به گزارش مازند اصناف اسراف به معنای هرگونه كوتاهی و زیادهروی و تجاوز از حد اعتدال و گرایش به سوی افراط و حتی تفریط است. البته اغلب درباره زیاده روی بکار می رود.
اسراف در تمام حوزه ها وجود دارد، از اسراف اعتقادی گرفته تا اخلاقی و اجتماعی. لکن بدلیل تاثیر اسراف اجتماعی بر زندگی سایر افراد این نوع بیشتر مورد نهی و توجه قرار می گیرد. و البته چه بسا اسراف هایی که بدلیل تاثیر منفی بر زندگی سایر مردم حتی موجب ضمان فرد اسراف کار بشوند.
سوال:
کسی که هزینه برق و آب مصرفی خود را میدهد،(ولو اینکه زیاد مصرف می کند و مسرف است) ضامن چه چیزی خواهد بود؟ ۲. آیا همینکه مراکز مربوطه هزینه مصرف را تصاعدی محاسبه می کنند موجب رفع ضمان میشود؟
پاسخ دفتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
به هر حال اسراف و زیادهروى بیش از حد جایز نیست و صِرف پرداخت پول قبض موجب جواز اسراف نمىگردد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
۱. با پرداخت هزینه آن ضامن نخواهد بود ولی اگر این مصرف خلاف اجازه سازمان مربوطه باشد مرتکب حرام شده است.
۲. در فرض ضمان، پرداخت آن به فقرا یا مؤسسات خیریه کفایت نمیکند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
۱. اسراف جایز نبوده و مرتکب آن معاقب است.
۲. چنانچه بدهی به اداره برق باشد باید به خود اداره پرداخت شود و دادن به فقرا کافی نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
زیادهروى به نحو غیرمتعارف در آب و برق و....حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد موجب ضمان است.
نکته پایانی:
یادمان نرود اسراف گناه بسیار بزرگی است و حتی در روایات آمده که اضافی آب خوردن خود را هم دور نریزید. از طرفی هرچند اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند، اما در شرایط کنونی جامعه اسلامی ما که فشار استکبار غرب برای تحمیل و تشدید فقر بر امت اسلام، هر چه بیشتر شده چه بسا شدت گناه اسراف و عقوبت آن نیز سنگین تر باشد. پس بیشتر مراقب باشیم.
تراز
ارسال دیدگاه