ضرورت جدي بازنگري دريافت ماليات از اصناف/ در شرايط رکود، به اصناف فشار نياوريد
رئيس اتاق اصناف ايران خبر داد

ضرورت جدي بازنگري دريافت ماليات از اصناف/ در شرايط رکود، به اصناف فشار نياوريد

<p style="text-align: justify;"><span style="font-size: larger;">بنگاه&zwnj;هاي کوچک و متوسط اقتصادي نظير اصناف، امروز چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورده&zwnj;اند اما با توجه به مشکلات داخلي نظير فشار مالياتي، بيمه و کمبود نقدينگي روند حرکتي اين بنگاه&zwnj;ها با خلل مواجه است.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ به نقل از خبرگزاري موج،حقيقت اقتصاد ايران، يک اقتصاد بنگاه محور است، البته بنگاه‌هاي کوچک و متوسط اما متأسفانه در ذهن دولت تنها بنگاه‌هاي بزرگ و کلان جاي گرفته است و بيشتر حمايت‌هاي که تاکنون از اقتصاد به‌عمل‌آمده است، از همين بنگاه‌هاي کلان بوده است اما واقعيت در جاي ديگري قرار دارد و دولت به آن‌سو تاکنون توجه نکرده است.
بنگاه‌هاي کوچک و متوسط، همان اصناف و فعالان اقتصادي هستند که چرخه اقتصاد و درآمدزايي و اشتغال را در سطح جامعه برقرار و تعادل سطح معيشتي را برخلاف بنگاه‌هاي بزرگ برقرار مي‌کنند.
اما بجاي حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و در صف نخست آن‌ها اصناف کشور، متأسفانه بار مالياتي بنگاه‌هاي بزرگ به دوش اصناف افتاده است و در اين بحران رکودي، اصناف جور بنگاه‌هاي بزرگ و اقتصاد پنهان زيرزميني را هم مي‌کشد.
با علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف ايران در همين خصوص گفت و گو کوتاهي را انجام داده‌ايم که به شرح زير است:

ارزيابي شما از وضعيت بنگاه‌هاي کوچک و متوسط در شرايط کنوني اقتصاد چگونه است؟
۹۰ درصد بنگاه‌هاي اقتصادي ايران را بنگاه‌هاي کوچک و متوسط تشکيل مي‌دهند که اين رقم حائز اهميت است اما متأسفانه بيشتر حمايت‌هاي دولت به سمت بنگاه‌هاي بزرگ جلب شده است تا بنگاه‌هاي کوچک و متوسط.
يک‌سوم اشتغال دنيا در بنگاه‌هاي کوچک و متوسط نهفته است و يک‌چهارم سرمايه جهان نيز از سوي اين بنگاه‌ها تأمين مي‌شود، اين در شرايطي است که اقتصاد ايران، يک اقتصاد بنگاه محور است و بيشتر اشتغال کشور در نظام اقتصادي و بنگاه‌ها نهفته است که بايد در برنامه‌هاي حمايتي دولت به آن توجه شود.

اصناف و بنگاه‌هاي کوچک چگونه مي‌توانند در اقتصاد تأثير مثبت بگذارند؟
در چهار موضوع مهم اقتصادي کشور، اين بنگاه‌ها مي‌توانند تأثيرگذار باشند.
ابتدا اينکه با کمترين هزينه تأمين شغل مي‌کند، سبب برقراري توازن منطقه‌اي مي‌شود، يعني از کوچ و مهاجرت افراد به شهرهاي اطرافشان جلوگيري مي‌کند و سوم آنکه به‌عنوان تنها شبکه مويرگي اقتصادي کشور در جامعه به‌عنوان آخرين حلقه ارتباطي با مردم در ارتباط است.
فعاليت‌ بنگاه‌هاي صنفي کوچک و بزرگ در ايران، سبب شکل‌گيري هفت ميليون شغل در کشور شده، اين در حالي است که در بخش صنفي دولت بايد براي ايجاد هر شغل بين ۴۰ تا ۵۰ ميليون تومان هزينه کند، اما اصناف هفت ميليون شغل ايجاد کرده‌اند بدون اين‌که کوچک‌ترين هزينه‌‌اي صرف شود.

بنگاه‌هاي کوچک و متوسط نيازمند حمايت هستند و بزرگ‌ترين مشکل اين واحدها، امروز اخذ ماليات است، چرا تمام بار مشکلات مالياتي بر دوش اصناف است؟
متأسفانه در شرايط رکودي که اکثر بنگاه‌هاي اقتصادي با کاهش توليد مواجه شده‌اند، نبايد براي تمام فشار کاهش درآمدهاي بودجه‌اي را بر دوش اصناف انداخت زيرا از سال گذشته شرايط اقتصادي براي بنگاه‌هاي کوچک و اصناف بهبود نيافته است.
رشد اقتصادي اصولاً از طرق افزايش بهره‌وري و ظرفيت توليد و همچنين سرمايه‌گذاري امکان‌پذير مي‌شود اما در سال گذشته و در شش‌ماهه نخست سال جاري، کدام از اين فاکتورها در اقتصاد ما محقق شد که رشد مالياتي بايد امروز گريبان گير اصناف و تمامي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط باشد.

اما از سوي سازمان امور مالياتي حتي گفته‌شده که مبلغ چنداني از اصناف اخذ نمي‌شود؟

اگر به اعتقاد آن‌ها ماليات دريافتي از اصناف ناچيز است، چگونه انرژي و توان خود را براي مبلغي ناچيز سرمايه‌گذاري مي‌کنند.
دولت در راستاي حمايت از کسب‌وکار و راه‌اندازي بنگاه‌هاي کوچک حرکت مي‌کند بنابراين انتظار اين است که در سياست‌هاي پساتحريم نيز با توجه به توانايي و نقش‌آفريني اين بنگاه‌ها به همراه اصناف استفاده‌هاي مناسبي را از ظرفيت اين واحدها داشته باشند نه اينکه تنها با تزريق فشار مالي و رواني باعث عملکرد منفي آن‌ها در اقتصاد شوند.

اشاره‌اي داشتيد که افزايش بهره‌وري و ظرفيت توليد و سرمايه‌گذاري نيازمند بهبود شرايط توليد است، آيا بنگاه‌هاي کوچک و متوسط امروز چنين تواني رادارند؟

اگر بخواهيم واقعي نگاه کنيم و شعار ندهيم، خير.مگر محدوديت‌هاي بانکي و ارزي از دوش بنگاه‌هاي اقتصادي برداشته‌شده است، اين مشکلات هنوز به قوت خود باقي‌مانده‌اند و به‌عنوان مهم‌ترين موانع توليدي بر سر راه بنگاه‌هاي توليدي قرار دارند.بنگاه‌هاي کوچک و متوسط نيازمند حمايت هستند، امروز بنگاه‌ها به‌واسطه تحريم از مواد اوليه مناسب، فنّاوري و حتي ارتباطات بين‌المللي در حوزه‌هاي فعاليتي خود محروم مانده‌اند و توليد در اين بنگاه‌ها امري مغفول مانده است.در شرايط امروز که هيات هاي تجاري متنوعي به ايران سفر مي‌کنند بايد زمينه همکاري مشترک با اين هيات ها براي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و تقويت اصناف کشور جدي پيگيري شود، بايد بدانيم که کشورهايي نظير آلمان، هلند، اتريش و … به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط خود اهميت بسزايي داده‌اند که امروز چرخ بنگاه‌هاي بزرگ آن‌ها مي‌چرخد.

اما در بعضي از آمارهاي دولت، شاهد رشد اقتصادي نيز بوده‌ايم؟

شايد رشد اقتصادي را شاهد باشيم ولي نبايد اين رشد ما را به بي‌راهه ببرد زيرا اين رشد بيشتر در بنگاه‌هاي بزرگ محقق شده و تاکنون به صنايع پايين‌دست و خرد به رشد اقتصادي دست نيافته‌اند زيرا سرمايه‌گذاري در اين بخش‌ها نشده است.

امروز بسته خروج از رکود، مطرح شد، تا چه حدودي اين بسته مي‌تواند کارگشا باشد؟

از اين بسته تنها به‌عنوان يک پيشنهاد خوب مي‌توان نام برد و فکر نمي‌کنم که وضعيت فعلي را با تحول مواجه کند و اين موضوع بسيار بعيد است.
مشکلات بنگاه‌هاي اقتصادي و سايه رکود بر بنگاه‌هاي کوچک و متوسط بسيار عميق‌تر از آن است که با يک بسته تمام مشکلات برطرف شود و ما نيز براي حل مشکل اصناف به اين بسته چندان دل نبسته‌ايم.
در مورد اين بسته به‌گونه‌اي صحبت مي‌کنند که انگار قرار است، اصلاحات مهمي انجام بگيرد اما بعيد به نظر مي‌رسد که در پس اين بسته اقتصادي، اتفاق مهمي رخ دهد.

پس به اعتقاد شما هم، اين بسته براي خروج از رکود بنگاه‌هاي بزرگ است؟

واقعيت اين بسته، اين موضوع را تأييد مي‌کند، سياست تدوين‌کنندگان اين بسته آن بوده که بتوانند تحولي را در صنايع بزرگ ايجاد کنند تا شايد به‌واسطه آن در صنايع کوچک نيز رونق ايجاد شود، اما يقيناً اگر بنگاه‌هاي کوچک و متوسط مدنظر قرار مي‌گرفت، نتيجه بهتري حاصل مي‌شد.
بيشتر بخش‌هاي دولتي و صنايع بزرگ از تسهيلات ارائه‌شده متنعم مي‌شوند و در اين بسته خبري از ارائه تسهيلات به بنگاه‌هاي کوچک که بدنه عمده اصناف را تشکيل مي‌دهند، نيست.

بنابراين شرايط اقتصادي براي بنگاه‌هاي کوچک و اصناف باوجود ارائه اين بسته بهبود پيدا نمي‌کند؟

۱۰ هزار ميليارد تومان تزريقي در اين بسته بيشتر در صنايع بزرگ و صنايع مادر به کار خواهد رفت و بنگاه‌هاي کوچک و متوسط از اين پول بي‌نصيب خواهد ماند البته شايد بعضي از بنگاه‌هاي بزرگ را از رکود نجات دهد اما تأثير فوري بر توليد کشور نخواهد داشت.

با اين‌ وجود اين بسته براي حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و اصناف مختومه است؟

ما از بسته پيشنهادي دولت حمايت مي‌کنيم اما رويکرد اين بسته به سمت بنگاه‌هاي کوچک و متوسط نيست و به همين دليل من به اين بسته خيلي اميدوار نيستم.امروز کشور ما در بنگاه‌هاي کوچک و متوسط اقتصادي و درزمينهٔ اشتغال با مشکل روبرو شده و اگر قرار است بسته خروج از رکود را ارائه کنيم بايد نگاهمان را از فروشگاه‌هاي بزرگ و کارخانه‌ها به سمت بنگاه‌هاي صنعتي کوچک سوق دهيم و مردم را در اين بسته شريک کنيم.

وام‌هايي را در اين بسته براي فروش کالاها اختصاص دادند، اين موضوع چطور؟

اگر اين وام‌ها با اين نگاه ارائه شود، ديدگاه خوبي است اما متأسفانه فقط نگاه اين وام‌ها به سمت کارخانه‌هاي بزرگ و خودروسازي‌ها سوق داده‌شده است.اين پول در حال حاضر خيلي مبلغ بالايي براي رکود عميق موجود در جامعه نيست و ما فقط زماني مي‌توانيم از رکود فعلي خارج شويم که بتوانيم مردم را شريک کنيم و اميدوار باشيم که در يک فرايند زماني يک‌ساله اين رکود کم و بي‌اثر شود.

 


ارسال دیدگاه