به گزارش مازند اصناف؛ در قرآن کریم، دو نوع گشايش براى دو گروه مطرح است. از جمله این دو گروه را چنین معرفی می نماید:
۱- رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه بركات است، «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ».
۲- رفاه و گشايش براى كفّار و نااهلان كه ديگر همراه بركات نيست، «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ».
چه بسا نعمتها، ناپايدار و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد. خداوند، اين رفاه و گشايش كفّار را وسيله ى مهلت و پرشدن پيمانه آنان قرار داده است. بنا بر اين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش كرد، زيرا اگر اين نعمت ها براى مؤمنين باشد، مايه بركات است، و اگر براى كفّار باشد، ناپايدار و وسيله قهر الهى است.
در آیه ۹۶ سوره اعراف می خوانیم:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ.»
«و اگر مردم شهرها و آبادی ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان و زمين را بر آنان می گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.»
***
سه نکته:
* علت اصلی تاخیر در برآورده نشدن حاجات
امام صادق عليه السلام فرمودند: «گاهى بنده اى از خداوند حاجت و تقاضايى دارد و خداوند دعايش را مستجاب مىكند و مقرّر مى شود تا مدّتى ديگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى شود.» (تفسير اثنی عشرى)
** مصداق بارز آیه دوران ظهور است
از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللَّه تعالى فرجه) است كه به گفته ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مىشود. (تفسير نور الثقلين) در روایات به باران های فراوان در آن دوران، میوه های جدید و دیده نشده و سایر نعمت های الهی است.
*** رابطه مستقیم فرهنگ و اقتصاد
مطابق فرمایش آیه رابطه بین فرهنگ و اقتصاد رابطه ای دو سویه و مستقیم است. یعنی سرمايه گذارى روى فرهنگ و معنويّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. زیرا فرموده است ایمان و تقوا نتیجه اش برکات آسمانی و زمینی است. از طرفی در آیه لام تاکید در ابتدای «لَفَتَحْنا» نشان از حتمی بودن نزول برکات دارد. پس باید وعده هاى الهى را جدّى بگيريم.
تراز
ارسال دیدگاه