به گزارش مازند اصناف؛ عسگری نیکزاد در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مازندران اظهار کرد: مهمترین رویکرد آموزش و پرورش آموزش یکپارچه، متنوع و عادلانه و مدرسه آیندهساز منطبق با شهروند فردا است و با فرهنگ مناسب برای زیستن در عصر اطلاعات و با حفظ اندیشههای دینی و محلی و بومی خودش را ارتقا دهد.
* مشکل استقرار پایه دوازدهم در مدارس
وی با بیان اینکه مهمترین چالش آموزش و پرورش در سال جاری استقرار پایه دوازدهم است، افزود: برای سال آینده پنج مشکل وجود دارد که کمبود فضا، کلاس درس و کارگاه از سرفصلهای این مشکلات است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ۲۵۸ کلاس و ۲۰ هزار متر کارگاه فضا و همچنین نیروی متخصص در این بخش کم داریم، ادامه داد: قدمت کارگاههای استان به بیش از ۴۵ سال میرسد و هنرستانهای استان کهنه و فرسوده هستند و کمبود عمران در کارگاههای ما دیده میشود در رشتههای جدید کارگاه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ بیش از 10 هزار نفر بازنشسته میشوند، گفت: که این مسئله بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان انباشت ملی دارد که وقت زیادی از ما میگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته ۵۰۰ نیرو به آموزش و پرورش استان اضافه میشوند،گفت: ۱۸۲ نیرو به سه شکل جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان، تحصیلکردهها و نیروی پیشدبستانی تامین میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همه باید خود را متولی آموزش و پرورش بدانند، اضافه کرد: آموزش و پرورش استان ۵۳۵ هزار دانشآموز، ۴۹ هزار شاغل و ۴ هزار و ۲۶ واحد آموزشی دارد.
وی با اشاره به اینکه برای اوقات فراغت دانشآموزان تقسیم کار شود و ارتباط باید نزدیکتر و همگرایی بیشتر شود تا تابستان با نشاطی با تغییر رفتار مثبت وارد سال تحصیلی جدید شوند، گفت: در اجرای طرح ملی نماد که مراقبت اجتماعی دانشآموزان است ۹ دستگاه درگیر آن هستند و در شهر ساری و نکا در ۱۲ مدرسه پایلوت شدند.
* تامین 90 درصد اعتبارات اوقات فراغت از سوی خانوادهها
محمد شعبانی معاون پرورشی آموزش و پرورش استان مازندران نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش با بیش از ۴۰ هزار نیروی متخصص و با فضاهایی که دارد میتواند در طول سال فعالیت کند و تابستان خوبی را رقم بزند، تصریح کرد: آموزش و پرورش به لحاظ نیروی انسانی فضاها سرمایه عظیمی دارد از جمله کانون فرهنگی و تربیتی، پژوهشسراها، دارالقرآنها که در طول سال فعالیت میکنند و مدارس ما که در تابستان خالی میشود از آنها در اوقات فراغت دانشآموزان استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد اعتبارات اوقات فارغت از سوی دانشآموزان و اولیا تامین میشود، خاطرنشان کرد: یکی از موانع درون سازمانی خودگردان بودن طرحها است و در روستاها به دلیل نداشتن منابع مالی خانوادهها کلاسها نیمهکاره تشکیل میشود.
معاون پرورشی آموزش و پرورش استان مازندران با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ درصد دانشآموزان در اوقات فراغت شرکت کردند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۶۸۵ پایگاه فعال و ۲۷۲ هزار دانشآموز ورود پیدا کردند.
وی برنامههای پرطرفدار سال گذشته را قرآن و معارف، اردوها، کلاس کامپیوتر، آموزش امداد و نجات دانست، اظهار کرد: خانوادهها نسبت به گذراندن اوقات فراغت دانشآموزان حساس باشند.
شعبانی گفت: در سال ۹۶ اعتبار فرهنگی استان ۵۰ میلیون تومان بوده است و با افزایش درآمد اختصاصی و میزبانی برنامههای ملی برنانههای فرهنگی را دنبال میکنیم.
وی گرایش به مواد مخدر، تبدیل فرهنگ کار و تلاش به فرهنگ بیکاری و معطلی و گرایش دانشآموزان به فراغت انفعالی را از جمله آسیبهای عدم توجه به اوقات فراغت دانست.
مرجع: فارس
ارسال دیدگاه