موانع زیادی در راه نقل و انتقال ریلی وجود دارد/ترانزیت 417 هزار تن کالا از خطوط ریلی بنادر
مديرکل بازرگاني بين‌الملل راه‌آهن ايران:

موانع زیادی در راه نقل و انتقال ریلی وجود دارد/ترانزیت 417 هزار تن کالا از خطوط ریلی بنادر

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">مدیرکل بازرگانی بین&zwnj;الملل راه&zwnj;آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موانع زیادی در راه نقل و انتقال ریلی وجود دارد، گفت: تلاش داریم که سهم 12 درصدی فعلی از حمل و نقل ریلی را به 30 درصد افزایش دهیم.</span></p>

به گزارش مازند اصناف غلامرضا نجفی در نشست هم‌اندیشی افزایش ترانزیت ریلی در بنادر اظهار کرد: 11 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم که میزان جابجایی آن به 45 میلیون تن می‌رسد، تلاش این است که سهم حجم جابجایی کالا از طریق خط آهن از 12 درصد فعلی به 30 درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: ایجاد اشتغال، افزایش امنیت، کمک به توسعه صادرات و درآمدهای مستقیم ترانزیت از منافع ملی ترانزیت ریلی در کشورها هستند، البته تا سال 92 سهم استفاده از ریل در ایران بسیار کم بود و پس از آن شرایط اندکی بهتر شد اما اکنون نیز این میزان چندان قابل توجه نیست.

مدیرکل بازرگانی بین‌الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه هشت مرز ریلی در کشور داریم، گفت: این مرزها شامل رازی، میرجاوه، جلفا، سرخس، لطف‌آباد، شمتیغ و اینچه‌برون هستند که خط مرزی چابهار در حال احداث است.

این مسؤول بیان کرد: فاکتورهای مهم از نظر مشتریان سرعت، تعرفه حمل و قابلیت اعتماد است، در بخش سرعت تلاش داریم که سرعت سیر قطارها را از 60 کیلومتر بر ساعت به 90 کیلومتر بر ساعت ارتقا دهیم.

نجفی با اعلام مزایای بندر امیرآباد که یکی از مزیت‌های مهم آن اتصال به خط آهن سراسری و دارا بودن اسکله رو رو است، اظهار کرد: ظرفیت بار غله ترانزیتی تنها در گندم و کود در این بندر، برای هر کدام 4 میلیون تن است که ظرفیت مناسب و قابل توجهی است.

وی ادامه داد: در 9 ماهه امسال 417 هزار تن کالا با افزایش 57 درصدی نسبت به مشابه سال گذشته از خطوط ریلی بنادر کشور ترانزیت شد، از حدود 28 هزار تن بار ترانزیتی شمال کشور نیز،  15 هزار تن توسط ریل جابجا شده است.

مدیرکل بازرگانی بین‌الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: موانع زیادی در راه نقل و انتقال ریلی وجود دارد اما این به معنای توقف در این بخش نیست بلکه باید به چشم‌انداز ترسیم شده برای سهم 30 درصدی از راه آهن و ترانزیت 30 میلیون تن کالا در سال‌های آینده برسیم.

 

مرجع: فارس


ارسال دیدگاه