اشاره قرآن به رابطه مستقیم فرهنگ و اقتصاد

اشاره قرآن به رابطه مستقیم فرهنگ و اقتصاد

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللَّه تعالى فرجه) است كه به گفته&rlm; ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى&rlm; شود.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ در قرآن کریم، دو نوع گشايش براى دو گروه مطرح است. از جمله این دو گروه را چنین معرفی می نماید:


۱- رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه بركات است، «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ».


۲- رفاه و گشايش براى كفّار و نااهلان كه ديگر همراه بركات نيست، «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ».


چه بسا نعمت‏ها، ناپايدار و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد. خداوند، اين رفاه و گشايش كفّار را وسيله‏ ى مهلت و پرشدن پيمانه آنان قرار داده است. بنا بر اين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش كرد، زيرا اگر اين نعمت ها براى مؤمنين باشد، مايه‏ بركات است، و اگر براى كفّار باشد، ناپايدار و وسيله‏ قهر الهى است.


در آیه ۹۶ سوره اعراف می خوانیم:


«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ.»
«و اگر مردم شهرها و آبادی ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان و زمين را بر آنان می گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.»
***
سه نکته:


* علت اصلی تاخیر در برآورده نشدن حاجات



امام صادق عليه السلام فرمودند: «گاهى بنده ‏اى از خداوند حاجت و تقاضايى دارد و خداوند دعايش را مستجاب مى‏كند و مقرّر مى‏ شود تا مدّتى ديگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى‏ دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى‏ شود.» (تفسير اثنی عشرى)


** مصداق بارز آیه دوران ظهور است



از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللَّه تعالى فرجه) است كه به گفته‏ ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى‏شود. (تفسير نور الثقلين) در روایات به باران های فراوان در آن دوران، میوه های جدید و دیده نشده و سایر نعمت های الهی است.


*** رابطه مستقیم فرهنگ و اقتصاد



مطابق فرمایش آیه رابطه بین فرهنگ و اقتصاد رابطه ای دو سویه و مستقیم است. یعنی سرمايه گذارى روى فرهنگ و معنويّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. زیرا فرموده است ایمان و تقوا نتیجه اش برکات آسمانی و زمینی است. از طرفی در آیه لام تاکید در ابتدای «لَفَتَحْنا» نشان از حتمی بودن نزول برکات دارد. پس باید وعده‏ هاى الهى را جدّى بگيريم.

 

تراز


ارسال دیدگاه