سه نکته ای که درباره رزق و روزی باید بدانیم / اگر روزی مقدر شده چرا تلاش کنیم!؟

سه نکته ای که درباره رزق و روزی باید بدانیم / اگر روزی مقدر شده چرا تلاش کنیم!؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">&nbsp;رزق و روزی بسیار وسیع تر از حقوق ماهیانه است. حقوق یک قرارداد مادی بین بندگان است ولی رزق یک قرارداد بین خدا و بنده اش...&nbsp;&nbsp;&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ رزق و روزی جزو آن دسته از مفاهیم است که افراد دین دار و بی دین، جوان و پیر، زن و مرد و خلاصه همه اقشار به نوعی با آن مرتبطند و اذهان مردم را به خود مشغول کرده است. اما برخی تفکرات ما در این رابطه غلط است، برخی از تفکرات درست خودمان را هم به واقع باور نداریم یعنی فقط به زبان می آوریم ولی در عمل به آنها اعتقاد حقیقی نداریم. در زیر به سه نکته مهم که درباره رزق و روزی باید بدانیم اشاره می نماییم:
** باور نداریم روزی رسان خداست
«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ؛ خدا روزی رسان است و او دارنده نیرویی سخت استوار است.» (سوره ذاریات، ۵۸) واقعیت این است که تقریبا همه ما از بزرگ و کوچک این مساله را می دانیم که روزی رسان خداست اما دانستن با باور تفاوتی دارد به وسعت زمین تا آسمان! وقتی در شرایط سخت و دشوار زندگی قرار می گیریم، وقتی مورد امتحان و ابتلا قرار بگیریم آن وقت است که مشخص می شود چه کسی باور دارد و چه کسی فقط می داند.
خدای متعال می فرماید:
«إِنَّ رَبَّكَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن یَشَاء وَیَقْدِرُ إِنَّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیرًا بَصِیرًا؛ پروردگار تو در رزق هر کس که بخواهد گشایش می دهد یا تنگ می گیرد؛ زیرا او به بندگانش آگاه و بینا است.» (سوره اسراء، آیه ۳۰) حال خود را بسنجیم و ببینیم به این فرمایش قرآن باور داریم یا نه؟
** اگر روزی مقدر شده چرا تلاش کنیم!؟
ما غالبا در طلب رزق و روزی دچار افراط و تفریط می شویم. برخی دست از کار و کوشش می کشند و می گویند روزی رسان خداست، هرچه تقدیر ما باشد همان به ما می رسد پس چه نیازی به تلاش و کوشش؟ عده ای هم که بیشتر از گروه سابق هستند برای کسب روزی از همه چیز دست می کشند و تمام وقت خود را به آن اختصاص می دهند و در عمل به تقدیر باور ندارند.
امام حسن (ع) در روایتی زیبا در این رابطه فرمودند:
«در طلب روزی مانند کسی که برای چیره شدن (بر دشمن) پیکار می کند، کوشش مکن و به تقدیر نیز چندان تکیه مکن که از کار و کوشش دست کشی؛ زیرا در جستجوی فضل و روزی خدا برآمدن، از سنت است و پوییدن راه اعتدال در طلب روزی، از عفت است. نه عفت، روزی را از انسان دور می کند و نه حرص، روزی زیاد می آورد؛ چه، روزی قسمت شده است و حرص زدن موجب افتادن در ورطه ی گناهان می شود.» (میزان الحکمة،ج۵، ح ۷۱۵۰)
پس از طرفی نیازی نیست همه همّ و غم و فکر خود را صرف بدست آوردن روزی کنیم؛ زیرا میزان روزی ما، (به شرط کار و تلاش در حد لازم) مقدر شده است؛ از طرف دیگر نیز، نباید بدلیل اعتقاد به مقدر شدن روزی، کار و تلاش را ترک کنیم؛ زیرا یکی از سنت های الهی و شرط در روزی، کار و تلاش است.
** رزق و روزی با حقوق تفاوت دارد
یک حقیقت دیگر که باید آن را مورد توجه قرار داد این است که بدانیم رزق و روزی بسیار وسیع تر از حقوق ماهیانه است. حقوق یک قرارداد مادی بین بندگان است ولی رزق یک قرارداد بین خدا و بنده اش. حقوق یک امر ثابت است ولی رزق یک امر متغیر و لذا گاهی خدا از جایی رزق بنده اش را می رساند که اصلا گمانش را نمی کرد. و تفاوت های فراوان دیگر.

 

تراز


ارسال دیدگاه