فروشگاه‌های آنلاین در کدام کشورها بیشتر رونق دارند؟
سهم خرده‌فروشي آنلاين در جهان تا سال 2021 به 15درصد مي‌رسد؛

فروشگاه‌های آنلاین در کدام کشورها بیشتر رونق دارند؟

<p><span style="font-size: larger;">در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل یک بار کالا یا خدمات موردنیاز خود را به&zwnj;صورت آنلاین خریداری کرده&zwnj;اند و ارزش کالاهای مصرفی خریداری&zwnj;شده از طریق اینترنت بیش از ۱.۸ تریلیون دلار بوده است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل یک بار کالا یا خدمات موردنیاز خود را به‌صورت آنلاین خریداری کرده‌اند و ارزش کالاهای مصرفی خریداری‌شده از طریق اینترنت بیش از ۱.۸ تریلیون دلار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، تجارت الکترونیک اگرچه ابعاد مختلفی از تجارت و بازار را در بر می‌گیرد اما برای خانوارها تجارت الکترونیک عموماً در خرید اینترنتی خلاصه می‌شود؛ خریدی که ممکن است از فروشگاه‌هایی مانند آمازون باشد که صرفاً به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند و یا فروشگاه‌هایی مانند وال‌مارت که در هر دو شکل سنتی و اینترنتی به فروش محصولات خود مشغولند.

طبق آمارهای پایگاه اینترنتی استاتیستا (Statista) در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان حداقل یک بار کالا یا خدمات موردنیاز خود را به‌صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. همچنین در سال مذکور ارزش معاملات خرده‌فروشی از طریق اینترنت در سطح جهان بالغ بر ۱.۸ تریلیون دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۲۱ به مرز ۴.۵ تریلیون دلار برسد.

اگرچه در سالیان اخیر مردم کشور پرجمعیت چین و کشورهای پیشرفته‌ای ازجمله آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی بیش از مردم سایر کشورها درزمینهٔ خریدوفروش آنلاین محصولات خرده‌فروشی فعال بوده اند اما آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های آتی تجارت آنلاین این محصولات در دیگر کشورها نیز بیش از پیش رواج خواهد یافت. بر اساس برآوردهای پایگاه اینترنتی استاتیستا، انتظار می‌رود در پنج سال آینده کشورهای درحال‌توسعه شرق و جنوب شرق آسیا ازلحاظ نرخ رشد ارزش معاملات خرده‌فروشی از طریق اینترنت در جهان پیشتاز باشند.

با وجود پیشرفت‌های حاصل‌شده در زمینه خرده‌فروشی آنلاین، نهادهای بین‌المللی ازجمله کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) تأکید کرده‌اند که ارزش معاملات خرده‌فروشی آنلاین هنوز هم در قیاس با ارزش کل معاملات خرده‌فروشی در جهان رقمی ناچیز به‌حساب می‌آید. این واقعیت شاید در نگاه اول ناامیدکننده باشد اما نباید از این نکته غافل شد که جهان هنوز ظرفیت‌های استفاده‌نشده زیادی برای توسعه تجارت الکترونیک در حوزه خرده‌فروشی دارد. در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۱۰ درصد از معاملات خرده‌فروشی در سطح جهان به‌صورت آنلاین صورت گرفته است؛ هرچند انتظار می‌رود این رقم در افق ۲۰۲۱ از مرز ۱۵ درصد عبور کند.

گسترش معاملات آنلاین در حوزه خرده‌فروشی مستلزم بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و صدالبته جلب اعتماد مردم به تجارت الکترونیک است. اگر نگرانی‌های مصرف‌کنندگان درزمینهٔ کیفیت محصولات خریداری‌شده از طریق اینترنت، امنیت اطلاعات شخصی و موارد دیگری


ارسال دیدگاه