اگر ما مسئول بودیم چه می کردیم!؟ حل مشکلات مردم یا افزایش حقوق و مزایای خودمان!؟

اگر ما مسئول بودیم چه می کردیم!؟ حل مشکلات مردم یا افزایش حقوق و مزایای خودمان!؟

<p><span style="font-size: larger;">اگر مسئولیتی در جامعه اسلامی به ما سپرده شد بجای اینکه اول از همه به دنبال تعیین حقوق نجومی از طرق قانونی برای خود باشیم...&nbsp; <br /> <br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  یکی از تفاوت های اصلی انسان با سایر موجودات زنده، تعلیم و تعلم است زیرا علم آموزی تنها مخصوص انسان است. همان طور که اسلام، انسان را به تعلیم و تعلم توصیه نموده و ثواب و اجر عظیم نیز برای آن در نظر گرفته، از طرفی هم در انتخاب مسیر باید دقت عمل داشته باشیم. برای انتخاب مسیر مبلغان فراوانی نیز در مسیر انسان قرار گرفته اند. عقل، فطرت و وجدان اخلاقی در درون و ۱۲۴ هزار پیامبر و اوصیا و مبلغان آن ها در برون، زمینه ساز هدایت انسان هستند. لذا انسان مکلف است با استفاده از قدرت انتخاب، راه صحیح را برگزیده و در این مسیر پیش برود تا اینکه به سرحد کمال در دنیا و آخرت برسد.


از طرف دیگر بر اساس تفسیر مفسران از امانت الهی، نعمت های گوناگونی به عنوان امانت به انسان معرفی شده است. از جمله علامه باطبایی(ره) قدرت اختیار و انتخاب را دو امانت الهی در دست انسان بر می شمرد که باید از آن به خوبی استفاده کنند. در آیه ۱۴۴ سوره اعراف به حضرت موسی (ع) خطاب می شود که در برابر مسئولیتی که به تو داده شده باید شکرگزار باشی زیرا این مسئولیت امانتی الهی در دست توست.


در آیه ۱۴۴ سوره اعراف می خوانیم:
«قَالَ يَا مُوسَى إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَبِكَلَامِي فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ.»
«خداوند فرمود: ای موسی! من تو را با رسالتهای خویش، و با سخن‌ گفتنم (با تو)، بر مردم برتری دادم و برگزیدم؛ پس آنچه را به تو داده‌ام بگیر و از شکرگزاران باش!»
                                                                                                                ***
سه نکته:
* مسئولیت، نعمت الهی است نه وسیله تعیین حقوق نجومی!
شكر، فرمان اكيد خدا و امرى واجب است، نه مستحب و يك سفارش اخلاقى. پس شكرگزارى از نعمت‏هاى الهى لازم است. همچنین مسئوليّت‏هاى دينى و ارشادى، نعمتهای الهى اند كه بايد سپاسگزارى شود. (شكرگزارى، علاوه بر زبان بايد با بكار بستن دستورات الهى باشد) یعنی اگر مسئولیتی در جامعه اسلامی به ما سپرده شد بجای اینکه اول از همه به دنبال تعیین حقوق نجومی از طرق قانونی برای خود باشیم باید به این فکر کنیم که آیا از عهده این مسئولیت و تکلیف الهی بر می آییم یا نه؟
 
** اگر ما مسئول بودیم چه می کردیم!؟ حل مشکلات مردم یا حقوق و مزایای خودمان!؟
امکانات و مسئولیت ها امتحان الهی اند. ریاست و مقام نیز امانت های بزرگی از سوی خدا هستند. پس باید مراقب باشیم و از خدا بخواهیم که همه ما را در مسیر نعمت های الهی قرار دهد و پست و مقامی را هم که به ما می دهد در مسیر انجام مسئولیت و امتحان الهی صرف کنیم. چه بسا اگر خودسازی نکنیم هرکدام از ما نیز در جایگاه مسئولیت قرار بگیریم به دنبال حقوق و مزایای خود باشیم نه حل مشکلات مردم.
 
*** چرا خدا حضرت موسی (ع) را برگزید؟
در ذیل آیه فوق از امام صادق عليه السلام روایت شده که خداوند به موسى عليه السلام فرمود: آيا مى‏دانى چرا تورا برگزيدم؟ زيرا خضوع و خشوع تو به درگاه من بى‏نظير بود؛ هرگاه به نماز مى‏ايستادى، گونه‏ هاى خود را بر خاك مى‏نهادى. در حديث ديگرى آمده است كه خداوند فرمود: چون در ميان بندگانم خود را نسبت به من ذليل‏تر مى ‏دانستى.

 

تراز


ارسال دیدگاه