به گزارش خبرنگار مازند اصناف اعلام خبر توافق نهایی ایران با سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی FATF (کارگروه ویژه اقدام مالی) اما و اگرهای فراوانی را در اذهان عمومی پدید آورده است؛ بویژه آنکه تهدیدهای این توافق به مراتب فرصت های پیش رو را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
آنچه این روزها اذهان عمومی را بیش از هر نکته دیگری به خود معطوف کرده است و نگرانی های فراوانی را بدنبال داشته است، مطرح شدن حراج اطلاعات بانکی یا دسترسی این سازمان به اطلاعات بانکی مشتریان بانکهای ایرانی است.
هرچند بنا به دلایلی نامعلوم، دولت و مقامات مذاکره کننده از رسانه ای شدن این موضوع و انتشار جزییات این توافق، ممانعت کرده اند؛ اما آنچه مسلم است توافق بانک مرکزی با این سازمان، علیرغم اختلافات و تناقضات محسوس در بند ها و تعاریف کلیدی تعهدنامه این سازمان جای بسی تعجب و تامل است!
هر چند هدف اصلی FATF اعمال استانداردهایی است که تضمین کند ریسک پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی سلاحهای کشتار جمعی در یک کشور به نحو اطمینانبخشی کاهش پیدا کرده است، اما ناگفته نماند که تعاریف این سازمان در خصوص این واژه ها با تعاریف ایران، تفاوتی کاملا متضاد دارد و این در حالی است که در لیست اعلام شده از سوی این سازمان، حزب الله لبنان، سپاه قدس، حماس، جهاد اسلامی، انصارالله و نیروهای مقاومت در زمره تروریسم تلقی می شوند؟!
هر چند جزییات مذاکرات نمایندگان دولت و FATF دقیقا مشخص نیست، اما، اگر آنطور که مقامهای دولتی میگویند موضوع صرفا به اجرای قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مصوب مجلس در اسفند 94 محدود میشود، بنابراین قاعدتا دولت نباید برای انتشار متن اصلی توافق مشکلی داشته باشد؛ امری که تاکنون با خودداری دولتی ها مواجه شده است.
مازنداصناف برای شفاف سازی و تشریح این توافق سعی در مصاحبه با برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را داشت که در کمال تعجب با بی اطلاعی آنان از این موضوع سرنوشت ساز ملی مواجه شد؟!
پس از آنکه امیدهای ما برای واکاوی این موضوع از سوی نمایندگان موردنظر به یأس مبدل شد، به سراغ یکی از کارشناسان علوم سیاسی و روابط بین الملل استان رفتیم تا به تشریح ابعاد گسترده تری از این توافق برای اطلاع افکار عمومی از این اتفاق بپردازیم که در ذیل این خبر می خوانیم:
محمد نعمت زاده دقایقی قبل درگفتوگو با خبرنگار مازنداصناف گفت: باید توافق ایران با سازمان FATF را از چند منظر نگریست و منافع و مضرات آنرا در سطح ملی و منطقه ای به نقد و بررسی گذاشت.
وی با بیان اینکه در نگاه اول باید به تفاوت های جدی تعریف تروریسم از سوی ایران و FATF اشاره کرد، افزود: بی شک تروریسمی که در نگاه ماست با مفهومی که مثلا غربی ها از آن دارند متفاوت است و باید ببینیم که تروریسم در این توافق به چه مفهومی، تعریف شده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: ترور یعنی رفتاری که زمینه ایجاد رعب و وحشت و برهم زدن نظم یک کشور، منطقه و جهان را موجب شود و با این تعریف، تروریسم روشی است توام با خشونت که امنیت و نظم یک کشور، منطقه و جهان را برهم می زند.
نعمت زاده با بیان اینکه نکته قابل تامل در این اتفاق آن است که آیا یک متد مشترک و مورد توافق فی ما بین طرفین وجود دارد یا نه؟ اظهار کرد: حتی دول غربی و شرقی نیز نگاه متفاوتی بر سر این موضوع با یکدیگر دارند؟
وی در ادامه در تشریح واژه تروریسم عنوان کرد: این واژه اثرات سیاسی آن به مراتب پر رنگ تر از اثرات حقوقی آن است. و در واقع می توان این واژه را یک واژه سیاسی قلمداد کرد.
این کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل اذعان کرد: این سازمان، کشورها را بر اساس معیارها و تعاریف خود، به دو بخش تروریسم خوب و تروریسم بد طبقه بندی می کند و ایران در این طبقه بندی، جزء تروریسم بد تعریف می شود؛ چرا که رفتار ایران در منطقه، با منافع آنها در تضاد است، خواه این منافع مشروع باشد یا نامشروع.
نعمت زاده با بیان اینکه با به توافق رسیدن با این سازمان، ما ملزم به پذیرفتن و اجرای تعهدات آن هستیم، خاطرنشان کرد: غربی ها بدنبال آنند تا در عرصه سیاست خارجی، مکانیزم های ایران را در قبال نفوذ در منطقه مسدود کنند و لذا برای تحقق این امر، مجاری ارتباطی و نفوذی ما را می بندند؛ و خواه این مجاری سپاه باشد، حمایت های ایدئولوژی باشد، لجستیکی باشد یا حمایت های مالی.
وی با بیان اینکه مهمترین مجرا در این مسئله، تضعیف حمایت های مالی است، تصریح کرد: آنها از طریق واژه های نظیر مبارزه با پولشویی، بدنبال تضعیف حمایت مالی ایران از سپاه، حزب الله و ... هستند. هرچند که سپاه یک نیروی کاملا دفاعی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه پولشویی عبارت است از هدایت پول های نامشروع که خواه از طریق قاچاق باشد یا مواد مخدر به مسیرهایی نظیر بانک و سرمایه گذاری، و به نوعی تبدیل آن به پول سالم؛ تاکید کرد: بر اساس این متد، تحرکات و رفتار ایران در منطقه، از سوی آنان در زمره پولشویی معنا می شود و حمایت ما از حزب الله می تواند در مصادیق پولشویی قرار گیرد و برخوردهای دنیا را با ما بدنبال خواهد داشت.
نعمت زاده با بیان اینکه این توافق مضرات و منافعی را بدنبال خواهد داشت، بیان کرد: بنظر میرسد مضرات عضویت در این سازمان، به مراتب بیشتر از منافعش خواهد بود و باید جوانب این توافق را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
وی با اشاره به اینکه خاورمیانه در حال پوست انداختن است، اظهار کرد: این امر، خالق پدید آمدن چالش های فراوانی در منطقه و بین الملل خواهد شد که قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای را بدنبال دستاوردهای این اتفاق وا می دارد.
این کارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل با بیان اینکه بحث انرژی هسته ای نیز گام به گام دنبال شد، اضافه کرد: آنها پس از انرژی هسته ای، هم اکنون بر روی نفوذ منطقه ای ایران زوم کرده اند؛ لذا با توجه به مهمترین اهرم ایران در منطقه یعنی سپاه، آن را مورد هدف قرار داده اند.
نعمت زاده با بیان اینکه برای دستیابی و تحقق تضعیف این اهرم ایران، آنها در گام اول از طریق موضوع مالی و کاهش حمایت ها ورود پیدا کردند؛ افزود: بی شک آنها در گام بعدی پا را فراتر از این قرار داده و شاهد مطالبات دیگری از سوی آنان خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو به منفعت های این توافق اشاره و عنوان کرد: بر اساس این توافق، باید در مسیر شفاف سازی و تعامل با کشورهای دنیا حرکت کنیم و این مسیرو تعامل باید دارای خطوط قرمزی باشد که این خطوط قرمز، به یقین منافع ملی ماست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت در توافق با این سازمان، کمی عجولانه رفتار کرده است؛ تاکید کرد: دولت پس از قضیه برجام، بیش از حد بدنبال تعامل با کشورها است و این امر مطالباتی را بدنبال خواهد داشت که ته و سقفی ندارد و ثمری جز افزایش خواسته ها و انتظارات آنها نخواهد داشت.
نعمت زاده با بیان اینکه غربی ها ایران را بعنوان مهترین کشور اثرگذار در خاورمیانه پذیرفته اند، تصریح کرد: آنها دوست دارند ایران را دست بسته ببینند؛ قدرت داشته باشیم اما قدرت موثر در منطقه نباشیم؛ لذا نباید عجله کنیم و تعامل با غربی ها را فدای منافع ملی کنیم.
وی با بیان اینکه تروریسم غر بی ها یک تروریسم حقوقی و بین المللی نیست بلکه یک ترورریسم سیاسی است و آنها این امر را در رفتار و عملکردشان بوضوح نشان داده اند؛ اذعان کرد: بر اساس مصداق بین المللی، عربستان و ترکیه بعنوان حامیان اصلی تروریسم در منطقه، باید از میان برداشته شوند که بدلیل مناسبات فی مابین، مورد حمایت و توجه آنها هستند.
این کارشناس علوم سیاسی در بخش پایانی این گفتوگو در پاسخ به چرایی عدم رسانه ای کردن این موضوع ملی و مهم از سوی دولت به خبرنگار ما گفت: متاسفانه برجام شد یک موفقیت جناحی؛ متاسفانه موفقیت هایی از این دست به جای نگاه ملی، نگاهی جناحی به آن می شود و این نگاه، اتخاذ برخی تصمیمات را بدنبال خواهد داشت.
نعمت زاده ضمن اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات، دلایل عمده مخالفت با رسانه ای شدن این موضوع را به شرح ذیل تفسیر کرد:
تمامی سیاست مداران دنیا برای تصمیم گیری یا اجرایی شدن یک سیاست در کشور بدنبال سنجش افکار عمومی اند و در خصوص این موضوع نیز، آنها بدنبال سنجش افکار عمومی اند تا ببینند که آیا اذهان عمومی در داخل کشور، موافق است یا مخالف؟ اگر ببینند افکار عمومی موافق این موضوع است آنرا بوق و کرنا می کنند.
اما اگر با مخالفت مردم مواجه شوند، بخشی از آن را بر گردن دیپلماسی سیاسی و یا چندین و چند نفر انداخته و بنحوی سعی در رو پوشانی و تقلیل انتقادات می کنند.
حال باید دید با افزایش پوشش خبری این توافق از سوی رسانه های مکتوب و مجازی کشور، آیا تلویزیون و بخش های خبری نیز به انتشار این خبر خواهند پرداخت یا نه؟ امری که تاکنون و در کمال تعجب، تحقق نیافته است!
و باز هم باید نشست و دید دولت تا به کی از انتشار جزییات این توافق خودداری خواهد کرد؟
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه