قیمت های غیرواقعی به کام بنکداران و به زیان مصرف کنندگان
اختصاصي/ قابل توجه دستگاه هاي نظارتي؛

قیمت های غیرواقعی به کام بنکداران و به زیان مصرف کنندگان

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">کافی است برای خرید مایحتاج منزلتان به یک فروشگاه یا سوپرمارکت مراجعه کرده باشید، بی شک در هنگام خرید بارها و بارها متوجه قیمت های کاذب و غیرواقعی مندرج بر روی برخی اقلام</span>...</p>

به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ اگر مسئولیت خرید منزلتان را بر عهده داشته باشید؛ بر این نکته صحه می گذارید که نرخ درج شده بر روی برخی از کالاها در بازار که اتفاقا کم هم نیستند؛ تفاوت فاحشی با قیمت عرضه آن از سوی واحدهای صنفی و فروشگاهی دارد.

کافی است برای خرید مایحتاج منزلتان به یک فروشگاه یا سوپرمارکت مراجعه کرده باشید، بی شک در هنگام خرید بارها و بارها متوجه قیمت های کاذب و غیرواقعی مندرج بر روی برخی اقلام نظیر: مواد شوینده، تن ماهی، دستمال کاغذی، کنسروها، روغن های مایع و جامد، ماکارانی، نوشابه و ... شده اید که این سوال در ذهن آدمی شکل می گیرد که چرا قیمت درج شده گاها تا 50 درصد با قیمت فروش متفاوت است؟ آیا دستگاهی بر روی  تعیین نرخ این کالاها نظارت نمی کند؟

جالب اینجاست که سود این کالاها چه میزان است که فروشندگان بازار حتی با 50 درصد زیر قیمت مندرج بر روی آن کالا، هنگام فروش باز هم سود لازم را برده اند؟

این قیمت های غیر واقعی در نهایت به کام تولیدکنندگان و فروشندگان و به زیان مصرف کنندگان است؛ مصرف کنندگانی که به دستگاه های نظارت بر تعیین نرخ بازار اعتماد داشته  و بر همین اساس نرخ های اعلام شده از سوی فروشندگان را می پذیرند.

این نکته قابل توجه است که این قیمت های غیر کارشناسی و غیر واقعی موجب چند نرخی شدن یک کالا در فروشگاه های متعدد شده و موجب برهم خوردن تعادل بازار نیز خواهد شد.

در نگاه دیگری می توان گفت: قیمت های مندرج بر روی اقلام از سوی کارخانه های تولیدی، با حاشیه سود بالایی همراه است که از عوامل وسوسه انگیز و ترغیب کننده برای خریداران و بنکداران است تا استناد بر قیمت مندرج بر روی کالاها، بی دردسر به اخذ سودهای بالا از مشتریان بپردازند.

از منظر دیگر؛ بنظر می رسد؛ درج نرخ های با حاشیه سود بالا بر روی اقلام، یک ترفند جالب از سوی تولیدکنندگانی است که به دلایل گوناگون، توان رقابت در بازار را به لحاظ کیفی و کمی نداشته و با این ترفند بدنبال جذب مشتریان بیشتری هستند.

هر چند عدم توانایی این دسته از تولیدکنندگان برای رقابت در عرصه تبلیغات و بازاریابی نیزاز دلایل دیگر، درج قیمت های غیرواقعی بر روی اقلام به حساب می آید؛ اما این روند در بازار امری نکوهیده و نامتعارف است.

نباید فراموش کنیم که مهمترین عامل توافق فی مابین در بازار جهت خرید یک کالا، اعتماد طرفین به قیمت درج شده بر روی کالاهاست؛ که با ادامه روند درج قیمت های غیر واقعی در آینده ای نزدیک شاهد فرو ریختن دیوار اعتماد فی مابین فروشندگان و مصرف کنندگان در کشور خواهیم بود.

در پایان امید می رود در سال جاری و با نظارت جدی دستگاه های ذیربط بویژه انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، تعزیرات و واحدهای بازرسی در استان، شاهد بازاری سالم؛ پویا و پر ثمر باشیم.

 

انتهای پیام/





ارسال دیدگاه