افزایش واردات باعث کاهش حجم تولید داخلی شد/ اجازه ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند ندهید

افزایش واردات باعث کاهش حجم تولید داخلی شد/ اجازه ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند ندهید

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">سید مهدی کاظمی گفت: افزایش ورود قطعات خارجی به ایران به دلیل قیمت پایین تر آن، بحران موجود را تشدید کرده و با کاهش تقاضا برای قطعات ساخت داخل ضربه دیگری به تولید ملی وارد شد.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ سید مهدی کاظمی نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات با اشاره به افزایش واردات قطعات خودرو از خارج کشور گفت: در سال های گذشته تولید قطعات داخلی وضعیت مناسبی داشته و چیزی حدود ۷۰ درصد نیاز کشور از طریق قطعات ساخت داخل تامین می شد.

وی در ادامه افزود: این تولیدات در مورد اتومبیل هایی که قدمت حضور چند ده ساله در صنعت خودروسازی کشور داشتند به بیش از ۹۰ درصد هم می رسید. کاظمی با اشاره به مشکلاتی از قبیل تورم هرساله در اقتصاد ایران و عدم حمایت دولت از تولید اظهار داشت: افزایش هزینه های تولید بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را مجبور به کاهش تولید یا تعطیلی کارگاه های خود کرد.


نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تصریح کرد: افزایش ورود قطعات خارجی به ایران به دلیل قیمت پایین تر آن، بحران موجود را تشدید کرده و با کاهش تقاضا برای قطعات ساخت داخل ضربه دیگری به تولید ملی وارد شد.

وی درباره ماهیت واردکنندگان قطعات خارجی به کشور افزود: متاسفانه این قطعات توسط واردکنندگان به کشور وارد شده و عموم قطعه سازان فعال در ایران مخالف واردات این قطعات بوده و به تولید کالای داخلی افتخار می کنند.

کاظمی در ادامه اظهار داشت: البته در مقطعی بسیار کوتاه تعداد بسیار انگشت شماری از تولیدکنندگان ما به دلیل ناتوانی مالی و از روی ناآگاهی اقدام به واردات این قطعات کردند که خیلی زود به دلیل کیفیت بسیار پایین قطعات چینی متوجه اشتباه خود شدند.


این فعال صنفی درباره شرایط الزام خودروسازان به استفاده از تولیدات داخلی به خبرنگار تراز گفت: اگر تولیدکنندگان ایرانی اطمینان دهند که توانایی تامین قطعات خودرو در حد نیاز یا بالاتر از نیاز کشور را دارند دولت باید به گمرکات لیست این قطعات را اعلام و اجازه ورود قطعه مشابه خارجی وجود نداشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر در برخی از قطعات مانند چراغ یا چراغ خطر خودروها به دلیل تولید انبوه در داخل کشور با قیمت و کیفیت مناسب عرضه شده و وارداتی از خارج کشور صورت نمی گیرد. کاظمی درباره قطعات وارداتی به کشور تصریح کرد: واردات این قطعات تماما به صورت قانونی و از مبادی رسمی کشور بوده و با اجازه گمرک و تایید سازمان استاندارد صورت می گیرد.


نایب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: به دولت و سایر سازمان های ذیربط با اطمینان می گویم توان تولید صد درصدی قطعات خودروهای رایج در داخل کشور کاملا وجود دارد.

وی ادامه داد: ما بیش از ۱۷ میلیون دستگاه خودرو در داخل کشور داریم که در حال استفاده هستند. خودروهایی مانند پراید، انواع پژو و رنو درصد قابل توجهی از این بازار را تشکیل می دهند که ساخت قطعات این خودروها را برای تولید کننده ایرانی به صرفه تر می کند.

کاظمی در خاتمه ضمن درخواست از دولت برای حمایت از تولید ملی اظهار داشت: دولت باید در موضوع منابع انرژی، هزینه های بیمه ای و تسهیلات ارزان قیمت از تولیدکنندگان حمایت کند تا علاوه بر ممانعت از خروج ارز از کشور شاهد افزایش اشتغال در کشور هم باشیم.

 

تراز


ارسال دیدگاه