دلایل دفن بیش از ۱۷۰۰ تن سیب زمینی از زبان رئیس انجمن محصولات کشاورزی/ مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخ دهند

دلایل دفن بیش از ۱۷۰۰ تن سیب زمینی از زبان رئیس انجمن محصولات کشاورزی/ مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخ دهند

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;">مسئول بحث تولید محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است. ضمن اینکه بحث تجارت این محصولات نیز از وزارت بازرگانی بر عهده وزارت کشاورزی قرار گرفته است. که این موضوع نشان دهنده وظایف مضاعف این وزارتخانه می باشد. لذا به نظر می رسد عدم برنامه ریزی و کوتاهی در بحث صادرات برخی از محصولات باعث ایجاد این قبیل اتفاقات شده است.</span></p>

به گزارش مازند اصناف؛ سیدرضا نورانی رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی درباره ماجرای دفن بیش از ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در استان فارس گفت: به کسانی که اینگونه با عدم تدبیر خود سرمایه های ملی و بیت المال کشور را خاک می کنند باید مدال داد! متاسفانه چون ما برنامه مدونی برای تولید و صادرات نداریم در نتیجه تولید کننده را به حال خود رها کرده ایم. وی افزود: اگر ما برای صادرات غیر نفتی برنامه مدون داشته باشیم هرگز چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد چرا که در صورت وجود مازاد در محصولی، این محصولات به خارج از کشور صادر می شوند.


نورانی تصریح کرد: در همه جای دنیا قبل و حین تولید انبوه به فکر حرکت چرخه صادرات و برنامه ریزی برای آن هستند. چون ارزآوری و اشتغال زایی تنها با افزایش صادرات صورت می گیرد. وی با اشاره به الزامات اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و هدف رسیدن به یک اقتصاد پایدار و درون زا می باشد که محصولات کشاورزی در این زمینه جایگاه ویژه ای دارند.


رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی درباره دلایل فساد این سیب زمینی ها و ارتباط آن با تاخیر خرید تضمینی از سوی دولت به تراز گفت: معمولا تولیدکنندگان زمانی به دنبال خرید تضمینی هستند که برای تولیدات خود مشتری نداشته باشد وگرنه هیچ کالایی را نمی توان چند ماه در فضای باز نگه داشت. وی درباره دلایل این اتفاق گفت: نگهداری سیب زمینی به سردخانه های مخصوصی نیاز دارد و نمی توان این محصول را در هر سردخانه ای نگه داشت.


نورانی درباره جزییات این ماجرا اعلام بی اطلاعی کرده و بیان داشت: مسئول بحث تولید محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است. ضمن اینکه بحث تجارت این محصولات نیز از وزارت بازرگانی بر عهده وزارت کشاورزی قرار گرفته است. که این موضوع نشان دهنده وظایف مضاعف این وزارتخانه می باشد. لذا به نظر می رسد عدم برنامه ریزی و کوتاهی در بحث صادرات برخی از محصولات باعث ایجاد این قبیل اتفاقات شده است.


وی افزود: وقتی این مقدار از محصولات کشاورزی و اموال بیت المال ضایع می شوند نه تنها هزینه آن محصولات بلکه زحمت و تلاش کشاورزان، آب مصرفی برای تولید آن ها و مواردی از این قبیل از بین می روند که به نوعی تضییع اموال عمومی است.


نورانی ادامه داد: رسیدن تولید به انبوه و از دست دادن بازارهای صادراتی در کنار عدم برنامه ریزی های مناسب از دلایل ایجاد چنین اتفاقاتی می باشد. وی در خاتمه اظهار داشت: به نظر می رسد علاوه بر این موارد نحوه ذخیره سازی نامناسب این سیب زمینی ها باعث فساد آن شده که مسئولان مربوطه باید در مورد انحوه و چگونگی نگه داری این سیب زمینی ها توضیح دهند.

 

 

 

 

 

تراز

 


ارسال دیدگاه