زیبایی طبیعی ایرانیان در تهدید مصرف لوازم آرایشی/ ایران رتبه دوم خاورمیانه و رتبه هفتم جهان در مصرف لوازم آرایشی

زیبایی طبیعی ایرانیان در تهدید مصرف لوازم آرایشی/ ایران رتبه دوم خاورمیانه و رتبه هفتم جهان در مصرف لوازم آرایشی

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">مدت&zwnj;هاست که سونامی مصرف مواد آرایشی از میان دختران به پسران ایرانی نیز رسیده و متاسفانه استفاده از این مواد در میان جوانان روز به روز در حال افزایش است. متاسفانه ذغال بچگي&zwnj;های پسران، كه سعی داشتند خود را با آن به پدران&zwnj;شان شبيه كنند، اين روزها به مواد آرايشی تغيير كرده است كه تبعات ناگواری را برای&zwnj;شان به همراه دارد.بر اساس آمار و ارقام مصرف لوازم آرایش هر زن ایرانی در سال 150 دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا 36 دلار لوازم آرایشی مصرف می&zwnj;کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ فقدان اعتماد به‌نفس، ترجیح زیبایی ظاهری به زیبایی‌های باطنی، افزایش آسیب‌پذیری فرهنگی ناشی از رشد مصرف محصولات فرهنگ غربی در استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی و ضعف ارتباط‌های درون خانوادگی موجب رشد تغییر سبک زندگی و مصرف لوازم آرایشی بویژه میان برخی جوانان اعم از دختران و پسران ایرانی شده است.
 
مدت‌هاست که سونامی مصرف مواد آرایشی از میان دختران به پسران ایرانی نیز رسیده و متاسفانه استفاده از این مواد در میان جوانان روز به روز در حال افزایش است.
 
 آرایش مردان نتیجه تغییر سبک زندگی افراد
 با وجود دستاوردهای متفاوت و چشمگیری كه ایرانیان در زمینه های گوناگون كسب كرده و زبانزد خاص و عام شده‌اند، اما این‌بار صدر نشینی را تجربه كرده اند كه باعث تاسف و ناراحتی است چرا كه ما همچنان در قله آمارهای مصرف لوازم آرایش و جراحی‌های زیبایی دنیا قرار داریم.
 
بر اساس آمار و ارقام مصرف لوازم آرایش هر زن ایرانی در سال 150 دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا 36 دلار لوازم آرایشی مصرف می‌کند.
 
در همین راستا زنان و دختران کشور فرانسه که بزرگ‌ترین قطب تولید لوازم آرایش در جهان است، کم ترین مصرف این لوازم را در دنیا دارد، اما دختران و زنان ایران كه زیبایی خدادادی نصیب‌شان شده است، از همان سنین نوجوانی از لوازم آرایش استفاده می‌كنند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سن‌شان بالاتر می‌رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی‌های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می‌دهد.
 
**علت فراگیرشدن مصرف لوازم آرایش در میان بانوان
 دختران و زنان ایرانی روزانه مقدار زیادی پول صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند و ساعات طولانی جلوی آیینه وقت می‌گذرانند. از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می‌دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سن‌شان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیك می دهد.
 
یکی از روانشناسان درخصوص استفاده از لوازم آرایش و فراگیرشدن مصرف آن می‌گوید: در شرایط فعلی، اگر یک نوجوان ایرانی تمایلی به استفاده از لوازم آرایشی نداشته باشد، از سوی هم‌سالان خود عقب‌افتاده تلقی می‌شود و تحت فشاری قرار می‌گیرد که مقاومت با آن کار ساده‌ای نیست.
 
این روان‌شناس در ادامه با اشاره به اینكه میل به مصرف بیش از اندازه لوازم آرایش در میان بانوان تا اندازه ای با عدم وجود اعتماد به نفس در میان آنها مرتبط است گفت: یکی از دلایل کاهش اعتماد به نفس ایرانی‌ها، تضعیف معرفت‌های فرهنگی و دینی و غفلت از شناخت صحیح و حقیقی از دین و ارزش‌های فردی و اجتماعی آن و دوری عملی از فلسفه زندگی  است، که به‌تدریج تغییر سبک زندگی آنان را در پی دارد. علاوه بر این باید بر تاثیر شکست بر کاهش اعتماد به نفس در افراد اشاره کرد، فردی که زندگی‌اش با پیروزی‌ها و اتفاقات خوب همراه باشد، نگرشی مثبت پیدا می‌کند و در نتیجه به خود نیز نگرشی مثبت خواهد داشت. حال فرد و یا اجتماعی را تصور کنید که شکست‌های زیادی را تجربه کرده باشد، چنین فردی حس منفی نسبت به خود پیدا خواهد کرد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: در نتیجه افراد جامعه که اعتماد به نفسی شکست خورده دارند، تلاش می‌کنند تا آن را به نحوی جبران کنند و "لوازم آرایش" یکی از راه‌های آن است! هرچند که آرایش کردن نمی‌تواند شکست‌ها را جبران کند، اما فردی که اعتمادش به خود دچار تزلزل شده به اشتباه از آن مدد می‌جوید. این فرد تنها یک فرد نیست و بخش زیادی از جامعه را شامل می‌شود؛ افراد تلاش می‌کنند تا زمانی را صرفِ دور شدن از استرس‌های‌شان کنند و برچیز دیگری متمرکز شوند.
 
*از تغییر سلیقه آقایان تا آرایش كردن خانم‌ها
 
ریشه میل به استفاده از لوازم آرایش و رسوخ آن در میان نوجوانان و جوانان ایرانی را می‌توان در ماهواره‌ها و شبكه‌های رنگارنگ آن جستجو كرد، شبكه‌هایی كه بدون هیچ حد و مرزی بانوان در آن با شكل و شمایلی خاص ظاهر می‌شوند و فرزندان این مرز و بوم با الگوبرداری ناشیانه، راه آنها را در پیش می‌گیرند.
 
در همین راستا و برای درك هدف دختران از آرایش كردن خویش به گپ و گفتی دوستانه با آنها نشستیم:
 
مبینا ٢١ ساله دانشجو در خصوص دلیل آرایش کردن می گوید: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو. به همین دلیل و زمانی که می‌بینم همه دخترهای هم سن و سال من پس از ساعت‌ها آرایش در محیط دانشگاه جامعه حاضر می‌شوند، من هم برای اینکه مثل آنها باشم و از آنها کم نیاورم، مانند آنها رفتار می كنم.
 
محبوبه ٣٢ ساله از دلیل آرایش کردن خود می‌گوید: عقل مردم در چشمان‌شان است و زمانی‌كه من بدون آرایش و صورت واقعی خود در محافل حاظر می‌شوم، رفتار عجیب آنها با خود را كاملا متوجه می‌شوم و از آنجایی كه این روزها اگر بدون آرایش باشی تعجب برانگیز است، ترجیح می‌دهم همیشه آرایش داشته باشم.
 
نازنین ٣٦ ساله دو سال است كه ازدواج کرده است در این باره می‌گوید: در دوره ای که خانم‌ها با چنین آرایش و حجابی در سطح جامعه ظاهر می‌شوند، اگر من در خانه به خودم نرسم و با آرایش و ظاهر مناسب پذیرای شوهرم نباشم، ممکن است شوهرم به زن دیگری که بیشتر از من به ظاهرش می‌رسد، توجه کند. من هم برای اینکه همیشه از نظر شوهرم زیبا باشم، هر ماه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می‌کنم.
 
وی در ادامه یادآور شد: به نظرم آنچه که محل ایراد و موجب تهدید امنیت روانی و اخلاقی می‌شود، آرایش برای خارج از خانه و برای غیر از همسر خود است، که مفاسد زیادی و از جمله تهدید و تخریب بنیان خانواده را دارد.
 
از سویی دیگر مهرناز از دلائل میل به آرایش كردن در بانوان می‌گوید: همه ما خانم‌ها این نكته را می دانیم كه آرایش كردن چهره، اصلاً خوب نیست و به مرور زمان سبب چروكیدگی پوست می‌شود، اما از آنجایی كه سلیقه برخی آقایان در انتخاب همسر و حتی در خصوص نوع پوشش همسران‌شان تغییر كرده است، بعضاً ما مجبور به مصرف مواد آرایشی می‌شویم.
 
*مصرف مواد آرایشی كه تبعات متفاوتی را با خود به همراه دارد
 
بر اساس آمار ارایه شده ایران رتبه دوم را در مصرف لوازم آرایشی در میان کشورهای خاورمیانه دارد، همچنین در کل جهان رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی از آن ایرانیان است ،با این آمار، ایران یکی از بهترین بازارها برای لوازم آرایشی است؛ لوازم آرایشی كه ای كاش از راه قانونی و نه قاچاق وارد كشور می شد چرا كه اینگونه وسائل تبعات بسیار ناگواری را برای مصرف كنندگان به همراه دارد به گفته مسئولان، 80 درصد از کالاهای آرایشی وارد شده به ایران از راه قاچاق وارد می‌شوند.
 
محمدعبادیانی در رابطه با تاثیر ناگوار مواد آرایشی بر چهره افراد می‌گوید: بسیاری از مواد چرب موجود در محصولات آرایشی، باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند و به این ترتیب مانع خروج مواد زائدی هستند که راه خروجشان منافذ پوست است.
 
وی گفت: موادی که از منافذ پوست خارج می‌شوند دو دسته‌اند که شامل موادی(عرق) که باعث مرطوب ماندن پوست می‌شوند و موادی (چربی) که پوست را نرم نگه می‌دارند همچنین موادی (فضولات و مواد فاسد و سمی) که برای بدن مضر هستند و طبیعت بدن آنها را به قدری لطیف و رقیق کرده است تا از طریق منافذ پوست به بیرون بدن تخلیه کند.
 
این استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران افزود: وقتی این مواد در اثر بسته بودن منافذ پوست نتوانند از آن خارج شوند، در زیر پوست حبس می‌شوند، در اثر گذشت زمان حجمشان افزایش می‌یابد و باعث بروز جوش می‌شوند.
 
عبادیانی بیان كرد : موادی که در محصولات آرایشی وجود دارد, نیز باعث حبس مواد در زیر پوست می‌شود و اسباب بروز جوش را به وجود می‌آورد، همچنین برخی از محصولات آرایشی دارای مواد جاذب خون هستند. این مواد باعث می‌شوند مواد 6گانه (اخلاط چهارگانه، ماده آبی و ریحی) بیش از ظرفیت خروجی به طرف پوست کشیده شوند و در نهایت با انباشته شدن در زیر پوست اسباب بروز جوش فراهم می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: برخی مواد به کار رفته در تولید محصولات آرایشی، سبب تحریک ناگهانی پوست می‌شود. تحریک پوست بسته به نوع گزشی که ایجاد می‌کند, سبب واکنش بدن می‌شود. در نتیجه قوه مدبره بدن (طبیعت بدن) با گسیل مواد 6گانه به پوست، درصدد مقابله با این تحریک برمی‌آید و این واکنش سبب بروز جوش در پوست می‌شود
 
*لوازم آرایشی كه این روزها مردانه شده‌اند
 
در چند سال گذشته مصرف مواد آرایشی تنها مختص دختران و بانوان بود، اما این روزها دیده‌ها و شنیده‌ها حاكی از آن است كه مصرف این مواد جزئی جدایی ناپذیر برخی آقایان نیز تبدیل شده است، مردانی كه قرار است در آینده به مرد زندگی دختران تبدیل و یك زندگی مستقل را تشكیل دهند.
 
دوره زمانه عوض شده است، مردانگی كه به داشتن ریش و سبیل نیست جمله‌ای است كه بدون شك از تمامی پسرانی كه از انواع لوازم آرایشی استفاده می‌كنند، می‌شنویم .
 
پسرانی كه مشتری پر و پا قرص فروشگاه‌های لوازم آرایشی شده‌اند و زمان زیادی را در آرایشگاه‌های مردانه كه در گذشته تنها إصلاح سر و صورت انجام می‌شد، اما این روزها اتفاقات دیگری همچون رنگ كردن مو و .... می‌گذرانند.
 
علی رضا ٢٦ ساله از شروع تمیز كردن ابروهای خود می‌گوید: برای اولین بار ابروهایم را در سن ٢١ سالگی تمیز كردم كه خیلی برایم جذاب بود با اینكه مادرم برخورد خیلی بدی با من كرد، اما رفته رفته من به روش خود ادامه دادم و اكنون برای زیبایی بیشتر از لوازم آرایشی نیز مصرف می كنم.
 
محمد رضای ١٨ ساله نیز مصرف مواد آرایشی خود را این‌گونه توجیح می‌كند كه چون من در سن بلوغ هستم جوش‌های چركی نامناسبی در صورتم وجود دارد به همین علت ترجیح می‌دهم از این وسائل استفاده كنم.
 
متاسفانه ذغال بچگی‌های پسران، كه سعی داشتند خود را با آن به پدران‌شان شبیه كنند، این روزها به مواد آرایشی تغییر كرده است كه ای كاش هر دو گروه از جوانان بدانند كه زیبایی ظاهری اگرچه مهم است، اما با مصرف چنین موادی روز به روز از زیبایی اصلی چهره  آنها كاسته و تبعات ناگواری را برای‌شان به همراه خواهد داشت.

 

مرجع: بلاغ


ارسال دیدگاه