نقص فنی ادامه‎دار ATRهای نو در ایران

نقص فنی ادامه‎دار ATRهای نو در ایران

<p><span style="font-size: larger;">در حالی اواخر اردیبهشت ماه امسال ۴ فروند ای&zwnj;تی&zwnj;آر وارد کشور شد که طی سه ماه اخیر تعدادی از این هواپیماها دچار نقص فنی شده&zwnj;اند، در جدیدترین نمونه ATR پرواز گرگان- تهران دچار نقص فنی و مجبور به فرود اضطراری شد.</span></p>

به گزارش مازند اصناف یکی از مواردی که پروسه خرید 20 فروند هواپیمای ای تی آر را دچار وقفه کرد، عدم اطمینان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تامین قطعات این به اصطلاح شاپرک‌ها توسط کمپانی کانادایی بود. این مسئله باعث شد تا روند مذاکره تا امضای قرارداد ای تی آرها طولانی شود و سرانجام اواخر فروردین ماه امسال با حضور مدیرعامل سابق ایران‌ایر این برنامه نهایی شد.

همانگونه اشاره شد یکی از نگرانی‌ها تامین قطعه این هواپیماها بود که مدیرعامل وقت هما در این‌باره گفته بود:‌قرار بود پایان سال گذشته قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR (بیست فروند دیگر اختیاری) نهایی شود اما به دلیل نگرانی در رابطه با تامین موتور هواپیماهای ATR که ساخت شرکت کانادایی است، امضای قرارداد نهایی زمانبر شد.

فرهاد پرورش با تاکید بر این‌که ATR متعهد شده پشتیبانی‌های لازم برای تامین قطعات و آموزش‌های مورد نیاز را برای ایران‌ایر تامین کند افزود: تا زمانی که شرکت کانادایی مجوز اوفک را بگیرد، ATR براساس قرارداد منعقد شده باید قطعات مورد نیاز را تامین کند.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه مجوزهای صادر شده برای ATR به همراه موتور بوده است، گفت: اداره خزانه‌داری آمریکا  مجوز اوفک را برای تمام هواپیماهای ATR به همراه موتور صادر کرده است اما شرکت کانادایی معتقد است که پشتیبانی از هواپیماهای ATR جزء این مجوزها نیست.

هواپیماهای ای تی آر اواخر اردیبهشت ماه وارد کشور شدند اما حدود سه ماه بعد وارد سیستم حمل‌ونقل هوایی کشور شدند. در دو ماه اخیر تعدادی از این هواپیماهای نو دچار نقص فنی شده به طوریکه یکی از آنها یک ماهی را در آشیانه هما (احتمالا برای تامین قطعه) خاک خورد. در مورد جدید نیز هواپیمای پرواز شب گذشته گرگان تهران دچار نقص فنی شد، گفته می‌شود این نقص فنی مربوط به موتور شماره 2 بوده که باعث فرود اضطراری آن شده است.

در خصوص هواپیماهای ای تی آر چند مسئله حائز اهمیت است؛ یکی این‌که هواپیماهای مذکور نو بوده و طبیعتا تا مدت‌ها نباید دچار نقص‌‌های فنی شوند، مگر این‌که ای تی آرها برای اقلیم آب و هوایی کشورمان ساخته نشده باشند که اینچنین به طور مداوم زمینگیر می‌شوند. به نظر می‌رسد این هواپیماها برای شرکت‌های هواپیمایی خارجی و با شرایط آب و هوایی همان کشورها تولید شده و اقلیم ایران به مزاج آنها خوش نمی‌آید.

مورد دوم به نگرانی‌های امروز وزیر راه و شهرسازی در خصوص تهدیدهای آمریکا برمی‌گردد. آخوندی در دیدار با دبیر دولت فرانسه تعهد تامین قطعات هواپیما را به آنها یادآوری کرد. وی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی فرانسه از مبادلات اقتصادی دو کشور گفت: ایران بر تداوم پشتیبانی‌های لازم از جمله تامین قطعات هواپیما و ارائه اطلاعات فنی تاکید دارد.

وی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی فرانسه از مبادلات اقتصادی دو کشور، گفت: با توجه به تهدیدهای اخیر آمریکا که بر عملکرد شرکت‌های اروپایی تاثیرگذار است ایران خواستار مواضع سیاسی دولت فرانسه، آلمان و در سطح بالاتر اتحادیه اروپا است.

آخوندی با بیان این‌که براساس برجام قطعات و سایر خدمات وابسته از سوی شرکت‌های طرف قرارداد باید در اختیار ایران قرار بگیرد، تصریح‌کرد: نباید برای هر سرویس کوچکی نیازمند مکاتبه و مذاکرات جدید باشیم.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد کمپانی کانادایی تا اطلاع ثانونی اعتقادی به پشتیبانی از ای تی آرهای خریداری شده توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ندارد. یکی از مشکلات صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور محرمانه نگاه‌ داشتن اطلاعات این بخش از سوی برخی مسئولان و مدیران ذی‌ربط است. حدود سه هفته از آمدن رسمی سرپرست ایران‌ایر می‌گذرد، اما تا کنون وی در خصوص وضعیت قراردادهای خرید هواپیمای این شرکت اظهارنظر نکرده است. شرفبافی در روز معارفه خود نیز در پاسخ به پرسش درباره سرنوشت صندوق بازنشستگی و میزان زیان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفته بود: عدد دقیق زیان‌های مالی هما را نداریم چراکه هنوز صورت‌های مالی هما به طور کامل بیرون نیامده است.


ارسال دیدگاه