تحلیل معاون اسبق بانک مرکزی درباره گرانی دلار / شبهه دخالت بانک مرکزی در بازار ارز

تحلیل معاون اسبق بانک مرکزی درباره گرانی دلار / شبهه دخالت بانک مرکزی در بازار ارز

<p style="text-align: justify;"><span style="font-family: Tahoma;"> از آنجا که نرخ ارز در پایان هر ماه با پایان ماه قبل مقایسه می شود لذا بیشترین نوسان نرخ ارز درمیانه هر ماه و قبل از پرداخت یارانه ها وجود داشته و بعد از پرداخت یارانه ها و نزدیک شدن به پایان ماه روندی نزولی را در پیش می گیرد که این اقدامات علاوه بر عواقب اقتصادی، پایه های آماری را برای فعالان اقتصادی کمرنگ و شبهه دار می کند.<br /> </span></p>

به گزارش مازند اصناف؛  در اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم در حالی که هنوز دولت حسن روحانی اقدامات اقتصادی خود را آغاز نکرده بود نرخ ارز روز به روز با آرامش و حرکتی لاک پشتی روبه کاهش داشت. در این روزها عمده کارشناسان بازار دلیل کاهش نرخ ارز را ورود دولت جدید و تغییر فضای سیاسی کشور دانسته و معتقد بودند: این کاهش قیمت ها به دلیل اثرات روانی بوده و هیچ اتفاقی در فضای واقعی اقتصاد رخ نداده است. در حالی که در طول بیش از دو سال از گذشت عمر دولت یازدهم نرخ ارز روندی ثابت و نسبت به سال های گذشته تا حدودی نزولی به خود گرفته بود. بعد از آغاز سال ۹۴ و افزایش شانس توافق ایران با گروه ۱+۵ ، نرخ دلار حتی در اردیبهشت ماه ۹۴ به کانال ۳۲۰۰ تومان باز گشت.

 

اکنون با گذشت هفته ها از تصویب برجام گویا اقتصاد ایران رفته رفته از فضای هیجانی و روانی حاکم بر جامعه خارج شده و به سمت فضای واقعی تر اقتصاد در حال حرکت است. اگر چه دولتمردان یازدهم در زمان دولت قبل و حتی در اوایل روی کار آمدن خود به افزایش و عدم ثبات نرخ ارز خرده ها گرفته و آن را طرحی برای جبران کسری بودجه دولت می دانستند. حالا علی رغم آرام تر شدن فضای سیاسی و حتی تصویب برجام گویا دلار دلش برای آن سال ها تنگ شده و طبق رویه و شواهد موجود عزم خود را برای شکستن رکودی دیگر جزم کرده است.


شاهین شایان آرانی تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفتگو با تراز کاهش نرخ سود سپرده ها را یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در این روزها دانسته و ضمن انتقاد از عملکرد بانک مرکزی معتقد است: بانک مرکزی ما تورم را ۱۵ درصد اعلام می کند در حالیکه نرخ تسهیلات حدود ۲۵ درصد است. این موضوع یعنی نرخ تورم با نرخ سود تسهیلات ۱۰ درصد تفاوت دارد که خود این مسئله نشان دهنده یک بهم ریختگی در ساختار نرخ و هزینه منابع ماست.


گفتنی است در همین حال رئیس انجمن صرافان تهران پیش بینی فعالان اقتصادی نسبت به اجرای توافقات و رفع تحریم‌ها را دلیلی برافزایش نرخ ارز دانسته و مدعی شده است: افزایش تقاضا در بازار ارز، کاهش منابع قابل عرضه به بازار از سوی دولت و جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار برای تجدید نظر در نرخ سود و تهدید بانک مرکزی به پلمپ ۵۰ صرافی از جمله دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر است.


این اظهارات در حالی مطرح می شود نرخ ارز با رسیدن به کانال ۳۶۰۰ تومان رکود ۱۵ ماهه خود را شکسته و از شواهد بازار و نظرات کارشناسان اقتصادی چنین برداشت می شود که بازار ارز به فکر رکورد شکنی جدیدی است. در همین حال حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد و تحلیلگر اقتصادی در این زمینه به خبرنگار تراز گفت: "در چند روز گذشته شاهد افزایش هر روزه نرخ ارز هستیم که شبهه دخالت بانک مرکزی و نقش این بانک در افزایش نرخ ارز را تقویت می کند. به نظر می رسد بانک مرکزی با کاهش عرضه ارز باعث افزایش نرخ ارز و افزایش درآمدهای ریالی دولت برای پرداخت یارانه ها شده است. وی در ادامه اظهار داشت : از آنجا که نرخ ارز در پایان هر ماه با پایان ماه قبل مقایسه می شود لذا بیشترین نوسان نرخ ارز درمیانه هر ماه و قبل از پرداخت یارانه ها وجود داشته و بعد از پرداخت یارانه ها و نزدیک شدن به پایان ماه روندی نزولی را در پیش می گیرد که این اقدامات علاوه بر عواقب اقتصادی، پایه های آماری را برای فعالان اقتصادی کمرنگ و شبهه دار می کند."

 

 

 

تراز


ارسال دیدگاه