چرا گوشت بعضی حیوانات حرام و برخی حلالند؟

چرا گوشت بعضی حیوانات حرام و برخی حلالند؟

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">آیه فوق می فرماید گوشت های حرام دو دسته اند. یک دسته که فلسفه تحریمشان زیان جسمی و پلیدی آنهاست. دسته دوم اما...<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ اسلام دین اعتدال و میانه روی است. احکام و قوانین اسلام نیز نه سخت گیرانه است، نه با اهمال. هرچه در اسلام به مکلفین دستور داده شده بر پایه فلسفه ای متقن، دقیق و مستحکم است، هرچند ممکن است فلسفه برخی امور به صورت کامل برای ما روشن نشده باشد. قاعده کلی و فلسفه حلال بودن در اسلام تابع پاکی و خیر و منفعت و حرام بودن در گرو ناپاکی و زیان و ضرر است.


در آیه ۱۴۵ سوره انعام می خوانیم:
«قُل لاَّ أَجِدُ فِي مَا أُوْحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.»
«بگو: در ميان آنچه بر من وحی شده است چيزی را که خوردن آن حرام باشد، نمی يابم ، جز مردار يا خون ريخته يا گوشت خوک که پليد است يا حيوانی که در کشتنش مرتکب نافرمانی شوند و جز با گفتن نام الله ذبحش کنند هرگاه کسی ناچار به خوردن گردد بی آنکه سرکشی کند و از حد بگذرد، بداند که خدا آمرزنده و مهربان است.»


                                                                                                                                                  ***
سه نکته:
* تاکید چهارگانه قرآن بر حرمت مردار
قاعده کلی حلال و حرام در خصوص گوشت حیوانات این است که تمام گوشت ها حلال است مگر آنهایی که دلیل شرعی برای آن وجود دارد مانند گوشت مردار. در قرآن کریم ۴ بار به حرمت مردار و خون اشاره شده است. البته مطابق احکام اسلامی "میته" تنها به حیوان مرده گفته نمی شود و اگر حیوانی مطابق دستور شرع ذبح نشود نیز در حکم  مردار خواهد بود.


** آیا فقط چهار نوع گوشت حرامند؟
سوالی که مطرح است اینکه چرا در این آیه و آیات قبلی همه حرام ها در زمينه غذاها منحصر به چهار چيز شمرده شده است حال آنکه غذاهای حرام دیگری نیز وجود دارند؟
آنچه به نظر می رسد این است که این آیات تنها ناظر به بیان خرافات مشرکان و نفی آنهاست. یعنی آیه می خواهد بگوید حرام های الهی اینها هستند نه آن مواردی که شما تحریف کرده اید.


*** دو نوع دلیل برای تحریم گوشت حیوانات
یکی از موارد حرام در آیه که مورد چهارم محسوب می شود حيواناتى است كه هنگام ذبح، نام غير خدا بر آنها برده شده است. زیرا مشرکان هنگام ذبح نام بتها را می گفتند. نکته مهم این است که در آیه بجای حیوان می فرماید فسق؛ فسق یعنی خروج از راه بندگی لذا هر گناهی فسق محسوب می شود. در سه مورد قبلی قرآن از واژه رجس استفاده می نماید.


این مطالب در کنار هم نشان چیست؟ گویا آیه فوق می فرماید گوشت های حرام دو دسته اند. یک دسته که فلسفه تحریمشان زیان جسمی و پلیدی آنهاست. دسته دوم اما گوشت هایی اند که نه زیان بهداشتی دارند و نه پلیدند لکن از حیث معنوی و اخلاق نشانگر دوری از خدا و عدم بندگی هستند و علت تحریمشان نیز همین امر است.


از اينجا روشن مى شود كه شرائط ذبح اسلامى نيز بر دو گونه است:
۱- بعضى مانند بريدن رگهاى چهارگانه و بيرون ريختن خون حيوان که جنبه بهداشتى دارد.
۲- بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن بسم الله و ذبح به وسيله مسلمان که جنبه معنوى دارند.

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه