایی که با حضور خبرنگاران رسانههای استان هم همراه بود، صحبتها و وعده و وعیدهای امیدوار کنندهای به معلمان مدارس غیر دولتی حاضر در این نشست داده شد؛ اما به گفته احمدیان رئیس این انجمن، این گفتهها تنها در حد همان جلسه باقی ماند و راهی به بیرون از سالن محل برگزاری نیافت که نیافت.
هیچ اتفاق خاصی نیفتاد
وی در اینباره به خبرنگار ما گفت: بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از برگزاری این گردهمایی، اما متأسفانه هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و علیرغم وعده و عیدها در خصوص ترمیم و بهبود مشکلات معلمان مدارس غیردولتی، همچنان اوضاع چون گذشته است و شاهد تغییرات نبودهایم.
رئیس صنف کارگری شاغل در مدارس غیردولتی مازندران خاطرنشان کرد: نزدیک به سه هفته است که قرار است یک جلسه مشترک با رئیس آموزش و پرورش استان و نماینده مردم مرکز استان در مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم که با امروز و فردای مسئولان، محقق نشده است.
احمدیان تنها اتفاق خوشیمن برای معلمان غیر دولتی را برگزاری کلاسهای ضمن خدمت، برای غیررسمیها در کنار رسمیها عنوان و بیان کرد: هرچند در این ماجرا، دستورالعمل ابلاغی مربوط به نزدیک دوسال گذشته بود که طی سالجاری در استان در حال اجرا است.
وی از مزایای برگزاری کلاسهای ضمن خدمت برای معلمان غیردولتی را دریافت ID کد جهت بکارگیری آنان در مدارس غیردولتی بیان کرد و اظهار امیدواری کرد: مسئولات استانی و شهرستانی، حمایت خود را از این قشر زحمتکش دریغ نکنند تا معلمان شاغل در مدارس غیردولتی، دغدغهای جزء آموزش و پرورش دانشآموزان نداشته باشند.
بی شک اجحاف در حق معلمانی که شغلشان، شغل انبیاء است، منصفانه نیست. بی شک تمام مدیران دستگاههای ذیربط در قبال حقوق ضایع شده این قشر مسئولند.
آنچه از اظهارات مدیران بالادستی درخصوص بهبود اوضاع مدارس غیردولتی و بهویژه معلمان شاغل در این مدارس برآمده و آن چیزی که در عمل در مدارس مازندران در حال اجرا است؛ تفاوت کاملا فاحشی مشهود است.این حکایت، حکایت یک بام و دو هوای اجرای سیاستها و بخشنامهها در مدارس غیر دولتی، حکایت اعمال سلیقهای قوانین از سوی مسئولان آموزش و پرورش، موسسان مدارس و وعدههای توخالی و شعاری مدیران استکه دودش تنها به چشم معلمانی میرود که دلسوزانه، متعهد و مخلصانه در حال تربیت دانشآموزان این مرز و بومند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه