به گزارش مازند اصناف؛ از سال ۱۳۹۴ تاکنون یعنی دوران پسابرجام، واردات ایران از فرانسه به شدت زیاد شده است. در طول سال ۱۳۹۴ ایران حدود ۷۶۰ میلیون دلار کالای فرانسوی وارد کرده بود اما امسال فقط در ۱۰ ماه واردات از فرانسه به بیش از 1/4 میلیارد دلار رسیده و قطعاً با احتساب آمار دو ماه پایانی سال، این رقم از 1/5 میلیارد دلار هم عبور خواهد کرد. این نشان میدهد فرانسویها توانستهاند پس از برجام ۸۰۰-۷۰۰ میلیارد دلار بر درآمد خود از محل صادرات به ایران بیفزایند. این در حالی است که مجموع صادرات کالای ایران به فرانسه رقم ناچیز ۳۷ میلیون دلار بوده است.
ایران در سال جاری هر ماه به طور میانگین ۱۴۱ میلیون دلار کالای فرانسوی وارد کرده است. فرانسه اکنون هشتمین کشور صادرکننده کالا به ایران است در حالی که قبل از برجام رتبه فرانسه در میان کشورهای اصلی صادرکننده به ایران، دورقمی بود.
بر اساس آمار گمرک، ایران در ۱۰ ماهه اول امسال کالاهایی همچون عطریات، گاو، جوجه، قزلآلا، ماهی آزاد، تخم مرغ نطفهدار، تخم بوقلمون، اسپرم گاو، بذر سیبزمینی، قهوه، بذر ذرت، کلزا، نشاسته، آرد و... از فرانسه وارد کرده است.
آمارهای تجاری فوق به خوبی نشان میدهد چرا فرانسویها این همه به گسترش روابط با ایراناشتیاق نشان میدهند.
پس از برجام در میان کشورهای اروپایی، فرانسویها بیش از همه به گسترش روابط تجاری با ایراناشتیاق نشان دادهاند.
مسئولان ارشد دولت فرانسه همچون وزرای سابق و فعلی خارجه این کشور نیز پس از برجام به تهران آمدهاند و رئیسجمهور فرانسه نیز قرار است به زودی به تهران بیاید.
در میان دلایل سیاسی که در توسعه روابط میان ایران و فرانسه وجود دارد، منافع تجاری حضور در بازار ایران نیز مسئله مهمی است که علتاشتیاق فرانسویها را به خوبی نشان میدهد.
ایران پس از برجام، بزرگترین خریدهای خارجی و قراردادهای اقتصادی خود را با فرانسه امضا کرده است. قرارداد خرید ۱۰۰ فروند ایرباس، راهاندازی خطوط مونتاژ محصولات پژو و رنو و واگذاری پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی به توتال مهمترین قراردادهای پس از برجام بودهاند که در همه آنها طرف تجاری ایران، فرانسه بوده است.
مشخص است که شرکتهای فرانسوی از این قراردادهای بلندمدت سودهای میلیاردی به دست خواهند آورد. شاید کمتر کشوری به وسعت و جمعیت ۸۰ میلیونی ایران پیدا شود که بازار خودروی خود را به طور انحصاری به محصولات پژو و رنو فرانسه واگذار کند. این دو خودروساز فرانسوی، به هیچ وجه جزو خودروسازان رده اول دنیا نبودهاند و قادر به رقابت با خودروسازان ژاپنی، کرهای، آلمانی، آمریکایی و حتی ایتالیایی نیستند. بنابراین باید هم خشنود باشند که در بازار بزرگ ایران بدون حضور جدی رقبای قویتر، یکهتازی میکنند.
با این حال، مسئولان و تصمیمگیران صنعتی ایران پس از برجام مجدداً به رنو و پژو چراغ سبز نشان دادند و بازار خودروی کشورمان را در اختیار آنها گذاشتند. نتیجه این امتیازات انحصاری، روانه شدن صدها میلیون دلار قطعات خودرو از فرانسه به سمت ایران با هدف مونتاژ محصولات پژو و رنو بوده است. به این ترنیب واکنشهای انفعالی مسئولان دولت یازدهم در برابر فرانسویها در ایجاد چنین وضعیتی بیتأثیر نبوده است.
مرجع: مشرق
ارسال دیدگاه