به گزارش مازند اصناف؛ علیاصغر یوسفنژاد در جمع خبرنگاران در محل دفتر مجمع نمایندگان مازندران با محوریت لایحه بودجه 97، اظهار کرد: بودجه تقریبا یک سند تنظیم رفتار و اعمال دولت است در مسائل اجرایی که سیاستها، درآمدها و هزینهها را شامل میشود.
مهمترین کارکرد کمیسیون تلفیق، تخصیص بهینه و مناسب درآمدها است
وی با بیان اینکه مهمترین بخش بودجه این است که چطور درآمدها را بر هزینهها تقسیم کنیم، افزود: مهمترین کارکرد کمیسیون تلفیق، تخصیص بهینه و مناسب درآمدهاست. این کمیسیون میبایست بهترین راه حل را برای تخصیص منابع از میان سایر مسیرها شناسایی و بر اساس آن، عملیاتی کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما تلاش کردیم سیاستگذاری ما به نفع قشر متوسط و پایین باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا، برای پاداش خدمت سقف تعیین کردیم که در گذشته این رقم سقفی نداشت. یا در مورد افزایش حقوق، با افزایش حقوق زیر 5 میلیون موافقت و برای بیشتر از آن، افزایشی در نظر گرفته نشد. یا اینکه در تصمیمگیریها، زنان بیسرپرست را که رقم قابلتوجهی از کشور متوجه این قشر است را لحاظ کردهایم.
مقاومت کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال 97
یوسفنژاد با بیان اینکه کمیسیون تلفیق در خصوص افزایش قیمت حاملهای انرژی مقاومت کرد، ادامه داد: البته دولت در این بخش به دنبال کسب درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی بود که ما در جای دیگر آنرا تأمین کردیم. البته ما به لحاظ شرایط اقتصادی جامعه و اینکه افزایش شیب تند قیمت از هزار به هزار و 500 تومان برای مردم قابل پذیرش نیست، در برابر این موضوع مقاومت کردیم.
وی با بیان اینکه در بودجهنویسی کشور این روال که مبنا بر عدد سال گذشته بهعلاوه یک عدد خاص باشد، مطلوب نیست و ما باید بودجه را بر مبنای عملکرد سال گذشته و تحرکشان به دستگاهها در نظر بگیریم، عنوان کرد: دستگاههایی که بودجه را در مسیر خودش هزینه نکردند و فقط توزیع کرده و با برنامههای ابلاغی و تصمیمگیری شده فاصله دارند، باید بودجهشان کاهش یابد. بودجه باید بر مبنای عملکرد، حسابرسی، حسابکشی، نظارت و بهرهوری باشد.
تخصیص حمایتی 55 هزار میلیارد تومانی به تولید و اشتغال در سال 97
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه سال آینده جهتگیری مثبتی در مورد اشتغال و تولید اتفاق افتاده است، بیان کرد: 12 هزار میلیارد تومان از کمکهای فنی و اعتباری و 15 هزار میلیارد تومان نیز از محل سپردهگذاری صندوق توسعه ملی در بانکها برای این موضوع در نظر گرفته شد که به همین میزان یعنی 27 هزار میلیارد تومان نیز بانکها مکلف شدهاند سپردهگذاری کنند و بیش از 55 هزار میلیارد تومان برای کمک به اشتغال و تولید در نظر گرفته شده است که بهصورت یارانه سود تسهیلات به بخش تولید اختصاص مییابد.
وجود 7 هزار پروژه نیمهکاره در کشور/ واگذاری 14 هزار پروژه نیمهکاره به مردم
یوسفنژاد در ادامه به پروژههای نیمهکاره در کشور اشاره و تصریح کرد: تعداد 7 هزار پروژه نیمهکاره در کشور وجود دارد که 5 هزار پروژه ملی و 66 هزار پروژه دیگر استانی و شهرستانی است که اگر بخواهیم برای تکمیل این پروژهها عدد اعلام کنیم نیاز به 500 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. با وضع موجود شاید 25 سال زمان ببرد تا این پروژهها به اتمام برسد و البته هر چقدر زمان بگذرد، استهلاک هم داریم.
وی اضافه کرد: البته با مشارکت تعاونیها، بخش خصوصی و غیررسمی، 14 هزار پروژه با همکاری دولت شناسایی شد تا به مردم واگذار شود. البته در این راستا به دولت اختیار داده شده است تا در مورد پروژههای به اتمام رسیده و در حال بهرهبرداری نیز، اختیار واگذاری به مردم را داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل بسیاری از فعالان اقتصادی و پیمانکاران مطالبات مالی از دولت و در مقابل بدهی به بانکها، دارایی و تأمین اجتماعی است که توانایی اخذ بدهی را ندارند و از آنسو حسابهاشان بسته و داراییشان ضبط میشد، متذکر شد: کلیه مطالبات پیمانکاران و کسانی که به دولت و بانکها بدهکارند در حد 100 هزار میلیارد تومان، تهاتر کردیم و حسابی در بانک مرکزی ایجاد کردیم که طی آن، دولت بدهکار شد تا بدین ترتیب گشایشی در این بخش حاصل شود.
یوسفنژاد در ادامه روی سخنانش را به سمت استان برگرداند و بیان کرد: ما در استان مازندران، درآمدهامان محدود است. چرا که بخشی از درآمدهای ما که از محل مالیات تأمین میشود بهدلیل معافیتهای بخش کشاورزی کاهش مییابد.
سهم 70 درصدی شرکت آب منطقهای در پروژههای نیمهکاره
وی با بیان اینکه درآمد یکهزار و 700 میلیاردی استان در برابر هزینه 2 هزار و 600 میلیاردی، ضریب بازگشت ما را به 177 میرساند، اظهار کرد: این یعنی ما اگر 100 تا درآمد داشته باشیم، هزینه ما 177 تا است.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشترین پروژه استان مازندران در حد 70 درصد مربوط به شرکت آب منطقهای است، ادامه داد: 20 درصد هم مربوط به راه و مابقی هم سایر بخشها را شامل میشود.
یوسفنژاد عنوان کرد: هزینه سرانه درآمد در استان مازندران 503 هزار تومان و این مبلغ در سطح کشور بیش از یکمیلیون تومان است. سرانه هزینههای جاری مازندران 797 هزار تومان و در کشور 691 هزار تومان و همچنین از لحاظ عمرانی در استان برای هر نفر 95 هزار تومان هزینه میشود که این میزان در کشور 120 هزار تومان است.
انتقال آب دریای خزر منتفی است/ مقاومت مردم و نمایندگان قطعی است
وی در بخش پایانی سخنانش به برخی اظهارات در خصوص انتقال آب دریای خزر اشاره و تأکید کرد: این امر نه دلیل توجیهی اقتصادی دارد، نه به لحاظ زیست محیطی قابل دفاع است و نه به لحاظ فنی و شیب دریا، توجیهی دارد. البته در کنار این موضوعات، قطعا این امر در کنار این فضای اجتماعی و مقاومت نمایندگان، قابلیت اجرایی ندارد.
سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه موضوع انتقال آب دریای خزر از نظر ما منتفی است، اذعان کرد: مطمئن باشید اگر کسی به دنبال پیگیری این موضوع باشد، حتما از سوی نمایندگان مازندران استیضاح میشود و از سویی دیگر، اگر نمایندگان نتوانند مطمینا مردم در مقابل این طرح میایستند و من فکر نکنم دولت و یا وزارتخانهای بخواهد خود را در مقابل مردم قرار دهد.
مرجع: بلاغ
ارسال دیدگاه