اعتراض شاعری به نامه مجمع نمایندگان مازندران درباره بندر امیرآباد

اعتراض شاعری به نامه مجمع نمایندگان مازندران درباره بندر امیرآباد

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">چند روز گذشته نامه&zwnj;ای از سوی مجمع نمایندگان مازندران به معاون اول ریاست جمهوری نوشته شد که اعتراض نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه را به دنبال داشت.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف به نقل از خط امید، چند روز گذشته نامه‌ای از سوی مجمع نمایندگان استان مازندران به اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری نوشته و در آن درخواست ایجاد سه منطقه آزاد در مازندران مطرح شد، چند نکته در این نامه قابل‌توجه و تأمل است که پرداختن به آن، خالی از لطف نیست و شاید نکات پشت پرده‌ای را نیز روشن کند.

 

اولین و بزرگ‌ترین نکته عدم وجود امضا علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مقابل نام وی است که ایجاد ابهام در بین مردم حوزه انتخاباتی وی می‌کند و شاهد بودیم که برخی افراد با بداخلاقی سیاسی تمام، تنها تصویر قسمتی از نامه که محل نام بدون امضای علی‌محمد شاعری است را در فضای مجازی استان منتشر کردند در صورتی که تصویر کامل این نامه گویای چرایی امضا نکردن این نامه توسط نماینده مردم شرق مازندران است.

 

چه‌بسا این ابهام ایجادشده و برخی فکر می‌کنند علی‌محمد شاعری مخالف ایجاد منطقه آزاد در بهشهر، نکا و گلوگاه است، اما بررسی نکات دیگر این نامه، به این ابهام پاسخ می‌دهد.

 

بندر امیرآباد با هزار و 60 هکتار مساحت که در طرح جدید توسعه به 2 هزار و 60 هکتار گسترش می‌یابد به‌عنوان بزرگ‌ترین و تنها بندر شمالی متصل به شبکه راه‌آهن سراسری و پایلوت کریدور ترانزیتی شمال - جنوب است که به دلیل بهره‌مندی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل چندوجهی آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی به بازار کشورهای حوزه CIS محسوب می‌شود.

 

همین دارایی‌های بندر امیرآباد که جایگاه ویژه‌ای به آن در بین بنادر استان مازندران می‌دهد باعث تعجب است که چرا این بندر در اولویت نخست این نامه قرار نگرفته و پس از بنادر کوچک‌تر از خود مانند فریدونکنار و نوشهر نام برده شد.

 

با توجه به زیرساخت حمل و نقل چندوجهی و همچنین کریدور شمال به جنوب چرا تنها به‌عنوان منطقه آزاد انرژی پیشنهاد شده چراکه منطقه آزاد انرژی معرفی شدن این بندر پرظرفیت تنها به سود برخی افراد خواهد بود و همه مردم بهشهر نمی‌توانند از این موضوع نفع ببرند که در فرصتی مناسب به‌طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

نکته دیگر این نامه رسمی از سوی مجمع نمایندگان استان به اسحاق جهانگیری، ضعف شدید اصول نامه‌نگاری، قلم‌خوردگی و اضافه کردن کلماتی با خودکار است که نشان می‌دهد این نامه شان مردم فهیم و ولایی مازندران را حفظ نکرده است.

 

با نگاهی به نکات فوق به‌راحتی می‌توان دریافت که عدم امضای علی‌محمد شاعری در ذیل این نامه نشان از پی بردن وی به این نکات مهم است که حق مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در آن تضییع شده و این نامه تنها به نفع افراد و منطقه خاصی از مازندران است.

 

اما ماجرای نامه مجمع نمایندگان به معاون اول رئیس‌جمهور از کجا آغاز شد؟ پس‌ از اینکه دولت و مجلس باوجود اصرار و پافشاری نمایندگان سابق در استان با ایجاد منطقه آزاد در مازندران موافقت نکرد، علی‌محمد شاعری نامه‌ای به استاندار مازندران نوشت كه موضوع تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد تجاری (گردشگری، سوخت، تجاری و فناوری) مطرح شد.

 

این نامه با مشورت و كمک خبرگان، اقتصاددانان، مدیران، كارشناسان و متخصصان تنظیم و بندر امیراباد با توجه به وجود اراضی پشتیبانی وسیع و وجود زیرساخت‌های لازم به‌عنوان منطقه آزاد پیشنهاد شد. که مورد استقبال نماینده عالی دولت در استان قرار گرفت.

 

شنیده‌ها از یک منبع آگاه حاکی است، پس از نوشتن این نامه، یکی از نمایندگان مازندران نامه‌ای را حضوری به دفتر نماینده مردم شرق مازندران در محل مجلس برد و اصرار داشت آن را امضا کند و دكتر شاعری برای وی توضیح داد كه قبلاً نامه‌ای ارسال شد و دیگر این نامه لازم نیست.

به‌نظر می‌رسد که نامه مجمع نمایندگان مازندران با دو هدف نوشته شده است، اول اینكه جلوی پیشرفت نامه‌ای كه علی‌محمد شاعری و استاندار به دولت فرستادند گرفته شود، یعنی زمان را بگیرند و موضوع امیرآباد منتفی یا فعلاً مسكوت گذاشته شود.

و نکته دوم اینکه با ارسال نامه‌ای كه به امضای اكثریت نمایندگان استان خطاب مستقیم به معاون ریاست جمهوری نوشته شده، دولت را در شک و تردید قرار دهند و اینکه مردم مازندران و بهشهر دوست دارند اینگونه مناطق آزاد در استان توزیع شود را به  دولت تحمیل كنند.

 


ارسال دیدگاه