به گزارش خبرنگار مازند اصناف؛ نمايشگاههاى بينالمللى پل ارتباطى بين بازرگانان، کارشناسان، صنعتگران و محققين کشورهاى گوناگون مىباشند.
نمايشگاههاى بينالمللى تنها براى نمايش کالاها و انجام مذاکرات تجارى پيرامون آنها برگزار نمىشوند، بلکه اطلاعات گوناگون در زمينه قيمتهاى رقابتى در سطح جهاني، آخرين استانداردهاى کيفي، آخرين پيشرفتهاى صنعتي، دستاوردهاى پژوهش علمى و ايدههاى اقتصادى - تکنولوژى نيز در خلال برگزارى نمايشگاهها مورد تبادل قرار مىگيرند.
به وجود آوردن زمينه مساعد جهت انجام ملاقاتهاى سياسى و اقتصادى بين بلندپايگان کشورها، جهت ايجاد حسن تفاهم ميان آنها، بيانگر بعد ديگرى از فلسفه وجودى نمايشگاههاى بينالمللى مىباشد، تا جائى که امروزه نمايشگاههاى بينالمللى بهصورت يکى از کارآمدترين ابزارها جهت گسترش و تعميق مناسبات سياسي، فرهنگى درآمدهاند.
نمایشگاه های بین المللی در کشور ما نیز غالبا در مراکز استان ها و با هدف معرفی توانمندی ها و ظرفیت های بخش تولید، صنعت، صنایع دستی و بازار استان با رویکرد نمایشگاهی برگزار می شود.
از این منظر باید عنوان کنیم که نمایشگاه بین المللی مازندران که سبقه فعالیت آن به یک دهه در استان می رسد غالبا با هدف تجاری و سود آوری و گاها حتی بدون حضور فعالان استانی در بخش های گوناگون در حال برگزاری است.
باید اذعان کنیم که ضمن محدود بودن عنوان های نمایشگاهی در استان در حوزه مبلمان، لوستر، فرش، خانه کودک و خانه مدرن، عدم هماهنگی و تطابق زمانبندی و برنامه های اجرایی آن با تقویم نمایشگاهی کشور از دیگر انتقادات وارده به نمایشگاه بین المللی مازندران در قائمشهر است.
شایان ذکر است در مصاحبه های گوناگون هیات مدیره اتحادیه های صنفی استان، همواره از حضور غرفه داران غیر بومی و عدم حضور حتی یک غرفه از فعالان بومی از عدم اطلاع رسانی جهت حضور فعالان بومی انتقاد و گلایه داشتند.
گفتنی است در طی سالیان اخیر شاهد جنگ زرگری شهرهای مرکزی استان نظیر آمل، بابل و ساری برای تصاحب عنوان بین المللی نمایشگاه مازندران در کنار فعالیت این نمایشگاه در قائمشهر هستیم که این امر به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران استان، بدلیل عدم وجود یک فضای نمایشگاهی منسجم، کارآمد و تمام عیار در استان است که می بایست ضمن تعامل مناسب با صنایع، واحدهای تولیدی و اتحادیه های صنفی در استان به پوشش نمایشگاهی طبق تقویم کشوری و معرفی توانمندی های بومی استان بپردازد.
هر چند خلاء نمایشگاه بین المللی استان با راه اندازی نمایشگاه بین المللی قائمشهر که به اعتقاد کارشناسان، موفق به برگزاری حتی یک نمایشگاه بین المللی در استان نیز نشده است وجود دارد اما باید عزم استانی برای تقویت و ارتقای این ظرفیت در استان هدایت شود تا اینکه ما این امتیاز را برای شهر خود قائل شویم.
بی شک سزاوارتر آن است که بجای آنکه ساری، قائمشهر، آمل، بابل یا هریک از شهرهای دیار علویان را به صرف ارق شهری مستحق داشتن یک نمایشگاه بین المللی بدانیم، هر یک از این شهر ها را برای تعالی استان بخواهیم و تعالی استان را نیز در مسیر تعالی کشور ببینیم.
در این مبحث باید عنوان کنیم که خلاء وجود یک مرکز همایش بین المللی در استان نیز جهت برگزاری همایش ها، نشست ها و کنگره های استانی، کشوری و بین المللی نیز بوضوح به چشم می آید که امیدواریم در تمهیدات استانی به این موضوع نیز پرداخته شود.
مازندران با این همه ظرفیت های خدادادی، صنایع تولیدی، کشاورزی و سلولزی و باغداری، پتانسیل بالایی در دارا بودن یک مرکز توانمند و ممتاز نمایشگاهی در کشور را دارد که تاکنون به آن نرسیده است.
قابل ذکر است مازندران با 39 شهرک صنعتی و 2600 کارخانه، دارای پتانسیل بالای صنعتی در کشور است که در سالیان اخیر بنا به اظهار نظر کارشناسان شاهد رکود 50 تا 70 درصدی آن در استان بوده ایم که امیدواریم با تقویت مرکز نمایشگاهی و معرفی توانمندی های این بخش در سطح کشور و بین المللی شاهد رونق روزافزون آن باشیم.
باید توجه داشت که رکود اقتصادی مهمترین مشکل حال حاضر صنایع مازندران است؛ امری که با کاهش تقاضا، کاهش درآمدی را بدنبال داشته است که قرار بود پاسخگوی هزینه ها و دخل و خرج های واحدهای صنعتی باشد.
یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلات رایج صنایع استان را به ترتیب فراوانی سرمایه در گردش، بازاریابی و رکود، بازار فروش، اختلاف شرکا و عدم توجیه اقتصادی شامل می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه باید هم در بخش صنایع و هم در بخش نمایشگاهی مازندران را یک کل ببینیم نه یک شهر خاص؛ اضافه کرد: متاسفانه نگاه های شهری و تعصبانه موجب شده تا گاها سرمایه ها به سمت برخی شهرهای خاص سرازیر شود و این بیانگر خرده نگری هاست.
این کارشناس و صاحبنظر اقتصادی با بیان اینکه باید نگاه کلان در تمام سطوح مدیریتی استان نهادینه شود؛ تاکید کرد: باید ساری را برای مازندران بخواهیم و مازندران، تهران یا اصفهان را هم برای کشور بخواهیم. باید نگاهمان را از چشم اندازهای انحصاری به شهر و دیارمان خارج کنیم و کلان ببینیم، بیندیشیم و تصمیم گیری کنیم.
وی با بیان اینکه برخی تصمیم ها در صنعت نه تنها به صنایع استان کمک نکرد بلکه زیان آور هم تلقی می شود؛ اظهار کرد: ما مزیت های فراوانی را در استان هم در صنایع، هم در کشاورزی و هم در بازار داریم. ما می توانیم در بخش کشاورزی و سلولوزی حرف اول کشور را بزنیم. ما در بخش نئوپان و ام دی اف نیز دارای ظرفیت های منحصر به فردی هستیم که می بایست به آن بها بدهیم.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید مدیران ما بدنبال مزیت هایی در استان باشند که دارای توجیه اقتصادی است، اذعان کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم تا از مزیت های استان بهترین بهره را ببریم و رونق فضای نمایشگاهی می تواند ویترینی باشد برای معرفی توانمندی ها و ظرفیت های استان.
وی با بیان اینکه متاسفانه با بی توجهی ها و بی تدبیری ها، 30 واحد از 50 واحد لبنیاتی استان در حال ورشکستگی و تعطیلی در استان هستند؛ ادامه داد: ما در بخش غلات نیز می توانیم قطب تامین غلات در کشور باشیم.
این صاحبنظر حوزه صنعت در استان با بیان اینکه راه نجات صنعت ما، یافت بازارهای جدید در جهان است، تصریح کرد: فضای نمایشگاهی بین المللی در دنیای امروز، دروازه معرفی توانمندیها و محصولات صنایع کشور هاست تا بازارهای جدیدی را به تسخیر خود درآورد و امیدوارم با پرهیز از سطحی نگری و تعصب محوری، ضمن قدر دانستن فرصت نمایشگاهی در استان برای تعالی آن در استان کمر همت ببندیم نه آنکه با برخی تصمیمات ریشه بر تیشه آن بزنیم.
وی در پایان این گفت و گو با اشاره به سهم 60 درصدی واردات ام دی اف در کشور، عنوان کرد: مازندران ظرفیت بالایی در تولید ام دی اف و کشت چوب مورد نیاز این صنعت دارد که امیدواریم مورد توجه مسئولان استان قرار بگیرد.
در پایان باید اشاره کنیم که رونق صنایع استان بدون وجود یک بازار موفق و منسجم میسر نمی شود و برگ برنده این بازار در سطح کشور در گرو یک فضای نمایشگاهی موفق، کارآمد و تمام عیار بین المللی است که بتواند تمام ظرفیت های استان را در حوزه های گوناگون در سطح ملی به تصویر بکشد که امیدواریم با تصمیمات دلسوزانه و صحیح، شاهد تحقق آن در استان باشیم.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه