یلدای گرانی در مازندران، بلندتر از یلدای سایر استان‌ها

یلدای گرانی در مازندران، بلندتر از یلدای سایر استان‌ها

<p>&nbsp;</p> <div style="text-align: justify;" id="docDiv4LeadTitle"><span style="font-size: larger;">اگر آخرین شب پاییز، بلندترین شب سال است، این شب همواره برای ایرانیان یادآور خاطرات و دورهم نشستن و صله رحم بوده و سرانجام با همه شیرینی&zwnj;هایش به پایان می&zwnj;رسید، اما یلدای گرانی در مازندران مشخص نیست چه زمانی به پایان دراماتیک خود می&zwnj;رسد؟</span></div> <p><span style="font-size: larger;"><br /> </span></p> <p>&nbsp;</p>

به گزارش مازند اصناف؛ , و به نقل از بلاغ؛  با رجوع به بازار و گرفتن نرخ آنچه که در بزم یلدای خانواده‌های ایرانی باید حاضر باشند، می‌توان به سادگی دریافت که بازار نرخ این اقلام در امسال نسبت به سال‌های گذشته کاملاً تغییر کرده و گرانت‌تر شده است.

تا قبل از امسال، اگر همهچیز خارجی و چینی را می‌شد در بازار پیدا کرد که به‌طور رسمی یا قاچاق وارد کشور می‌شدند، این روزها چشم‌ها به ورود خشکبار خارجی و چینی در بازارهای مازندران خیره و شگفت‌زده شده که همچون همیشه با نرخ پائین‌تر از خشکبار داخلی عرضه شده‌اند و این یعنی یک خط بطلان بر روی شعارهای اقتصاد مقاومتی دولت.


* هر کی به هر چی

فرهاد حسینی، بازنشسته اداری در بازار ساری می‌گوید: مسئولان سعی کنند مناسبت‌هایی که موجب جمع‌شدن اعضای خانواده دور هم می‌شوند، را حفظ کنند و نگذارند به هر بهانه‌ای و از جمله گرانی، این صله رحم‌ها بهم بخورد.

وی مانع کنونی دور هم جمع‌شدن خانواده‌ها را گرانی و مسائل اقتصادی می‌داند و می‌افزاید: در تمام طول سال به علت عدم تناسب درآمد با هزینه‌ها، اعضاء خانواده کمتر فرصت می‌کنند به هم سر بزنند و دیدارها را تازه کنند، مناسبت‌هایی همچون شب یلدا، فرصت خوبی است که همه بچه‌ها و نوه‌های‌مان دور هم جوع شویم، اما واقعاً گرانی میوه و خشکبار که عناصر اصلی شب‌نشینی یلدا هستند، فوق‌العاده گران شده‌اند.

* گرانی مشکل‌آفرین است اما نه مانع

زهرا ملوکیان، که خود را کارمند بهداشت معرفی کرده، در شرائطی که از خشکبارفروشی بیرون آمده، گرانی امسال را ناراحت‌کننده توصیف کرد و گفت: هر چند که تنها برای ده نفر از بزرگ و کوچک خانواده‌مان حدود 560 هزار تومان هزینه شب یلدا شده، اما این مشکل جدی هم نمی‌تواند مانع جوع شدن اعضای خانواده‌مان شود.

وی یادآور می‌شود: البته باید قبول کرد که تامین هزینه شب یلدا برای اغلب خانواده‌های استان‌مان بسیار سخت و دشوار است.

* کلید حل مشکل در دست کیست؟

حسن غفورزاده راننده تاکسی، از بی در و پیکر بودن بازار نرخ گلایه دارد و اظهار می‌دارد: دو مغازه کنار هم با یک جنس دو قیمت متفاوت با اختلاف قیمت بالا ارائه می‌دهند و هیچ کسی هم نیست به گرانفروشان بگوید بالای چشمشان ابروست.

وی فلسفه وجودی اتحادیه‌ها و اصناف را در نظارت بر درست کارکردن بازاری‌ها و دفاع از حقوق مردم و فروشندگان ذکر می‌کند و می‌گوید: قیمت پسته یا بادام و میوه چیست که اصناف نتواند آنها را کنترل کند تا این مقدار به مردم فشار وارد نشود.

این راننده، بخش اعظم حرف و حدیث مسافران خود در طول روز را گرانی و مشکلات اقتصادی وصف می‌کند و می‌گوید: این لجام گسیختگی قیمت‌ها و عدم نظارت دولت بر امور بازار، همچنین مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، بیش از نود درصد اعتراضات روزانه مسافران تاکسی را تشکیل می‌دهد.

مسافری که خود را رئیس یک بانک معرفی کرد، گفت: کاهش درآمد ناشی از پائین آمدن قیمت نفت و مشکل مالی دولت برای مردم جامعه قابل فهم است، اما نظارت بر قیمت‌ها با توجه به فراوانی کالا در بازار و کافی بودن تولیدات داخلی در اغلب موارد، وظیفه‌ای است که مردم از دولت متوقعند و در واقع هم، دولت در این زمینه کم‌کاری می‌کند.

مشکل فرهنگی که ناشی از ضعف معرفت دینی‌مان است، از معضل اقتصادی و گرانی‌ها بمراتب بالاتر و پراهمیت‌تر است که باید برای آن مردم ومسئولان چاره‌اندیشی جدی بکنند.



وی در بیان شاهد مثال می‌گوید: پسته و خشکبار و میوه‌جات داخلی به حد وفور و حتی برای صادرات گسترده هم وجود دارد، چرا باید قیمت آنها برای شب یلدا، که اوج نیاز جامعه به خشکبار و میوه است، به یکباره بالا برود و قیمت یک کیلو آجیل از 36 هزار تومان در هر کیلو، به 75 هزار تومان بالغ شود و قیمت پرتقال و انار و... به دو برابر قیمت قبلی‌اش برسد؟

* شب یلدا تمام شدنی است، اما...

حسن نیکنام، کارگر یک واحد تراشکاری با گلایه نسبت به گرانی بیش از حد قیمت‌ها، فقدان اخلاق منصفانه و دینی را در دادو ستدها، مشکل فرهنگی فراتر از مشکل اقتصادی ذکر کرد و گفت: حتی اگر دولت هم نظارت بکند، که باید بکند، ما خودمان به عنوان فروشنده باید انصاف و وجدان داشته باشیم و از آب گل‌الود، ماهی مقصود خودمان را صید نکنیم. این مشکل فرهنگی که ناشی از ضعف معرفت دینی‌مان است، از معضل اقتصادی و گرانی‌ها بمراتب بالاتر و پراهمیت‌تر است که باید برای آن مردم ومسئولان چاره‌اندیشی جدی بکنند.


ارسال دیدگاه